Hej,

jag har grävt bort min gamla häck inför plantering av tujor istället.

Det är 40 djupt och ca 60 brett. Tujorna är 180-200cm höga, diket borde räcka?

ska man även blanda sin gamla jord med ny planteringsjord eller endast använda ny jord? Fått 50/50 olika svar på denna fråga. Kommer 5kubik ny jord imorgon.

Ska man mixa eller ska man lägga ny jord i botten?

alla tips uppskatta! :)
 
  • Grävt dike i en trädgård, 40 cm djupt och 60 cm brett, redo för plantering av tujor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt dike längs trottoarkant inför plantering av tujor, med synlig gammal häck och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävt dike längs en gata för plantering av tujor, med grästuvor och jordkuber synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävt dike längs trottoar, redo för plantering av tujor, med blandad gammal och väntande ny jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
JohnAltas JohnAltas skrev:
ska man även blanda sin gamla jord med ny planteringsjord eller endast använda ny jord? Fått 50/50 olika svar på denna fråga. Kommer 5kubik ny jord imorgon.
Det beror ju på vad det är för sorts jord. Sån jord som man köper i en säck om 100 l och som kallas planteringsjord innehåller mest torv och det fungerar bara om den blandas upp med den gamla jorden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på vad det är för sorts jord. Sån jord som man köper i en säck om 100 l och som kallas planteringsjord innehåller mest torv och det fungerar bara om den blandas upp med den gamla jorden.

Jag har beställt jorden från en gård som tippar över den på tomten.
 
BirgitS
Då kan det ju vara bra att höra med gården vad det är för sorts jord, dvs. om den duger att plantera en häck i direkt.
 
Claes Sörmland
Det ser ut som du har en bra och jämns jord redan i diket. De vetenskapliga försöken från USA (Googla: Dr. Linda Chalker-Scott) har visat att du får bäst plantetablering om du planterar i befintlig jord. Så ned med den befintliga mineraljorden i diket igen. Förklaringen till detta är att du får bäst vattentransport om jorden är homogen och det är just dålig vattentransport som ställer till det vid etablering av vedartade växter.

Sen lägger du ett mullrikt lager jord ovanpå den befintliga jorden, kanske 5-15 cm tjockt. Detta kan består av mullrik jord som du köper på lass eller det som säljs på säck som planteringsjord. Jorden ska alltså inte blandas ned i de gamla jorden som okunnigt folk säger i handeln. Och ingen jäkla täckbark den första säsongen, det kan så lätt skapa närings- och vattenstress.

Sen gödslar du först nästa vår. Första tillväxtsäsongens gödsling sker moderat för att inte stressa växten så att etableringen försämras.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som du har en bra och jämns jord redan i diket. De vetenskapliga försöken från USA (Googla: Dr. Linda Chalker-Scott) har visat att du får bäst plantetablering om du planterar i befintlig jord. Så ned med den befintliga mineraljorden i diket igen. Förklaringen till detta är att du får bäst vattentransport om jorden är homogen och det är just dålig vattentransport som ställer till det vid etablering av vedartade växter.

Sen lägger du ett mullrikt lager jord ovanpå den befintliga jorden, kanske 5-15 cm tjockt. Detta kan består av mullrik jord som du köper på lass eller det som säljs på säck som planteringsjord. Jorden ska alltså inte blandas ned i de gamla jorden som okunnigt folk säger i handeln. Och ingen jäkla täckbark den första säsongen, det kan så lätt skapa närings- och vattenstress.

Sen gödslar du först nästa vår. Första tillväxtsäsongens gödsling sker moderat för att inte stressa växten så att etableringen försämras.

Tack för ditt svar! Så den gamla gjorden i botten och toppa upp med den nya de sista 10-15cm. Jag har inte heller riktigt förstått det där med täckbark. Om jag har täckbark på nu, hur ska jag gödsla/ge ny näring inför våren?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Gödsla med flytande gödsel med kanna eller häll det i droppslangen. Att skrapa bort lite täckbark, gödsla och sedan lägga tillbaka funkar också. I bästa fall så kan du bara lägga gödsel på de kvarvarande resterna av täckbarken och sedan lägga på ett nytt lager. Inte så troligt när du grävt om och fått en mer kompakt jord men det kan hända med andra typer av täckmaterial. Täckbark som ligger på ytan skapar mig veterligen ingen akut kvävebrist och på sikt buffrar det snarare kvävet. Allt beror självklart på exakt vilka förutsättningar som är i varje enskilt fall.

Fast jag undrar om inte jordens fukttransport inte redan är försämrad eftersom jorden har grävts om?
 
