Har en offert med takpris. Under arbetets gång har mycket mer tid lagts ner på arbetet än vad offerten med takpriset säger, materialåtgång ligger på ungefär vad som står i offerten.

Kan jag som kund på något sätt åberopa att antalet timmar i offerten överstiger verkligt antal timmar och bara betala för de timmar man har skrivit?

Varför jag frågar är då verkliga timmarna som de vill ha betalt för är mer än dubbelt så många som står i offerten.

En annan sak i denna fråga är också då jag har varit hemma och vet hur många timmar de har varit här i verkligheten - kan jag begära ut timredovisningen? Dag för dag, timme för timme?

Tack på förhand!
 
Du kan begära att de redovisar timmar för varje dag, och en notering om vad de arbetat med under resp. dag.

Takpris innebär att du skall betala maximalt det som är angivet som takpris. Men takpriset är (troligen) angivet totalt för arbete och material. Men hantverkaren måste utföra hela arbetet även om takpriset uppnås.

Oftast hävdar en firma i en såda hör situation, att du beställt ändringar under arbetets gång, eller att det dykt upp problem som inte gick att förutse osv. Då blir det mer komplicerat.
 
  • Gilla
Fiano1 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du kan begära att de redovisar timmar för varje dag, och en notering om vad de arbetat med under resp. dag.

Takpris innebär att du skall betala maximalt det som är angivet som takpris. Men takpriset är (troligen) angivet totalt för arbete och material. Men hantverkaren måste utföra hela arbetet även om takpriset uppnås.

Oftast hävdar en firma i en såda hör situation, att du beställt ändringar under arbetets gång, eller att det dykt upp problem som inte gick att förutse osv. Då blir det mer komplicerat.

Tack för snabbt svar. I offerten med takpris är det separerat redovisat material och antal arbtestimmar. När jag sedan får ränkning har det beräknat material bra, lite pluss och lite minus i åtgången men det är helt förståeligt. Det jag inte förstår är hur man tex skriver 40 timmar i offerten och sedan fakturerar för 100 timmar och ändå kommer upp precis till takpriset. Till saken hör att de inte har varit här i 100 timmar utan i 60 timmar. Vad gäller nu - är det fortfarande takpriset som styr eller kan jag på något sätt åberopa att det står 40 timmar i offerten?
 
Om det finns ett takpris för material och ett takpris för arbetet. Då kan du hävda det. Men har du ett takpris på totalen så gäller det.

När du bedömer hur många timmar de varit där, så skall du räkna med att det även finns timmar i restid, kanske inköpsrundor osv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har något ändrats gällande var arbetet gäller mellan att offerten skrevs/du accepterade den och att arbetet utfördes? Har företaget kontaktat dig efter din offertaccept för att få utöka eller ändra arbetets omfattning? Har du velat ändra något? Beskriver offerten hela arbetets omfattning eller finns det en rörlig del eller reservation i nån liten kryptisk not?

Det är dessa saker ovan som kan göra att företaget kan hävda att du har beställt arbete utöver offerten och fakturera mer än de offererade.
 
Hej, vi är överens om vad som har ändrats och det är utöver offerten. Det som var aktuellt i min fråga är hur man får till rätt antal timmar som är utförda på bygget. Jag har efter att jag skrev mitt inlägg fått tag på företaget och bett om en utskrift från deras "timbokföring" för att kunna jämföra vad jag har för anteckningar. Jag är medveten om att x-antal timmar har gått åt till att handla, fixa med saker som rör mitt bygge. Väntar med spänning på mail från företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.