Kan jag laga detta med silverlod och Propanbrännare eller är pinnsvets bättre.Har gott om lod men även en gammal Luna transformator.
Elektroderna är gamla legat länge i uthus så de bör väl torkas..hur länge och i vilken temp isf?Även om bra drag och rakt rör upp i öppenspisen är jag lite orolig för kolmonoxid läckage.
 
  • Spricka i metall som behöver lagas, möjlig oro för kolmonoxidläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kört pinne, funkar silverlod på svartstål?
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Kopparfosforlod skulle det funka?
 
A
kan du inte köra rostfri elektrod? :thinking:
jag brukar inte hålla på med fuktiga elektroder... funkar säkert.. Men har aldrig funderat på att testa...
@fsn borde nog ha koll :thinking:
 
Enda jag har är 43.32 6013 står det på elektroderna.
 

Bästa svaret

A
S sagan1 skrev:
Enda jag har är 43.32 6013 står det på elektroderna.
enligt mig så duger de gott..
43.32 är lätt körda elektroder..
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Tack!Ska försöka får väl köra roterande stålborste både på sprickan och där jag jordar.Behöver inte bli snyggt är ju baktill och syns inte då den står i öppenspisen.
 
A
S sagan1 skrev:
Tack!Ska försöka får väl köra roterande stålborste både på sprickan och där jag jordar.Behöver inte bli snyggt är ju baktill och syns inte då den står i öppenspisen.
kommer du åt så använd en bit kopparplåt på baksidan... Då kan du bränna på lite rejälare med svetsen utan att förstöra plåten...
 
F
Det ser ut som vanligt svart? Borde bara lättsvetsat. 43.32 är otroligt lättsvetsad men kanske inte de bästa egenskaperna men funkar säkert och är bra till tunn plåt, finns väl lite risk att den rinner ifrån dig, den flyter ut otroligt lätt och detta ser vertikal ut så gravitationen är inte till din fördel. Jag hade nog funderat på en 48.00 men det är lite beroende på plåttjocklek, prova med dom du har. Elektroder som är fuktiga skall du inte använda. Det brukar stå på paketet hur man skall torka dom men i brist på bättre så in med dom i ugnen i 2-3h på skapligt hög temp

Annars är nya pinnar inte så dyrt och då kan du köpa rätt storlek för plåttjockleken. En kopparplåt bakom kan vara en bra idé för att kunna trycka på med mer värme.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Det ser ut som vanligt svart? Borde bara lättsvetsat. 43.32 är otroligt lättsvetsad men kanske inte de bästa egenskaperna men funkar säkert och är bra till tunn plåt, finns väl lite risk att den rinner ifrån dig, den flyter ut otroligt lätt och detta ser vertikal ut så gravitationen är inte till din fördel. Jag hade nog funderat på en 48.00 men det är lite beroende på plåttjocklek, prova med dom du har. Elektroder som är fuktiga skall du inte använda. Det brukar stå på paketet hur man skall torka dom men i brist på bättre så in med dom i ugnen i 2-3h på skapligt hög temp

Annars är nya pinnar inte så dyrt och då kan du köpa rätt storlek för plåttjockleken. En kopparplåt bakom kan vara en bra idé för att kunna trycka på med mer värme.
Så kan det gå när man låter proffsen tala. (y)
 
F
Maskintok skrev:
Så kan det gå när man låter proffsen tala. (y)
jag kan tillägga att jag är en otroligt usel på att svetsa.

sen finns det en specialpinne för varje fall känns det som men att hitta den….. och den är säkert skitdyr med.
 
A
F fsn skrev:
jag kan tillägga att jag är en otroligt usel på att svetsa.

sen finns det en specialpinne för varje fall känns det som men att hitta den….. och den är säkert skitdyr med.
Åh fan...
Jag är duktig på att svetsa men har aldrig haft ork eller intresse att lära mig hur de funkar.. Eller vilka delar de innehåller..
 
F
Maskintok skrev:
Åh fan...
Jag är duktig på att svetsa men har aldrig haft ork eller intresse att lära mig hur de funkar.. Eller vilka delar de innehåller..
Svetsar för lite för att hålla igång det lilla jag kan och har aldrig liksom lärt mig. Detta är från tidigare i veckan, har tillgång till bra maskiner. Svetsfog på ett svart stålkonstruktionselement i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Svetsar för lite för att hålla igång det lilla jag kan och har aldrig liksom lärt mig. Detta är från tidigare i veckan, har tillgång till bra maskiner. [bild]
såg bra ut det där(y)
jag har mycket tråkig svetsning..
tunna rostiga plåtar och andra material...
klippdäck mm.. :rolleyes:
 
F
Maskintok skrev:
såg bra ut det där(y)
jag har mycket tråkig svetsning..
tunna rostiga plåtar och andra material...
klippdäck mm.. :rolleyes:
Kanske ser ok ut men ur ett proffsigt svetsperspektiv så är det inte bra alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.