Mot slutet av förra klippsäsongen började helt plötsligt vår Stiga klippare (vanlig bensinare från -02) att låta väldigt konstigt??
Den liksom varvar upp och ned hela tiden och låter skrattretande löjlig : )

Vad kan det vara tror Ni? Jag har försökt plocka isär lite och gjort rent osv men utan resultat : (

Visserligen blev detta ett bra tillfälle att byta upp sig till en självgående modell med starkare motor. Men problemet jag står inför är, att som inbyte är min gamla värdelös i nuvarande skick. Att sälja den skulle vara omoraliskt : (

Kan man billigt och enkelt göra nåt åt den, kanske den rent av går att få några kronor för?

Någon med idéer eller erfarenheter?
 
Hade själv samma problem förra sommaren med vår stiga-klippare.
Nu är inte jag nå`n hejare på motorer men det sitter ett membran i förgasaren som enligt verkstadskillen lätt brukar gå sönder, det liksom separerar. Hursomhelst detta leder till att den tjyvar luft och liksom varvar upp och ner.
Jättelätt att fixa till, kostade mej 130kr med jobb och allt.
 
galento
tony g skrev:
Hade själv samma problem förra sommaren med vår stiga-klippare.
Nu är inte jag nå`n hejare på motorer men det sitter ett membran i förgasaren som enligt verkstadskillen lätt brukar gå sönder, det liksom separerar. Hursomhelst detta leder till att den tjyvar luft och liksom varvar upp och ner.
Jättelätt att fixa till, kostade mej 130kr med jobb och allt.

Ett väldigt vanligt problem med nyare klippare,men lätt att byta själv.
 
Håller med ovanstående, med all säkerhet membranet, har du byggt mekano som liten så är det en barnlek att byta. :)
 
Jo, som dom andra säger är det troligvis membranet. Kan också vara skit i filtret...

Ett tips är att spara den gammla packningen och lägga dubbla packningar när du monterar det nya membranet, håller bättre då.

/danso
 
Om det är en Briggs & Stratton motor, så kan det även vara ett så enkelt fel som att en fjäder till varvtalsregulatorn har lossnat. Varvtalsregulatorn är en så kallad centrifugalregulator, och är en mekanisk reglering av motorns varvtal. Hävarmen, som påverkas av luftflödet vid svänghjulet, rör sig efter varvtalet och är via länkar kopplad till förgasaren. Om motorns varvtal sjunker på grund av ökad
belastning kommer hävarmen att röra sig så att gaspådraget ökar. När belastningen minskar rusar motorn och centrifugalregulatorn drar ner gaspådraget. Om det är något fel på fjädrarna eller länkaget, så kan samma fenomen som vid tjuvluft uppstå.
 
Men jag skulle satsa på (utifrån beskrivnigen, upp & ner i varvtal) att sump filtret i tanken behöver rengöras ( byta gör man bara på verkstad =) Skruva bort tanken, upp till förgasren sitter ett "sugrör" med ett filter som garanterat är igensatt. Den får inte "sås" som den vill och ökar varvtalet då den dör och drar i sig mer sås och sedan går den ner när den är mätt. Därav upp och ned. Skruva av tanken nedifrån d.v.s alla börjar uppifrån med kåpa svänghjul etc. Töm den på soppa och ta tanken från "fel håll"
 
  • Gilla
timmerhuset_78
  • Laddar…
Ardexsmitten skrev:
Om det är en Briggs & Stratton motor, så kan det även vara ett så enkelt fel som att en fjäder till varvtalsregulatorn har lossnat. Varvtalsregulatorn är en så kallad centrifugalregulator, och är en mekanisk reglering av motorns varvtal. Hävarmen, som påverkas av luftflödet vid svänghjulet, rör sig efter varvtalet och är via länkar kopplad till förgasaren. Om motorns varvtal sjunker på grund av ökad
belastning kommer hävarmen att röra sig så att gaspådraget ökar. När belastningen minskar rusar motorn och centrifugalregulatorn drar ner gaspådraget. Om det är något fel på fjädrarna eller länkaget, så kan samma fenomen som vid tjuvluft uppstå.
Om du skulle ha rätt och fjädern "hoppat av" så skulle den inte gå upp och ned i varv, då de 2 fjädrarna styr varvregleringen.??? Antingen skulle den gå på högvarv eller inte lyckas hoppa igång?
 
