Kollade under ett hus idag. När jag fotade under krypgrunden var vissa delar vita. Är det mögel eller någon behandling man utfört på de? Jag tyckte grunden var torr och så i övrigt.

kommentera gärna tacksam för era smarta synpunkter
 
  • Krypgrund under hus med vita fläckar på betongen, träbjälkar ovan och spindelväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit beläggning på träbjälkar under hus i krypgrund med spindelnät i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under krypgrund med träbjälkar och vit beläggning på delar av betongelementen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit beläggning på träbjälkar under en krypgrund med synlig jord och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av en krypgrund under ett hus med träbjälkar och vita fläckar som kan vara mögel eller behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund under hus med träbjälkar, spindelnät och vit beläggning som kan vara mögel eller behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt krypgrund med träbjälkar och vita fläckar som kan vara mögel eller behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oftast gammal färg eller kalk, carry on!
 
  • Gilla
Magnusol
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oftast gammal färg eller kalk, carry on!
Jag kan ana att det kan vara någon behandling men varför har man valt vissa delar bara ?
 
Återanvända brädor m.m

men alla plankor och stumpar som ligger på marken där under kan vara bea att ta bort i förebyggande syfte
 
  • Gilla
Magnusol
  • Laddar…
Vilket årtal är huset från? Syllen ser behandlad ut, pentaklorfenol kanske? Bra att syllpapp finns. Hur luktade det där nere?
 
A ati skrev:
Vilket årtal är huset från? Syllen ser behandlad ut, pentaklorfenol kanske? Bra att syllpapp finns. Hur luktade det där nere?
hej huset är från 1969.
Det luktade gammal stuga alternativt lätt av mögel.
 
L LantbrukarN skrev:
Återanvända brädor m.m

men alla plankor och stumpar som ligger på marken där under kan vara bea att ta bort i förebyggande syfte
ja ingen av plankorna på marken såg angripna ut vad jag kunde se. Vi planerar att lyfta huset lägga markplast och avfuktare. Och även göra en lucka i sidan så man framöver kan krypa in och kontrollera hele grunder. Just nu är det 6st små ventilations din som jag fått sticka in en kamera för att se
 
Att det luktar inomhus behöver inte ha med grunden att göra. Det kan vara gammal fult som satt sig i ytskikt och isolering mm. Börja med att skaffa riktig ventilation i huset och ha värmen på året runt. Vet du om ni har plast i väggarna ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att det luktar inomhus behöver inte ha med grunden att göra. Det kan vara gammal fult som satt sig i ytskikt och isolering mm. Börja med att skaffa riktig ventilation i huset och ha värmen på året runt. Vet du om ni har plast i väggarna ?
jag har ett ventilationsaggregat för till och frånluft som kommer byggas in.
Det är vindpapp i väggarna så så brukar det inte vara plast där tänker jag. Plastmatta i badrum och alla golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.