Har tänkt få draget en 400v kabel i samband med nytt säkrinsskåp i ekonomidelen. Elektrikern vill sätta en kapslad (ip5x) minikapsling i förrådet och eqlq kabel trots att det redan finns godkänd kabelslang nedgrävd mellan förråden. Känns lite onödigt att gå upp i högre (och dyrare) kabelklass än vad som krävs. Så min fråga är då, måste man verkligen ha en ip-klassad kapsling i ett utrymme som visserligen sällan är uppvärmt, samt om man verkligen måste ha eqlq-klassad kabel när det det finns godkänd kabelslang nedgrävd mellan förråden?
 
tommib
Är det ett ouppvärmt förråd så tycker jag nog att elektrikern gör rätt i att sätta en lite högre klassad kapsling. Det är inte bara fukt heller, utan att en sådan kapsling generellt är lite mer robust än en vanlig IP30 eller vad de nu håller.

Angående kabeln så beror det på vad du menar att alternativet skulle vara och vad du menar med godkänd kabelslang. Jag gissar nu att du tänker dig att elektrikern skulle dra en EKK eller motsvarande i din slang, det är den enda kabeln som jag kommer på skulle vara billigare. Tyvärr är den kabeltypen inte godkänd för markförläggning, oavsett om det finns ett godkänt rör eller inte.

Personligen hade jag dragit riktig markkabel, N1XV eller EKKJ. Det beror iofs lite på hur det ser ut vid anslutningspunkterna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
EQLQ är väl den billigast som får läggas under markytan och då skyddad mot mekanisk skada.
EQLQ = gamla EKLK.

Protte
 
Faktiskt så har jag bättre pris på N1XV än vad jag har på EQLQ
 
Och väger man då in att EQLQ kräver skydd, oftast då slang mot att N1XV får läggas direkt så blir EQLQ en dyr och ”dålig” lösning
 
Lägger även N1XV i markrör eftersom möjligheten att dra om ifall förutsättningarna ändras
Då kan man lätt byta kabeln
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Det blev en ip65 malmbergs normcentral, 12 platser. Inte ens dyr så det var inte så mycket att fundera på.
Blev inte någon dragning till förrådet den här gången, dels för mycket grejer ivägen och dels så hade vi inte riktigt en plan för hur det skulle se ut. Det hade bara blivit provisoriskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.