Bild på rensad berggrund på tomt avsedd för bygge av växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en klippig tomt med banad yta, högar av grenar och växtlighet inför bygge av växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt med berg och grästäckta ytor som håller på att rensas för ett framtida växthusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Skulle behöva er hjälp med grundarbete till växthus på vår tomt. Ca 30% av vår tomt består av berg och är helt outnyttjad och därav skulle vi vilja använda detta för att bygga ett relativt stort växthus, vi tänker någonstans runt 2,5-3 x 6-8m stort.
Vi har nu påbörjat att rensa hela berget från all jord och växtlighet, som ni ser på bilderna.

Nu till frågan, vilken typ av grund bör vi göra och hur går vi enklast tillväga?
Vi har tänkt gör bygget själva, ej anlita hantverkare. Vi är driftiga men har inte särskilt stora byggkunskaper, därav i behov av hjälp.

Min första tanke är att mura, med t.ex leca, direkt på berget och sedan gjuta en platta med lecablocken som gjutform, är det en helt galen idé?

Anledningen att jag inte vill bygga en vanlig gjutform i trä är att det verkar vara otroligt krångligt då berget lutar och är ojämnt.

En annan idé kanske skulle kunna vara att bygga någon slags krypgrund, är det krångligt att få till själva?

Kom gärna med förslag och tips, allt uppskattas.
Bifogar bilder på hur det ser ut, bortse från högarna då de ska eldas upp. Tanken är att växthusen ska ligga mitt imellan de båda högarna.

Stort tack!!
Fredrik
 
Jag skulle först borrat och kemat fast järn och gjutit en sula på berget i våg, i etager. Sen murat med leca till den höjd ni man vill ha, fyllt insidan med cellplast eller lös leca och gjutit en betong platta. Alt. fyllt med makadam och sättsand sen markplattor. Mvh
 
Problemet i växthus brukar vara att få till tillräckligt djupt lager jord. Om du gjuter en hel platta så är du begränsad av höjden på odlingslådora.
Jag skulle fundera på att antingen lämna öppningar med gjutna väggar eller helt enkelt göra ett golv som är självbärande ev med en extra mur/stöd någonstans i mitten.

Nästa problem blir dränering och där gissar jag att du måste ha utlopp nedåt och kika extra på avledning runt övre delarna av mur/det gjutna men det är som sagt en gissning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.