Jag upptäckte precis att det inte följde med några ben för mina nya köksstommar (IKEA METOD) som jag precis har börjat att bygga ihop.

Jag kollade vad som fanns och dessa: https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-ben-40205599/ verkar ju vara anpassade för IKEAs köksstommar (rätt infästning).

Dock så verkar de bara vara justerbara mellan 7 och 10,5cm i höjd.
De benen jag är ute efter vill jag ska vara justerbara mellan 10 och 15cm.

Har IKEA något som skulle funka för detta eller blir det till att svarva till förhöjningsringar av något slag i plast i så fall?

Jag kommer ju att behöva 28st i så fall lixom så det lär ju kosta att ha någon till att svarva dem åt en.
 
E EPG skrev:
Jag upptäckte precis att det inte följde med några ben för mina nya köksstommar (IKEA METOD) som jag precis har börjat att bygga ihop.

Jag kollade vad som fanns och dessa: [länk] verkar ju vara anpassade för IKEAs köksstommar (rätt infästning).

Dock så verkar de bara vara justerbara mellan 7 och 10,5cm i höjd.
De benen jag är ute efter vill jag ska vara justerbara mellan 10 och 15cm.

Har IKEA något som skulle funka för detta eller blir det till att svarva till förhöjningsringar av något slag i plast i så fall?

Jag kommer ju att behöva 28st i så fall lixom så det lär ju kosta att ha någon till att svarva dem åt en.
Hör hög köksbänk vill du ha?
 
tommib
IKEA har inte några ben i den höjden. Förut fanns en uppsättning som var 20 cm hög, tänkt för tvättstuga, men den verkar vara borta.

Ska du ha annan höjd på benen än 8 cm (eller de justerbara som du hittade) så är det tredjepartstillverkare som gäller.

Ska benen vara synliga? Annars kan du ju bara bygga upp med vanlig 45x70 regel eller liknande.
 
T Tompafix skrev:
Hör hög köksbänk vill du ha?
Tjena!
Jag räknar med någonstanns mellan 90 och 95cm upp till bänkskivan.
Troligtvis närmare 95 än 90cm.
 
De ben du hänvisar till räcker väl till det?
80+10.5+skivan? Annars kan du hänga skåpen i skena och lägga regel i framkant som beskrevs ovan
 
Okej!

Det räcker ju till att börja med i alla fall då så får vi se om det behövs någon ytterliggare distansring sen.
Är lite sugen på att bygga ett garage för en självgående dammsugare under sockeln också så det måste ju få plats för den också :cool:
 
Enklast och billigast är att kapa klossar av en 45x45.
Gör tex en kub och borra ett grundare hål som benen ställs i. Stabilt.
 
Finns väl ben på bauhaus hornbach etc annars
 
Fästet på undersidan av skåpen verkar vara unikt för IKEA.
 
E EPG skrev:
Fästet på undersidan av skåpen verkar vara unikt för IKEA.
Man måste ju inte använda de förborrade hålen. Köper man tex Ikeas egna Capita-ben så skruvas dessa direkt i skåpsbotten utan att använda hålen. De går också att dela mellan två skåp, precis som metod-benen.

Capita finns i två längder, 8 resp 16 cm, men är bara justerbara ~2 cm eller där omkring. De korta kostar 99 kr, 10 kr mer än metod.

Ett annat sätt är att lägga remsor av en lagom tjock skiva ovanpå stommarna innan bänkskivorna läggs på. Vår snickare gjorde det i vårt förra kök för att bygga upp bänkskivorna 15 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.