Hej,

har en gammal eldstad i traditionell röd tegel. Enbart för myseldning. Dock är den klassisk i form av att öppningen är för stor kontra djupet så det osar in endel trotts spjället öppet.

läste då man kunde höja upp ”golvet” i spisen med någon eller några varv tegel för att komma upp lite. Då är frågan, om jag gör det, kan jag för att underlätta för mig själv samtidigt börja elda på en plåtplatta? Kommer den hålla för temperaturen? Dels för att slippa mura och dels för att samla askan? Se länk nedan till classe.

vet det finns sån rits (?) men plåt känns lite större då jag inte har några problem att få igång elden.

https://www.clasohlson.com/se/Plåtbricka/p/40-7580-1
 
Ja, i vår öppna spis eldar man på en tjock plåt, som i sin tur ligger på tegel. (Dock har jag lagt ett par lösa tegelstenar på plåten för att få bättre tilluft under veden)

Angående brickan från Clas ohlsson så vet jag inte om den är lackad eller inte, så jag skulle nog hellre gå till en plåtslagare och köpa en bit tjock svartplåt från deras skrotlåda.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för svar, den ska tydligen vara lackerad.
 
Claes Sörmland
Även om lacken bränner bort vid första eldning (härlig plastlukt!) så är det tunn plåt. Det slår sig och blir fult efter bara några eldar. Tjockare saker krävs nog i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.