Hejsan på er.

Ny på forumet som jag är har jag läst allt jag kunnat hitta om golvvärme och hur man lägger dem dock så har jag lite "udda" golv att bygga på mot vad jag läst om här i trådarna. Vi håller på och renoverar delar av en välbyggd kåk från 1964 och jag har lite frågor kring detta nedan. Det är gjuten betongplatta både i källare och på markplanet. De golv jag skall lägga med klinker är köket, hallen och badrummet och de är på markplanet, alltså med källaren under. Från betongplattan höjer vi upp golvhöjden med reglar (45*70mm) med avstånd cc 300 mellan dem, se bilden för att förstå hur jag menar. http://www.dalajocke.com/photogallery/huset/Renovering%20nya%20huset%20098.jpg
Därtill kortlar jag mellan reglarna och pallar även upp reglarna från betongplattan tätt, som mest en dryg meter mellan uppallningarna. På reglarna blir det 22 mm golvspån, limmat och skruvat. Därefter kommer golvvärmeskivorna från Floorewa och dessa skall jag limma mot golvspånet enligt floorewas råd för att kunna lägga klinker direkt på golvvärmeskivorna.

Frågor kring detta:
1: har jag byggt regelverket tillräckligt starkt för att kunna lägga klinker och slippa sprickande fogar?
2: Någon som har erfarenhet av floorewa och har lagt klinker direkt på det? funkar det bra?

För golvet i badrummet har jag inte bestämt lösning ännu men där har jag en kompis som är utbildad våtrumsläggare så jag räknar med hans support...:)


Jag vill ha så mycket tips och tricks som möjligt för det är ju nu innan vi har lagt något som man kan göra ändringa, när det väl är lagt så blir det en enorm insats att göra om något för att det inte är gjort rätt från början.

Om någon skulle vara intresserad av att se hur renoveringen fortlöper så finns bilder på min hemsida:
Husrenoveringen

MVH//Jocke
 
jag är inte på någevis nån expert.
man om det nu finns en källare under, så är ju kolvet inte kallt / inte energikrävande.
varför inte gjuta in golv värmen i en ny tunn kaka uppe på betång plattan?

behöver du komma upp i höjd, lägger du frigolit & sen gjuter
 
Jag skulle nog ha gjutit in de med. Men din lösning funkar nog med. Men jag är inte expert på golvvärme o golv. Men klinkers ska väl helst läggas mott dött material. Typ golvgips. Golvspån kan svikta för mycket vad jag vet.
 
Hej på er och tack för svaren.

Det stämmer att jag behöver bygga upp höjden från betonggolvet för där ligger rör för både värmen och vattnet och elen är dragen där med.

MVH//Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.