Har ett ikea-kök som är köpt någon gång under 90-talet och där själva "folien" har släppt på vissa luckor och lådor. Vi tänkte prova använda ånga för att få lös folien på dom luckor och lådor som sitter fast fortfarande och sedan måla på materialet bakom. Osäker om vad det är, men förmodar att det mdf?

Jag skulle helst vilja ha dessa sprutlackerade men då det bara är en budgetrenovering till vi byter ut hela köket så vill jag inte bekosta det.

Men vilken färg är bäst att måla med samt vilken typ av pensel/roller är bäst att använda om jag vill ha det så nära lackerad yta som möjligt? Inte någon högblank yta, utan jag vill bara få så slät yta utan penseldrag som möjligt.

Samt vilka steg behövs
- Slipa (med vad isf)
- Grundfärg (vilken?)
- Färg, vilken färg bör jag satsa på?
Eller är det något jag missat som måste göras innan målning?

Samt hur gör jag på t ex täckskivorna som verkar vara lackade och inte folie då det sitter väldigt bra där. Räcker det att slipa först och sedan grunda, måla eller måste man göra något annat där också?

Bifogar bild på hur en av lådorna ser ut utan folie.
Köksskåpslåda med delvis borttagen folie som visar MDF-material, ovanpå en vit lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte målat folierade luckor själv, men jag vill bara tipsa om att köpa en färgspruta själv.
Finns för 400 på Biltema, eller så får du en schysst på Bauhaus för 1500-2000. Då får du ett riktigt fint resultat med en vattenbaserad lackfärg.
 
D Davoda skrev:
Har inte målat folierade luckor själv, men jag vill bara tipsa om att köpa en färgspruta själv.
Finns för 400 på Biltema, eller så får du en schysst på Bauhaus för 1500-2000. Då får du ett riktigt fint resultat med en vattenbaserad lackfärg.
Har provat färgspruta tidigare och har inte fått slutresultatet bra, så därför jag undrar vad jag ska använda för att få närmaste resultat.

Sen kommer luckorna inte vara folierade vid målning då jag kommer ta bort folien som sagt som man ser på lådan på bilden.
 
Att köpa en färgspruta själv kostar inte allt för många kronor.
Att sprutlackera själv är inte så svårt.


Jag köpte förra året en tryckluftsdriven färgspruta och sprutmålade två element.
Felet jag gjorde var att lägga på lite för tjockt lager färg, därav blev det några rinningar.
Vitmålat element med ojämn lack och rinningar efter sprutmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
Jag har använt denna färg med mycket bra resultat. Fin roller. Trixet som jag använder är att fukta upp luften i rummet ordentligt innan målning. Då hinner färgen flytta ut innan den sätter sig. Funkar bra med blomspruta. Sedan gäller det förstås att ha lite känsla så att man lägger på lagom mycket färg.
En burk LADY Supreme Finish silkesmatt färg för trä och panel hållen i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Och jag har använt den här till våra luckor.
Tycker att en matt färg ser slätare ut och är mer förlåtande när man inte är proffs på att måla.
Ny målad matt lucka bredvid en färgburk med matt färg, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matta luckor blir lätt solkiga. Halvblankt glans 30 rekommenderas. Fin roller för att lägga på färgen och sedan dyr och fin lackpensel för att med lätt hand jämna ut. Återvänd inte till klara ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.