Vi planterade en Magnolia för ett antal år sedan. Den växte väldigt långsamt och blommade oftast inte alls.

Sedan gav sig en hare på trädet en höst och gnagde av all bark från marken och 40 cm upp på stammen.

På våren hände det grejer. För första gången tokblommade trädet och det slog mängder av kraftiga skott. Vi upptäckte att huvudstammen dött så vi tog bort den och sparade en del av skotten för att få en Magnoliabuske istället.

Även efter det fortsatte den kraftiga tillväxten. Jämförde bilder på trädet/busken nu och för ett år sedan och den har växt enormt! Sidoskotten har på två år blivit lika tjocka som den gamla stammen blev på tio år.

Så min undran är: Tog växten fart för att den blev stressad av harens angrepp? Går det att med flit tvinga fram en kraftigare tillväxt på det här sättet vid nyplantering av andra träd? Jag hör ju att det låter riskfyllt, men vill ändå höra vad ni har att säga om det.

Mina föräldrar har ett körsbärsträd som ett syskon massakrerade med såg första året efter plantering och alla trodde att det var kört. Det trädet har vuxit sig enormt i dag. Tänker att det är lite samma scenario som med vår magnolia.
 
Claes Sörmland
Det som avgör ett träds tillväxt är dess rotsystem. Om du skadar eller kapar trädet så finns rotsystemet kvar där i sin helhet och du kommer att få kraftig tillväxt tills du når trädets gamla storlek.

Vissa träd tycks också ha en reglering där en kraftig beskärning kan trigga tillväxt på en ung trädindivid som inte växer mycket. Oklart varför men det är känt i trädgårdsnäringen och finns i gammal litteratur.
 
Tack för svar!
Har du något tips på titel kring detta? Vore bra att läsa på lite innan man ger sig på ett träd (ny magnolia).
Jag googlade en del kring frågan innan jag skrev här utan att bli så mycket klokare.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som avgör ett träds tillväxt är dess rotsystem. Om du skadar eller kapar trädet så finns rotsystemet kvar där i sin helhet och du kommer att få kraftig tillväxt tills du når trädets gamla storlek.

Vissa träd tycks också ha en reglering där en kraftig beskärning kan trigga tillväxt på en ung trädindivid som inte växer mycket. Oklart varför men det är känt i trädgårdsnäringen och finns i gammal litteratur.
 
Ett möjligt scenario är att magnolian är ympad på annan rot och det är den som vuxit upp så snabbt, det är alltså en annan magnolia än den du köpte som tagit över. Har du namnet på trädet kan du kolla om just den namnsorten är ympad.

Likadant med körsbärsträdet, om huvudstammen skadas (dör) slår det upp en skog av skott från ympunderlaget.

Nej, absolut ingen metod att använda för att få fart på växtligheten.
 
  • Gilla
Carb120 och 3 till
  • Laddar…
När jag grävde i mitt minne kom jag på att det är Magnolia accuminata poppelmagnolia som är vanlig som ympunderlag. Därmed inte sagt att det inte kan finnas andra också.

Såhär ser M. accuminata ut;

poppelmagnolia.pdf (slu.se)
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
Skotten som slog ut gjorde det som i en cirkel precis runt huvudstammen. De kom inte underifrån. De satt så pass nära stammen att det var svårt att ta bort den utan att skada skotten.

Blommorna såg också exakt likadana ut som på huvudstammen.

Så jag antar att de inte var ett resultat av ympning?

A Abies koreana skrev:
När jag grävde i mitt minne kom jag på att det är Magnolia accuminata poppelmagnolia som är vanlig som ympunderlag. Därmed inte sagt att det inte kan finnas andra också.

Såhär ser M. accuminata ut;

poppelmagnolia.pdf (slu.se)
 
Carb120 Carb120 skrev:
Så jag antar att de inte var ett resultat av ympning?
Nej, är blommorna identiska så är Magnolian rotäkta.
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
Jag har märkt att bokplantor som växer vilt i skogen växer sakta när de är små, men om de skadas tex. genom att rådjuret fejar lite på dom så sätter de fart. Det är som om träden "förstår" att de måste komma igång och växa om de skall hinna bli stora nog för att kunna stå emot angrepp. Men visst är det märkligt. Och att träd som blir skadade eller på annat sätt mår dåligt blommar mer och sätter mer frukt är välkänt. Ett träd som tror att det skall dö skyndar på fortplantningen för att nästa generation åtminstone skall leva vidare. Det utnyttjas av tex. vinodlare för att få bättre skördar.
 
Vi ska plantera en ny magnolia och med tanke på hur otroligt långsamt det andra trädet växte funderar jag på att i alla fall beskära det nya lite hårdare.

Vet du vad vinodlare gör med sina rankor?

Kalle B Kalle B skrev:
Jag har märkt att bokplantor som växer vilt i skogen växer sakta när de är små, men om de skadas tex. genom att rådjuret fejar lite på dom så sätter de fart. Det är som om träden "förstår" att de måste komma igång och växa om de skall hinna bli stora nog för att kunna stå emot angrepp. Men visst är det märkligt. Och att träd som blir skadade eller på annat sätt mår dåligt blommar mer och sätter mer frukt är välkänt. Ett träd som tror att det skall dö skyndar på fortplantningen för att nästa generation åtminstone skall leva vidare. Det utnyttjas av tex. vinodlare för att få bättre skördar.
 
Carb120 Carb120 skrev:
Vi ska plantera en ny magnolia och med tanke på hur otroligt långsamt det andra trädet växte funderar jag på att i alla fall beskära det nya lite hårdare.
Nej, nej gör inte det, magnolior skall inte beskäras alls, om det är absolut nödvändigt kan man ta bort någon enstaka gren men inte en regelmässig beskärning.

Om magnolian inte växer bör du i första hand leta efter felet på växtplatsen. Magnolior är ju surjordsväxter men en del arter/sorter kan tolerera vanlig jord så informera dig om vad den namnsort du köper kräver av jorden. Dessutom bör jorden vara fluffig och syrerik, motsats till kompakt lerjord.

Magnolior har ytliga och känsliga rötter, att tänka på vid planteringen så att växtplatsen är skyddad från tramp.
Magnolior tål inte torka, bör vattnas under torrperioder.
 
I naturen växer magnolia i halvskugga under större lövträd, gärna i bäckraviner. Det innebär skuggad och fuktig jord med mycket rinnande grundvatten och näringsrik och mullrik jord från alla nedfallna höstlöv. På en solig och kortklippt gräsmatta har de svårt att hitta både vatten och näring.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.