tony g skrev:
Hade själv samma problem förra sommaren med vår stiga-klippare.
Nu är inte jag nå`n hejare på motorer men det sitter ett membran i förgasaren som enligt verkstadskillen lätt brukar gå sönder, det liksom separerar. Hursomhelst detta leder till att den tjyvar luft och liksom varvar upp och ner.
Jättelätt att fixa till, kostade mej 130kr med jobb och allt.
Ett mebran separerar inte, möjligtvis så torkar det och förlorar sina egenskaper att "pumpa" fram sås. Men om du stått kallt och torrt om vintern så behövs lite hjälp att smörja "läpparna" Om rackar´inte vill hoppa igång och mebranet är "trött" skit i klåparn´n på gräklippar-verksat´n som tror han är är unik och tjuter om sitt mebran. Han gör vad jag nu avslöjar; skruva bort tändstiftet häll i några droppar/svätt soppa direkt i cylindern. Tillbaka med stiftet, dra och den hoppar igång direkt =)
 
galento
Ardexsmitten skrev:
Om det är en Briggs & Stratton motor, så kan det även vara ett så enkelt fel som att en fjäder till varvtalsregulatorn har lossnat. Varvtalsregulatorn är en så kallad centrifugalregulator, och är en mekanisk reglering av motorns varvtal. Hävarmen, som påverkas av luftflödet vid svänghjulet, rör sig efter varvtalet och är via länkar kopplad till förgasaren. Om motorns varvtal sjunker på grund av ökad
belastning kommer hävarmen att röra sig så att gaspådraget ökar. När belastningen minskar rusar motorn och centrifugalregulatorn drar ner gaspådraget. Om det är något fel på fjädrarna eller länkaget, så kan samma fenomen som vid tjuvluft uppstå.
Ja detta har hänt när man é under buskar och "plöjer" med klipparen,det är lätt hänt att nån gren hakar i och deformerar nån av fjädrarna.Det är viktigt att dessa är i "originalskick".Har numera reservfjädrar hemma på reserven.
 
Nu börjar denna tråd likna en diskussion som hör hemma på monzas depåområde.
Ta den tillbaka ngr kliv.
 
ktm525 skrev:
Nu börjar denna tråd likna en diskussion som hör hemma på monzas depåområde.
Ta den tillbaka ngr kliv.
Vad är problemet? Hur skall man kunna lösa problemen om man inte får förklara funktionen? Det finns folk som är intresserade och vet vad dom snackar om, och det är väl hela iden med ett forum...eller? En fråga har ställts, och det finns flera fel som ger samma problem, då är det väl bra att alla ger sin synpunkt på saken.
Och så värst avancerat är det ju inte....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nä just det..Klart man ska hjälpa till med SAKLIGA åsikter och tips, men när det spånas iväg långt in i den mytomspunna B&S teknologin så kan man inte annat än att försöka ta diskussionen tillbaka ngr kliv för att frågeställaren inte skall behöva doktorera i ämnet utan bara lugnt och stilla kunna fortsätta klippa sin matta...
Men visst vi kan ju fortsätta att spåna:
gammal soppa(kan ju också ge detta fenomen(brukar bli svårstartad också)
igentäppt luftfilter?
Eller är det så att du numera bor 2000+ över havet? isåfall får du bestycka om förknasaren.

Jag hade iallafall börjat med att på en dammfri plats plockat bort luftfiltret, gjort en okulärbesiktning in i förgasaren,om allt sätt normalt ut hade jag startat klipparn utan filter, går den nu som den skall hade jag bytt luftfiltret, om inte hade jag kollat soppapumpen(membranet)samtidigt gjort rent fögasaren.
För att kolla om det är den mekaniska varvtalsregulatorn är det bara att stabilesera armen som sitter vid fjädrarna.......
 
Om du läser trådskaparens inlägg, så ser du att han har skrivit att han har rengjort, utan resultat. Och angående på vilken höjd jag bor, så är det ju inte jag som har problem med min gräsklippare...
Tråkigt att du har en sån här inställning på ett forum.
 
  • Gilla
Gplan
  • Laddar…
Ytterligare två ev fel som jag har läst om är att knivarna inte sitter fast som de ska så att de slirar på axeln. Detta kan få motståndet för motorn att variera såpas mycket att den får en svajande gång. Sedan det andra som jag själv råkat ut för. Gammal Klippo som gått och gått många år. Fick för mig att köpa miljöbensin och efter 2-3 klippningar fick jag svajig gång. Rengjorde allt och skruvade på allt som gick. Tröttnade och snackade med farsan varav han gick in till sin meck och kom drällande med en rengörings smörja man skulle hälla i tanken. Efter detta går den som en klocka igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.