A
Bo arnold Bo arnold skrev:
Nu måste det väl vara en missuppfattning det är klart att motorn måste ladda på en åkklippare med elstart man kan ju köra hela sommaren utan att ladda extra jag underhållsladdar bara batteriet på vintern. Jag vet inte exakt hur det är konstruerat men är det inte en svänghjulsmagnet som ger ström o en likriktare som ger likström så har det väl alltid varit min första klippare var av 93 års modell o den hade också laddning
Då vill jag veta vart den strömmen skulle komma ifrån...
För vid Svänghjulet på dessa motorer till rider så sitter det endast en tändspole.
Däremot på lite mer moderna motorer med bränslepumpen och magnetventil till förgasaren så har du det system du beskriver men det är inte byggt för att passa i en rider 850,1200,9,11,13,15...man måste veta vad man har för maskin för att vissa saker ska passa..

Dessa maskiner med sina motorer var ju kända för att man fick ladda batterierna.
som man fick göra ända fram till 2003.års modell av 4x4 rider 18..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Jo idag 2021..så kan du beställa detta.
Man laddar batteriet genom en apparat i hjulnaven
Konstigt, min rider 111b laddar iaf,har inte laddat batteriet på 10 år säkert, har du mätt på batteriet på dina klippare om dom laddar?
 
Hade en Western med Tecumseh 12,5 hk 93 den hade batteritändning o har nu en Stiga park 14 2012 båda med laddning låter konstigt att klara sig utan laddning det trodde jag inte fanns
 
A
Bo arnold Bo arnold skrev:
Hade en Western med Tecumseh 12,5 hk 93 den hade batteritändning o har nu en Stiga park 14 2012 båda med laddning låter konstigt att klara sig utan laddning det trodde jag inte fanns
Jodå det var ganska mycket vanligare än just med laddning. tecumseh var bland de fösta i världen med detta..
 
A
Handyman 1 skrev:
Konstigt, min rider 111b laddar iaf,har inte laddat batteriet på 10 år säkert, har du mätt på batteriet på dina klippare om dom laddar?
Jodå det har jag och även på kunders..

En 111 rider är en helt Annan maskin och motor än rider 11...
 
A
Maskintok skrev:
vart har ni fått idén om att det skulle ha varit laddning till batteriet på en gräsklippare?
Maskintok skrev:
Det finns inte på dessa motorer och har inte funnit på en motor installerad i en Hva rider klippare.

Jo idag 2021..så kan du beställa detta.
Man laddar batteriet genom en apparat i hjulnaven.
Som sagt min rider 111b från 2009 laddar batteriet, utan något i navet, du verkar ju anse att det inte är så med någon rider.
 
A
Handyman 1 skrev:
Som sagt min rider 111b från 2009 laddar batteriet, utan något i navet, du verkar ju anse att det inte är så med någon rider.
Nä moderna rider har denna teknik.
Men inte de äldre som denna rider tråden handlar om.
Jag kan inte hålla på och tro saker om maskinerna. jag håller mig till hur de ska renoveras och hade som original.
Efter 2003 så kom detta på de flesta Briggs motorer, men kom ihåg att Hva alltid beställt sina motorer annorlunda än vad t, ex stiga gjorde.. de bara köpte in motorer..
Även vissa Honda motorer hade ingen laddning...
 
A
Handyman 1 skrev:
Som sagt min rider 111b från 2009 laddar batteriet, utan något i navet, du verkar ju anse att det inte är så med någon rider.
Nja om du hade velat läsa och förstå vad jag skrev så hade du märkt att man blir ganska trött när man blandar ihop en modell med andra och deras motorer.
Då kan man tappa humöret en stund..

håll er till rider 11 och denna på bilden är en generation 1..alltså samma som 850.
de hade inte dessa saker
 
På min husqvarna pro flex 21 så hade givaren för att klippdäcket är uppfällt hamnat lite ur läge, så den startade inte av den anledningen. Kolla så den funkar, satt längst nere vid spakinfästningen på min.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Nja om du hade velat läsa och förstå vad jag skrev så hade du märkt att man blir ganska trött när man blandar ihop en modell med andra och deras motorer.
Då kan man tappa humöret en stund..

håll er till rider 11 och denna på bilden är en generation 1..alltså samma som 850.
de hade inte dessa saker
Jag läste precis vad du skrev:

"Det finns inte på dessa motorer och har inte funnit på en motor installerad i en Hva rider klippare.
Jo idag 2021..så kan du beställa detta.
Man laddar batteriet genom en apparat i hjulnaven"

Nu var ju motorn i just denna rider 11 bytt till någon annan, men han får väl montera en ""apparat" i hjulnavet om han vill ha laddning isf ;) vad är det för motor förresten?:)
 
A
Handyman 1 skrev:
Jag läste precis vad du skrev:

"Det finns inte på dessa motorer och har inte funnit på en motor installerad i en Hva rider klippare.
Jo idag 2021..så kan du beställa detta.
Man laddar batteriet genom en apparat i hjulnaven"

Nu var ju motorn i just denna rider 11 bytt till någon annan, men han får väl montera en ""apparat" i hjulnavet om han vill ha laddning isf ;) vad är det för motor förresten?:)
näpp finns ingen tillverkad till dessa bakaxlar.
Men går ju att göra annan lösning om man nu vill ha laddning.. går fint med en generator monterad på remmen vid växellådan.

inte en aning villken motor som TS har..
Däremot så tyckte jag mig känna igen elkablarna ifrån en tidig serie Briggs till stiga park. de hade just denna lösningen med likström som bo beskrev..
Men de motorerna som jag beskrev idag 2021 är av samma typ av generator som du finner på en cykel idag. eller om de ens kallas så... :thinking:
.. nav någonting... Man kan inte minnas allt och framförallt det som är helt ointressant... ;)
 
Tack! Ska testa

Handyman 1 skrev:
"Plinten" är ett startrelä(solenoid), kablarna som ska ladda batteriet kan sitta där eller på batteriet.
Du kan testa att mäta på den blåa kabeln vid relät, får den ström när du vrider på starten(du måste sitta på sätet mm samtidigt kanske) så är relät trasigt, får du ingen ström dit så är det säkert någon givare eller tändningslås. Man kan ju starta om man sätter en mejsel mellan de grova röda kablarna på relät också. Även testa om relät fungerar genom att strömsätta där den blå kabeln sitter.
Handyman 1 skrev:
"Plinten" är ett startrelä(solenoid), kablarna som ska ladda batteriet kan sitta där eller på batteriet.
Du kan testa att mäta på den blåa kabeln vid relät, får den ström när du vrider på starten(du måste sitta på sätet mm samtidigt kanske) så är relät trasigt, får du ingen ström dit så är det säkert någon givare eller tändningslås. Man kan ju starta om man sätter en mejsel mellan de grova röda kablarna på relät också. Även testa om relät fungerar genom att strömsätta där den blå kabeln sitter.
 
Motorn har suttit på en annan åkgräsklippare och visa lite googlande så är de kablar som ska ladda batteriet

Maskintok skrev:
Dessa kablar som kommer från motorn..
Vad går de ifrån?..
 
så enkelt är de inte

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tänk om det kan vara så enkelt att batteriet behöver laddas? Får väl se när TS återvänder
 
De är ju inte originalmotorn som sitter i. Jag har bytt den från en annan åkgräsklippare med lysen.



Maskintok skrev:
Nej inte på en rider.. däremot på en stiga..
som har lyse..
rider har inte lyse på den modellen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.