Har denna kakelugn (?) här hemma. Skulle behöva lite hjälp med att ta reda på hur mycket den väger och om det ens är en kakelugn. Den fanns i huset när jag flyttade in och den verkar vara hyfsat tung då den har tryckt ner golvet ca 3 cm. Den står på ett golv med träbjälklag utan förstärkning eller stöttning underifrån (källare under).
Har funderat på att byta ut den mot nåt annat som inte väger så mycket men eftersom jag inte vet hur mycket den väger så vet jag inte om det är någon idé. Jag har frågat på en firma som säljer kaminer men de verkar inte intresserade av att hjälpa mig.
Nån som vet vad det är för någon sort? Vikt? Säljbar?
 
  • Vit kakelugn i ett hem med öppen lucka och vedkorg, golvet under har tyngts ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknar en cronspis? De var populära på 90-talet, vet inte om de finns fortfarande?
 
  • Gilla
Minily
  • Laddar…
Ser ut som en modern kakelugn. Väger troligen närmare 1.5 ton. Skorsten stående på eldstaden? Inget man flyttar, skorsten måste i så fall bort och kakelugn plockas isär
 
  • Gilla
Minily
  • Laddar…
Det ser ut som att det skulle kunna vara någon av de varianterna som i princip är en "kakelugn" av järn där det går lite gångar runt innan skorstenen men som som i övrigt är tom bakom kaklet. Kika in genom gallren på sidorna där uppe och nere så ser du hur den ser ut inne. De går i så fall att ta av dem för att komma åt rensluckor. Kommer tyvärr inte ihåg några namn på dem. Det är i alla fall igen kronspisen och med största sannolikhet inte någon "riktig" massiv kakelugn.
 
  • Gilla
Minily
  • Laddar…
Det syns ju i eldstaden vad det är för nåt. En riktig kakelugn är murad med "tegelsten" Ser det ut som en kassett i plåt så är det sannolikt nåt 80-90tal lookalike.
 
  • Gilla
Minily
  • Laddar…
Tusen tack för svaren :)
Ska kolla manualen ordentligt, det ser absolut ut som min kakelugn-lookalike!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.