Claes Sörmland
JohnAltas JohnAltas skrev:
Tack för ditt svar! Så den gamla gjorden i botten och toppa upp med den nya de sista 10-15cm. Jag har inte heller riktigt förstått det där med täckbark. Om jag har täckbark på nu, hur ska jag gödsla/ge ny näring inför våren?
Precis så. Mullskiktet ligger på ytan och mineralhaltig jord på djupet, precis som i naturen.

Täckbark är inte helt dumt när plantorna har etablerat sig, Kanske säsong 2 eller 3. Då kan plantorna hantera de näringsobalanser som kan uppstå vid utläggning av täckbark. Täckbarken kan då hjälpa till med tre saker, göra det prydligt, hålla fröogräset stången och minska vattenavdustningen från jorden. Men täckbarken göder svamptillväxten i jorden så den stjäl kvävde de första åren efter att man lägger på den så man får gödsla. Men det gör man vanligen i alla fall när man har en ung häck. Den kan också ställa till vattennedträngningen i jorden vid regn eftersom den är hydrofob/vattenavvisande.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som du har en bra och jämns jord redan i diket. De vetenskapliga försöken från USA (Googla: Dr. Linda Chalker-Scott) har visat att du får bäst plantetablering om du planterar i befintlig jord. Så ned med den befintliga mineraljorden i diket igen. Förklaringen till detta är att du får bäst vattentransport om jorden är homogen och det är just dålig vattentransport som ställer till det vid etablering av vedartade växter.

Sen lägger du ett mullrikt lager jord ovanpå den befintliga jorden, kanske 5-15 cm tjockt. Detta kan består av mullrik jord som du köper på lass eller det som säljs på säck som planteringsjord. Jorden ska alltså inte blandas ned i de gamla jorden som okunnigt folk säger i handeln. Och ingen jäkla täckbark den första säsongen, det kan så lätt skapa närings- och vattenstress.

Sen gödslar du först nästa vår. Första tillväxtsäsongens gödsling sker moderat för att inte stressa växten så att etableringen försämras.
Tja!

först och främst, tack för dina råd. Som du skriver säger många(nästan alla) att man ska vända den nya jorden med den gamla för att förhindra skikt med olika jord. Spontant tänker jag att om jag blandar ny med befintlig jord får jag jämn jordkvalitet överallt i diket och på alla nivåer, men jag är nybörjare.
Vad är anledningen till att INTE blanda ny med gammal jord?

stort tack på förhand!
 
Claes Sörmland
JohnAltas JohnAltas skrev:
Tja!

först och främst, tack för dina råd. Som du skriver säger många(nästan alla) att man ska vända den nya jorden med den gamla för att förhindra skikt med olika jord. Spontant tänker jag att om jag blandar ny med befintlig jord får jag jämn jordkvalitet överallt i diket och på alla nivåer, men jag är nybörjare.
Vad är anledningen till att INTE blanda ny med gammal jord?

stort tack på förhand!
Om du blandar in ny mullrik jord i den uppgrävda jorden så får du en jord med en annan sammansättning i diket jämfört med omgivande mark. Den har en annan vattenpotential än omgivande jord. Du får därmed ett övergångsyta mellan de olika jordtyperna i dikets kanter och botten. Varje sådan övergångsyta hindrar vattentransport, t ex att det kapillärt sugs upp vatten från underliggande jordlager vilket skyddar mot torka och att transportera ut vatten till omgivande jord när du vattnar vilket ger ett större och jämnare vattenreservoar till plantorna. Detta resulterar alltså i ökad vattenstress för plantorna. Dessutom bryts mullen ned på några år och då riskerar du att det hela sjunker och bildar ett dike som din häck blir stående i.

Det finns också en annan risk med mull på djupet i jorden. När mullen bryts ned av svampar och bakterier så förbrukar den syre. Blir det väldigt blött i den mullrika jorden på bottnen av gropen så ruttnar det hela och det blir akut syrebrist. Då dör plantornas rötter. Detta är alltså ett konkret hot mot plantornas hälsa om man lägger mullrik jord på djupet där vattnet inte kan rinna undan.

Nu ska sägas av mängder av häckar har planterats på det mindre optimala sättet där mull har blandats på djupet i jorden. Det står också i många växtshoppars instruktioner. Men eftersom vi nu vetenskapligt vet att det är ett sämre sätt att plantera vedartade växter så skulle jag inte välja den metoden. Och jag har också när jag visste mindre planterat träd i mulluppblandad jord. Vissa av dem står retligt nog i dag i lokala diken för att mullen har brutits ned.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Tungbetong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.