Det är dags att byta ut mobilen via Tre. Vad har jag för glädje av att välja modell 5G mot att välja modell som är förberedd för 5G?

En bra kamera är önskvärt. Kör med android.

Jag har en känsla av att de flesta mobiler är väldigt lika för en normalanvändare. Det finns ju en uppsjö av modeller och jag drunknar i valmöjligheterna. Räknar krasst med att byta vartannat år.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
galento
Hmm ja det är en djungel av modeller , vi kollar lite här också och har
tittat på Samsung A32 och A42. För oss känns det onödigt att köpa en
telefon för 10k. Vi har A3 2017 nu men frugans har strulat lite.
( eller så är det vi som inte fattar varför Play butik stoppas hela tiden )

Men blir det en ny mobil så är minnet viktigt , 2 sd kort fulla med bilder
har havererat så sd kort för lagring i mobilen vill jag aldrig mer ha.
 
Jag har också granskat Androidmarknaden på det senaste, och just nu skulle jag säga att One Plus Nord 2 är bland det bästa upp till 5000 spänn.. (4499 kr exakt nu)...

Annars är det nog billigare Samsung som tipsas om ovan, eller förra årets "toppmodell" S20, om man inte vill slänga ut 10000 spänn..

Har en Samsung a52 (42?) på jobbet och den funkar ju bra, men är tråkig på alla sätt.. :)
 
Jag tycker att Samsungs A32 5G har väldigt bra kameror, samt 5G-anslutning.
För dess (låga) pris tycker jag man får väldigt mycket för pengarna.

Men om man inte gillar formfaktorn eller inte vill ha Samsungs mjukvara eller vill ha något häftigare så håller jag med om att One Plus Nord 2 borde vara ett mycket bra val.
 
Jag har en Samsung A52 via jobbet, den bättre hälften min förra lagade A51.
Generellt tycker jag de är okej, kamerorna är väldigt trevliga (men har inte jämfört med dagens kameror i samma prisklass).

Själv har jag några saker jag stör mig på:
1. Skärmen är välvd, så hörnorna är mer exponerade och riskerar att gå sönder lätt. 3e parts skärmskydd i glas passar då dåligt.
2. Samsungs "bloatware", telefonen är fylld med Samsungs egna appar, så för varje app från Google har Samsung sin egna.
3. Kanske lite stora, säger jag som har storlek 11-12 i handskar...

(Saknar min gamla HTC One S, den var lagom stor)
 
Om man inte bor väldigt nära storstad tror jag man får vänta ett tag innan 5G täckning blir verklighet?

Jag har haft en Motorola moto G8 plus i några år. Jag får fortfarande uppdateringar. :p
Tillräckligt snabb, mycket minne, men inte så populär så den kostar inte så mycket.
Nu är det väl G9 Plus som gäller. Massa minna, megapixel, flera kameror…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
galento
Frugan var och köpte en A32 förut den är säkert bra men alldeles för stor för min del.
A3,ans format passar mej bättre så den få gå en stund till .
 
BirgitS
PC för Alla testar mobiler i olika prisklass lite då och då. Här är ett exempel som handlar om mobiler under 2500 kr: https://m3.idg.se/2.1022/1.648344/test-billiga-smartphones
Där finns länkar till tester av mobiler i andra prisklasser.

Jag håller med blackarrow om 5G-täckning, och att lägga pengar på 5G för en mobil som man räknar med att bara ha i två år känns lite bortkastat om man inte bor i någon storstads centralaste delar och verkligen behöver 5G.
 
En sak man kan tänka på är hur länge tillverkaren lovar (säkerhets)uppgraderingar.
Just i denna aspekten är Samsung ganska bra, och jag tror att de har 4 eller 5 år på dessa telefoner, vilket får anses mycket.

https://www.tomsguide.com/reviews/galaxy-a32-5g

And with Samsung’s great software update policy, the Galaxy A32 will last you for a few years before it hits end-of-life. There’s a lot to be said for that, and it helps make the A32 an easy recommendation for 5G on the cheap.
 
Redigerat:
galento
Vi räknar ju med och hoppas att mobilen
ska hålla längre än 2 år men en del kanske
tar mobilen på avbetalning. Känns ju bättre
att betala mobilen kontant så är man klar med det. Har haft nuvarande i 4,5 år så får väl se hur länge det går.
Men förstår ju de som är intresserade av tekniken och vill ha det senaste.
 
Jag brukar sällan köpa den senaste modellen eller "förboka nya xxx"
Köper en ny med abonnemang straxt innan dom släpper en ny modell , både samsung och huawei brukar erbjuda en telefon och surfplatta om man teckar 24 månader det ger rikigt bra pris på enheterna.
Senaste var en Samsung S9 det kommer fortfarande uppdateringar till den trots att jag snar haft den i 3 år.

Men nästa mobil blir nog kontant en mellanmodell tilll bra pris om jag inte kan förlänga abonnemanget jag har telefonerna är så bra idag man kan få samma sak för 5000kr som om man betalar 8-9k.
Möjlighet till minneskort är bra då slipper man bry sig om hur mycket minne telefonen har internt.

Räknar med att mitt batteri är sopslut efter 3 år helst skulle jag vilja byta ut det men samsung tar minst en tusenlapp, det stör mig att man inte kan byta batteri själv som på tidiga smartphones.
 
Skaffade nyligen en Samsung S20FE 5G med 128 Gbyte minne och har brukat byta vart 3-4 år då jag värderar kameran som idag är den stora skillnaden. Extra minneskort används inte utan laddar bilderna till Google Drive och sedan till lokal lagring.
Brukar göra byte i kombination med att t.ex. förhandla abonnemangspris/tid, nu senast i juli.
Hade tidigare Huawei P20 Pro som blivit min frus "nya" mobil med ett nytt batteri installerat. Erkänner att det inte blev någon större skillnad vid bytet.
 
Jag gillar min Oneplus 8 Pro. Snart kommer Oneplus 10 Pro blir nog en sådan. Efter att ha kört 120hz tycker jag andra mobiler känns hackiga :p
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Köpte en OnePlus 8T till frugan härom dan. Den hade 5G och bra kamera.
4800:-
Visst, det är inte senaste modellen men vilken skärm och så snabb den är...
Så nu har hela familjen 1+ (OnePlus)

Vem vill ha ett äpple som någon annan bitit i så här i coronatider ;-)
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Har haft One+8 pro och nu 9pro. Kommer gå tillbaka till iPhone nu då One+ inte håller kvalitén.

Ser bra ut i början men sedan börjar den att haverera. Dåliga materialval skulle jag säga. Laddkontakterna på båda har tex eroderat och laddningen fungerar piss även fast det är ip6x klassning. Skärmen är känsligare än polerat guld.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.