Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
A Andytor skrev:
Utgångsläge: 30år,frisk i övrigt. Frun hade covid och vi pussades som vanligt. Jag blev inte sjuk. Inga antikroppar. Haft ytterligare tillfällen att bli smittad utan att bli det. Generellt motståndskraftig mot flunsan mm.
Välkommen till forumet!

När blev din fru smittad?
Förra året fanns det undersökningar som visade att typ 80 % av de insjuknade inte spred viruset vidare alls. Inom en familj var det väl mer smittspridning men det var ändå rätt vanligt att ingen annan i familjen blev smittad.

Alfavarianten hade ökad smittsamhet jämfört med tidigare varianter och delta ändå mer. Det innebär att den som är sjuk har mer virus i luftvägarna och andas ut fler i varje andetag numera än tidigare. När då en annan människa får i sig mycket fler virus ökar risken för att verkligen bli sjuk.

Vad som är säkert avstånd inomhus beror ju på så mycket att det är svårt att veta om man verkligen har det jämnt.

Det är väl klart att inte alla ovaccinerade är superspridare för jämnan och i vanliga fall så verkar det ju vara liten risk för dig, men så plötsligt kan det hända något som får dig att bryta rutinen. Ett exempel kan ju vara att du blir påkörd på vägen till affären och hamnar på sjukhus. Då riskerar du både att bli smittad och att smitta vidare i större utsträckning.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Du raljerar om vårdpersonal som sitter och rullar tummar när de gick på knän redan innan coviden bröt ut och tycker inte att politiken bör diskuteras.
Det är inte jag som inte tycker att politik ska diskuteras utan forumägarna. Det är liksom ingen idé att lägga tid på att skriva sådana inlägg när de sen blir raderade.
 
H
Jag skippar covidvaccin så länge jag kan men tog gladeligen emot min 4:e TBE-spruta tidigare i år. Betraktas jag som en "antivaxxer" i ögonen på alla som är coronavaccinerade?
 
MaxHugo
Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte förstå vad jag skriver.

Om jag säger så här då:
Av alla de du räknade upp, vilka sjukhus har överbelastade intensivvårdsavdelningar respektive vanliga vårdavdelningar med dem?

Tror du att Covid-19 är jämförbart med rökning och godisätande så är det nog du själv som skall läsa på lite…
"Men det bästa vore ju om foliehattarna som vägrar vaccinera sig får betala sin egen vård om dom hamnar på intensiven."
Detta var grunden till mitt inlägg. Genom att resonera i dom banorna är samma sak som att säga alla rökare ska betala sina behandlingar själv. Dom som får hål i tänderna pga som socker beroende ska betala tandvården själv...

Jag anser att rökning, alkohol och socker produkter är mycket värre än covid-19.
 
Nissens Nissens skrev:
Här kommer en talande bild med källhänvisning som presenterades i Sydsvenskan den 2 september:
Sjukt dålig grafik. Om man inte vet bättre kan man få för sig att risken för infektion går upp med vaccination.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS
H Huspappan skrev:
Jag skippar covidvaccin så länge jag kan men tog gladeligen emot min 4:e TBE-spruta tidigare i år. Betraktas jag som en "antivaxxer" i ögonen på alla som är coronavaccinerade?
Nej, men jag är nyfiken på dina skäl och undrar vad du menar med "så länge jag kan"?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J
H Huspappan skrev:
Jag skippar covidvaccin så länge jag kan men tog gladeligen emot min 4:e TBE-spruta tidigare i år. Betraktas jag som en "antivaxxer" i ögonen på alla som är coronavaccinerade?
Nej, men hur resonerar du? Och vad innebär så länge du kan?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men jag är nyfiken på dina skäl och undrar vad du menar med "så länge jag kan"?
Tills det blir ett absolut måste. Om jag om 5 år vill åka till Kanarieöarna med familjen och det då kommer att krävas vaccination för att komma in. Eller för att överhuvudtaget ta mig ut ur Sverige.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad du tror, anser och tvivlar över, är av ringa värde.

Staffans
Då gäller väl samma sak vad du tror, anser och tvivlar över som ringa värde;)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Första inlägget var #2866 i ett svar till Nissens där ovaccinerade påstods vara egocentrerade.
Ok, ja inte tänker de på andra i allafall.
Jag själv och flera jag känner gjorde det både med tanke på att stoppa pandemin och att undvika att bli krassliga själva.

De som inte vaccinerar sig tror att de inte kommer att bli sjuka och struntar uppenbarligen i om pandemin sprids.

Det finns ju exempel i tråden här på att man går ut bland folk ovaccinerad och utan antikroppar.

Inte är det av omtanke om andra de beter sig på det viset..
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Ja du verkar vara väldigt sympatisk och rolig på festen.
Exakt vilken fest pratar vi om här?

Max 8 personer/bord hoppas jag.
 
BirgitS
H Huspappan skrev:
Tills det blir ett absolut måste. Om jag om 5 år vill åka till Kanarieöarna med familjen och det då kommer att krävas vaccination för att komma in. Eller för att överhuvudtaget ta mig ut ur Sverige.
Det är väl valfritt att åka utomlands så det är ju inget måste.

Men du skrev inget om dina skäl.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte jag som inte tycker att politik ska diskuteras utan forumägarna. Det är liksom ingen idé att lägga tid på att skriva sådana inlägg när de sen blir raderade.
Det är inte politik utan sjukvårdspolitiken som borde ha en plats i tråden.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
H Huspappan skrev:
Jag skippar covidvaccin så länge jag kan men tog gladeligen emot min 4:e TBE-spruta tidigare i år. Betraktas jag som en "antivaxxer" i ögonen på alla som är coronavaccinerade?
Nej. Inte av alla. Men en knappt handfull skribenter, förstår, bland mycket annat, inte skillnaden mellan att refusera samtliga vaccin, eller att bara vara försiktig och avvakta gällandes coronaditot. Vilket är min "taktik".

Det är bara att följa det råd Ernst-hugo Gäregård råd. -"Världen är full av idioter. Låt dom inte påverka dig!

Staffans
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl valfritt att åka utomlands så det är ju inget måste.

Men du skrev inget om dina skäl.
Självklart är det valfritt. Men om jag vill iväg och det då är ett krav så blir det ju ett måste om jag ska iväg. Har inte tänkt så mycket på skälen. Med all fakta som finns ute nu så ser jag det som osannolikt att jag skulle bli svårt sjuk hur mycket det än sticker i folks ögon att läsa. Min sambo är vaccinerad och vi har inga hätska debatter här hemma med att kasta fakta i ansiktet på varandra med vad som är rätt eller fel.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.