Vi har länge funderat fram och tillbaka kring den ultimata pool-täckningen. Ingenting har känts helt hundra och vi funderar nu istället på att försöka bygga en helt egen lösning.

Min spanska pappa tipsade om att det var många av hans grannar som hade pooltak på skenor som hissades rakt upp i luften, så att det utgör ett tak när poolen är öppen. Jag kan inte hitta någonting om detta någonstans, men tycker att det verkar vara en fantastisk idé!

Detta är en väldigt ny idé för oss, så vi har inte riktigt kommit igång med planeringen. Vore intressant att bolla lite tankar med er!

funderingar hittills:
Vad för tillgängliga lyftanordningar finns det? Bör ju kunna lyfta 2-2,5 m..
Stomme av trä eller metall? Poolen är rund med diameter på 5m

Andra spontana tankar? Finns det en anledning till att detta inte är en vanlig lösning?
 
Här gäller det att tänka säkerhet.
Ska pooltaket i nersänkt läge också vara ett skydd mot att någon drattar ner i poolen eller är poolen inhägnad?
Om annat skydd finns kan det bli en lätt konstruktion, ungefär som ett parasoll.
Men om detta ska vara skyddet, dvs möjligt att gå på, blir det mycket tyngre. Då bör man fundera på hur man säkrar det från att falla ned när personer befinner sig under det.
Lyftanordningar behöver då ha dubbel säkerhet, tänk ungefär att om en lyftvajer går av, ska inte skyddet falla ner. Att lyfta ett "lock" kan man göra med en elektrisk vinsch, men sen måste locket säkras med andra spärrar som kan hålla det om vajern eller lyftanordningen går sönder.
Om du har plats till det kanske ett lock som svänger åt sidan är en enklare lösning.

En enkel och lätt konstruktion kan vara PVC-rör, 16m, böjt till en cirkel och med en spänd plastduk (t ex en presenning). Tre vajrar som går ihop till en, sen till liten vinsch, elektrisk eller handvevad. Då behövs en stolpe intill poolen som vajern går upp till och ut över centrum.
 
  • Gilla
Tompsa
  • Laddar…
Bra tankar! Tomten är inhängnad så ”taket” behöver egentligen inte vara fallsäkert. Däremot vill vi att det ska fungera som vintertäckning, och då behöver det ju tåla en del snölast.

Det vore också flott om taket bidrog med lite isolering. Jag tänker mig kanske en konstruktion med kanalplast?

Då vi inte har någon plats runt poolen för att ”samla ihop” någon av standardtaken, känns inte ett svängbart tak optimalt. Föll just för platseffektiviteten i att förvara taket ovanför poolen.

spontant tänker jag mig 4 stolpar där poolen hissas upp till önskad höjd.. Bra input med extra säkring! Kanske någon form av sprintar som sätts i efter upphissning?
 
Har själv funderat på detta då det är massa bök med skydd som man måste ta av o på.
Om man har 2 stolpar på var sida o sen lyftar det o förankrar på något sätt.
Har du lyckats fått till ett tak som även är skydd vintertid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.