Hej,

Jag har funderat ett tag på att förbättra utseendet på badrummet men utan att behöva renovera. En sak jag funderat över är att måla om det befintliga badrumsgolvet som är klinker. Jag har förstått att det är fullt möjligt på väggar men undrar hur det är med golv? Finns det någon som har kunskap om detta eller kanske erfarenhet?
 
  • Vy från ovan av ett badrum med vitt kakel på väggarna och blå klinker på golvet, inkluderande toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag ville göra det i min gamla lägenhet. Frågade på Alcro. De sa att det inte är ok i badrum för att det blir dubbelt tätskikt = risk för fuktskador. Det går bra i köket däremot där det inte blir mycket vatten.
 
Jag fick svar av 2 olika byggtekniker på försäkringsbolag att man ändrar ytskiktet och inte tätskiktet så det är ok..
 
Karlia
Har du kikat på microcement? Finns tråd här på forumet.
 
Karlia Karlia skrev:
Har du kikat på microcement? Finns tråd här på forumet.

Vet inte om du skrev till mig?? Men våra badrum är 20 år gamla så vi måste ändå göra om dom snart. Ringde dock en kille ang microcement förra året och han sa att det var lika dyrt som att göra kakel. Fast jag hade läst att det absolut inte skulle vara det.. men jag la ner den tanken.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jo, det var till dig. Jag har själv ett litet badrum med mintgrönt golv som jag skulle vilja fräscha upp (alt åtminstone dämpa något) Färg vet jag inte om jag tror på, åtminstone inte på golv. Kanske blir det inget gjort för mig men jag uppskattar att läsa om när andra lyckas förändra utan allt för stor insats. Tar mig emot att göra om helt när det fungerar.
 
Karlia Karlia skrev:
Jo, det var till dig. Jag har själv ett litet badrum med mintgrönt golv som jag skulle vilja fräscha upp (alt åtminstone dämpa något) Färg vet jag inte om jag tror på, åtminstone inte på golv. Kanske blir det inget gjort för mig men jag uppskattar att läsa om när andra lyckas förändra utan allt för stor insats. Tar mig emot att göra om helt när det fungerar.

Ja verkligen det förstår jag att det tar emot, inte billigt direkt heller haha!

Ja jag ska verkligen fixa iaf. Står och velar mellan svart el grått golv. Och om det ska vara ljusgrått el mörkgrått. Tänker vilket som blir bäst som just målat. Riktig klinker är ju en annan sak och mer ”säkert” resultat.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
H
C Carlsonn skrev:
Hej,

Jag har funderat ett tag på att förbättra utseendet på badrummet men utan att behöva renovera. En sak jag funderat över är att måla om det befintliga badrumsgolvet som är klinker. Jag har förstått att det är fullt möjligt på väggar men undrar hur det är med golv? Finns det någon som har kunskap om detta eller kanske erfarenhet?
Risken är väl att du stänger inne fukten som finns i golvet, fogarna släpper ju igenom vatten och det tar månader att torka upp. Målar du och det är torrt under så behövs inte ju heller mycket för att det ska gå hål i färgen och få ner vatten som inte kan avdunsta. Men är det en gästtoalett utan dusch så är det väl ingen större risk att måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.