Hejsan!

Jag har märkt nu att våran golvvärme i badrummet har slutat att fungera, under sommaren så har vi stängt av den helt eftersom det var varmt och nu när det blev kallare så satte vi på den igen men golvet bli inte alls varm. Det lyser röd och efter en stund lyser det grönt men inget händer i golvet. Den har varit på nu typ en vecka på nummer 4 och inget händer.

Vad är det som kan vara fel på, är det termostat eller fel på golvet?
 
  • Golvvärmetermostat på inställning 4 med röd lampa, eventuellt trasig, monterad på kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vanligaste är att termostaten lämnar in.
Kan du höra att det knäpper till i den när du vrider upp/ner temp.vredet?
Det går enkelt att mäta om termostaten lägger ut 230 V på värmeslingan och på så vis avgöra om den (termostaten) är defekt.
 
  • Gilla
Mitt.hus
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det vanligaste är att termostaten lämnar in.
Kan du höra att det knäpper till i den när du vrider upp/ner temp.vredet?
Det går enkelt att mäta om termostaten lägger ut 230 V på värmeslingan och på så vis avgöra om den (termostaten) är defekt.
Ja, man hör att det knäpper när man vrider på ratten men ingen värme. Hur mäter man det? Kan man göra det själv eller måste nån proffoionell göra det?
 
Har du inte "tummen mitt i handen" så bör du fixa det.
Du får ta av frontkåpan på termostaten och sedan mäta växelspänning på utgående plintar (Load) på termostaten.
Schematisk illustration av en termostats interna kopplingsdiagram med beteckningar för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett mätinstrument för 100-250 kr erfordras. Iakttag försiktighet då detta görs med spänningen påslagen.
 
E etompau skrev:
Har du inte "tummen mitt i handen" så bör du fixa det.
Du får ta av frontkåpan på termostaten och sedan mäta växelspänning på utgående plintar (Load) på termostaten.
[bild]

Ett mätinstrument för 100-250 kr erfordras. Iakttag försiktighet då detta görs med spänningen påslagen.
Okej den har slutat att knäppa eller lysa grönt nu innan vi hann göra nånting, nu lyser det bara röd hela tiden och ingen värme.
 
Byt till en ny termostat. Köp en med display så kan du ställa grader.
De va samma fel hos grannen för nått år sedan. Ja beställde hem en Ebeco 200 eller va den hette med en liten rund display. Nu när du redan har en termostat från Ebeco kan du säkert köra på samma tempgivare i golvet, alltså bara byta tormostaten rakt av.
 
R Runnis skrev:
Byt till en ny termostat. Köp en med display så kan du ställa grader.
De va samma fel hos grannen för nått år sedan. Ja beställde hem en Ebeco 200 eller va den hette med en liten rund display. Nu när du redan har en termostat från Ebeco kan du säkert köra på samma tempgivare i golvet, alltså bara byta tormostaten rakt av.
Jaha så man kan köpa en annan modell från Ebeco det måste inte vara samma som vi har? Det vore ju jätte bra, ska kika runt för det är så kallt på golvet på kvällarna. Tack för tipset
 
Det kan ju vara idé att kolla upp vilken givare ni har till befintlig. Köp sedan en som är kompatibel med just den givaren. Ringer du och pratar med Ebeco så får du rätt termostat. Är bara givaren hel så är det enkelt.
 
M Mitt.hus skrev:
Jaha så man kan köpa en annan modell från Ebeco det måste inte vara samma som vi har? Det vore ju jätte bra, ska kika runt för det är så kallt på golvet på kvällarna. Tack för tipset
Nej samma behöver du absolut inte ha. Bara tempgivaren i golvet har samma resistans eller va man ska säga.
Jag har själv en Ebeco 355 och ska byta till modellen som heter 500 för att få den uppkopplad mot wifi
 
J Johan456 skrev:
Det kan ju vara idé att kolla upp vilken givare ni har till befintlig. Köp sedan en som är kompatibel med just den givaren. Ringer du och pratar med Ebeco så får du rätt termostat. Är bara givaren hel så är det enkelt.
Den har vi just nu som lyser rött hela tiden.
 
  • EBECO termostat med rött lysande indikatorljus monterad på en vägg med marmormönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkert det lilla reläet i den som är trasigt.
 
R Runnis skrev:
Nej samma behöver du absolut inte ha. Bara tempgivaren i golvet har samma resistans eller va man ska säga.
Jag har själv en Ebeco 355 och ska byta till modellen som heter 500 för att få den uppkopplad mot wifi
Okej men det är ju smart haha ja jag läste precis att man kunde koppla den via wifi och app. Men 205 är också bra med liten display.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
M Mitt.hus skrev:
Den har vi just nu som lyser rött hela tiden.
Jag menade att du skulle köpa en termostat som är kompatibel med befintlig givare. Jag var kanske lite otydlig.
 
R Runnis skrev:
Det är säkert det lilla reläet i den som är trasigt.
Nu har vi köpt ebeco termostat 205 och bytte ut den gamla. Den fungerar jätte bra och golvet är varmt ville tacka dig för tipset och hjälpen
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
M Mitt.hus skrev:
Nu har vi köpt ebeco termostat 205 och bytte ut den gamla. Den fungerar jätte bra och golvet är varmt ville tacka dig för tipset och hjälpen
Va kul att höra!!
 
  • Gilla
Mitt.hus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.