Jag traskade iväg för att köpa linolja till trädgårdsmöblerna, väl framme hittar jag två sorter, Kokt linolja 60kr 0,5l och kallpressad linolja 40kr 1,0l.
Jag läste på flaskorna och såg ingen större skilnad, är det någon som har en förklaring på skilnaden skulle jag vara tacksam.

Matte
 
Du ska ha kokt linolja om du vill att den ska torka. Rå linolja torkar inte. Om den är varm eller kallpressad har med hur små molekylerna blir. Kallpressad ger mindre molekyler som tränger in längre. Kokningen gör båda sorterna tjockare, dvs större molekyler men den kallpressade är renare. Satsa gärna på en olja med hög kvalité typ Ottossons.

MVH plexi
 
Antagligen är den som det står kallpressad på i det här fallet även rå. Men som pleximaster säger, det är olika saker. Det kokta är säkerligen också kallpressad.

För övrigt, rå linolja torka (oxiderar) också, men det går väldigt långsamt.
 
Tackar för svaren och knallar iväg och handlar kokt linolja med trygghet.

mvh Matte
 
Vill bara lägga in en erfarenhet:

Var med och renoverade en 100 år gammal jaktstuga där jag iaf tror att all panel var original i vardagsrummet. Det såg ut så ur min synvinkel.

Detta hade inte används året runt utan som fritidsboende oftast, men under de senare decennierna som fulltidsboende av en familj.

Panelen var oljad med okokt linolja och den kändes halvfuktig när man rörde vid den. Där det stått bord och skåp hade damm kladdat fast i väggen. INTE torr efter 100 år.

Så jag rekommenderar den kokta linoljan...
 
gaffa skrev:
Vill bara lägga in en erfarenhet:

Var med och renoverade en 100 år gammal jaktstuga där jag iaf tror att all panel var original i vardagsrummet. Det såg ut så ur min synvinkel.

Detta hade inte används året runt utan som fritidsboende oftast, men under de senare decennierna som fulltidsboende av en familj.

Panelen var oljad med okokt linolja och den kändes halvfuktig när man rörde vid den. Där det stått bord och skåp hade damm kladdat fast i väggen. INTE torr efter 100 år.

Så jag rekommenderar den kokta linoljan...
öhh hur vet du att den var behandlad med just okokt linolja och att den inte bahandlats om på 100 år?
Okokt linolja används för övrigt till kitt där vill man aldrig att det ska torka...
 
gogu skrev:
Okokt linolja används för övrigt till kitt där vill man aldrig att det ska torka...
Vilket det ju gör ändå till slut.
 
gogu skrev:
öhh hur vet du att den var behandlad med just okokt linolja och att den inte bahandlats om på 100 år?
Okokt linolja används för övrigt till kitt där vill man aldrig att det ska torka...

Mnja, det VET jag ju förstås inte. Det var vad farsan sa. Och det är väl ett rimligt antagande med tanke på hur kladdig den var.
 
  • Gilla
PB75
  • Laddar…
Nu är det ju mästerskap i cirkelresonemang.. :)

Du säger att rå linolja aldrig torkar och tar som exempel på detta en vägg som fortfarande är kladdig efter lång tid. Och du antar att den är behandlad med är rå linolja för att den är ju kladdig fortfarande..
 
Meningen är oljan ska försvinna in i träet, all överflödig olja torkas bort. Kryper oljan inte in så behövdes uppenbarligen ingen inoljning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
jon_h skrev:
Nu är det ju mästerskap i cirkelresonemang.. :)

Du säger att rå linolja aldrig torkar och tar som exempel på detta en vägg som fortfarande är kladdig efter lång tid. Och du antar att den är behandlad med är rå linolja för att den är ju kladdig fortfarande..
Hehe, det lät ju rätt kul nu när du säger det....:) Nåväl, det var bara mina 2 cent.
 
J
Jag brukar använda kokt kallpressad linolja med bra resultat.
 
Rund_skruvad skrev:
Jag traskade iväg för att köpa linolja till trädgårdsmöblerna, väl framme hittar jag två sorter, Kokt linolja 60kr 0,5l och kallpressad linolja 40kr 1,0l.
Jag läste på flaskorna och såg ingen större skilnad, är det någon som har en förklaring på skilnaden skulle jag vara tacksam.

Matte
Det verkar att man kan olja in trä med vilket som. Huvudsaken är att torka bort överskottet av oljan efter max en halv timme. När man lämnar ytan oljefuktig och oljan blir segt så slutar det med att ytan blir klibbig, allt damm och dom som sätter sej på fastnar på . Det torkar till slut och den tunna torkade oljehinna slitts lätt som solbränt skinn. Jag vet för jag har en gång glömt eftertorka min uteplatsgolv ....
gaia
 
Hehe! Lever den här tråden än. :rolleyes:
Jag har Oljat in möblerna med kokt linolja. jag fick även hjälp av battingen (4år) och den bänken kommer nog inte torka de närmaste 500åren.:D
 
Hej
Rå kallpressad linolja torkar visst.

Rå kallpressad linolja torkar på grund av luftväxling, varmt väder och solljus.
Om det är mycket av detta en varm sommardag ,det blåser en fin vind och solen lyser kan linoljan torka för fort på ett målat trädgårdsbord. Torka därför av den olja som inte trängt in i träet, på kvistar exempel inom 2 timmar. Då får du en yta som inte klibbar. Fördelen med rå kallpressad linolja är bland annat att oljan utvidgar sig 15% när det torkar i träets fibrer. Det tränger och hindrar vatten att komma in.

Den råa linoljan är mycket tunn att det ofta inte behövs förtunning. Man kan även göra den ytterligare tunn om man värmer upp oljan till +50 grC när man målar. Då tränger oljan in fortare i träet. Använd oljan även till rostskydd. På metall torkar oljan fort en solig dag och med vind. Akta lacken för det är mycket svårt att få bort olja som torkat på lackeringen. Tvätta omedelbart bort oljan som har kommit på fel ställe, Med SÅPA kan man få bort oljan eller kaustic soda men risken är stor att lacken skadas. Detta problem är ett bevis på att rå kallpressad linolja torkar.

Den kokta oljan har man blandat in torkmredel för att oljan med pigment ska torka.
Rå kallpressad linolja som blandas med vissa pigment torkar inte så fort därför kan man med fördel blanda in torkmedel i färgen om man använder rå kallpressad linolja till färgtillverkning. .

Hälsning Bengt Jonsson
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.