Vad är kass räckvidd? Sätt en siffra och köp en bil med högre räckvidd än den siffran, om du vill ha en elbil, så borde problemet vara ur världen.

Min bil kommer 50 mil på en laddning, men jag orkar aldrig köra så långt utan en bensträckare.
 
Fairlane
Z Zorn skrev:
Ja, visst är det märkligt. Kravspecen ser olika ut. Jag hade tyckt kass räckvidd dugit en snorkall februaridag om jag haft 5 mil till jobbet och möjlighet till laddning var jag än parkerat mer än 8 timmar.
OK, så du uppfyller helt enkelt kravet "ogillar elbilar".
Som Witten skrevså kommer hen 50 mil på en laddning. Om det inte räcker till vardagsbruk så beror det nog snarare på att man inte kan ladda hemma, man har extrema körsträckor till vardas (betydligt mer än en normalbilist) eller helt enkelt inte vill.
 
  • Gilla
Martin.M och 4 till
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
Kör du i 120 på motorvägen minskar räckvidden. Är det minusgrader minskar räckvidden. Har du packning minskar räckvidden.
Ganska exakt samma som för en fossilbil alltså?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
hsd
Z Zorn skrev:
Kör du i 120 på motorvägen minskar räckvidden. Är det minusgrader minskar räckvidden. Har du packning minskar räckvidden. Elbil är skit för vardagsbruk. Den är inte mogen att axla bördan. Elbil tar man till kiosken för att köpa glass med frugan och barnen, mest för cykeln gör en svettig.
Jag är inte elbilsfanatiker men motsvarande påverkas även vanliga bilar
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
Kör du i 120 på motorvägen minskar räckvidden. Är det minusgrader minskar räckvidden. Har du packning minskar räckvidden. Elbil är skit för vardagsbruk. Den är inte mogen att axla bördan. Elbil tar man till kiosken för att köpa glass med frugan och barnen, mest för cykeln gör en svettig.
Jag har en passat gte phev med 4-6 mils räckvidd på el. Det är underbart att köra på el. Tex rangering med släp i backe är fantastiskt mot manuell eller robotiserad. Gamla converter automater var ju ok. Men de är rätt sällsynta idag... Mitt problem är att elbilar med dragkrok är lite för dyra att köpa privat. Jag skulle inte tänka tanken att köpa en fossilbil för 500.000 heller... Faktiskt än mindre.
 
Har ni tips på vilka elbilar jag bör kolla på.
Vi kommer ha den som 2a bil då det blir alldeles för dyrt att hitta en vettig man kan dra tyngre släp upp till fjällen med.

Den kommer rulla ca 3000 mil/år

Kom gärna med tips på bilar och om man bör satsa på leasing eller rent köp.

Vill inte lägga ut mer än 300k efter bonus avdragen
 
Fairlane
Låter mer som förstabil med de körsträckorna och att ni har en annan till det som den inte duger till?

Vilket är användningsområdet?
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi kör rätt mycket, bara sambons reser till jobbet samt hockey och fotbollsträning inne i stan för grabben så är man uppe i runt 2300 mil.

Sen kommer jag också försöka ta bilen ibland när det passar ihop så hon hinner ta bilen när jag kommer hem (jobbar själv natt)

Vi kör rätt mycket skoter på vintern och drar släp 60 mil nästan varje helg och vill man ha en elbil som klarar det så blir det rätt dyrt.

Det blir väl iofs en 1a bil kanske om man tänker att den kommer gå mest mil.
Den bilen jag använder för att släpa runt skotern kommer förhoppningsvis rulla mindre mil/år men gå längre sträckor
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att man allt annat lika behöver veta hur långt bilen går per dag, hur lång tid den har att ladda (och med vilken effekt) samt vilka extrema variabler, som exempelvis kyla, den måste kunna hantera.

Men utan att vet det tror jag att de flesta mindre elbilar skulle funka, Mini, Fiat 500, MG, Hyundai Kona osv.

Så länge nominell räckvidd är under 25 mil och det inte krävs drag tror jag att målen fylls relativt lätt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har installerat elbilsladdare nu när vi byggde ut garaget och carport.
Sambon har tillgång till snabbladdare på jobbet så den kan laddas där också.
Och jag har motorvärmar stolpe på jobbet som jag kan långsam ladda i.

Som mest på en vanlig veckodag blir det 3x5 mils turer och det gör väl alla bilar klara.

Vi bor i Umeå och kör in till stan via e4an så mestadels bra väg.
Är väl mitt i vintern det kan vara lite taskigt före men annars inte.

Var lite inne på att köpa den minsta av alla Dacia Spring, men börjar tveka när max hastigheten är 120 och vi som sagt kommer mestadels färdas efter e4an.

Man vill ju inte ligga som en epa och slicka väggrenen.


Är det någon som har räknat på vad som är det ekonomiskt vettigaste alternativet när bilen kommer rulla runt 3000 mil om året.
Leasing eller rent köp?
 
Kan också passa på att fråga er som är lite mer pålästa än vad jag är.

Om man skulle hoppa upp några snäpp och köpa en bil som kan dra kåpsläpet på 1250 kilo och klarar 30 mil mitt i vintern.

Antar att man måste upp på bilar som kostar 600k och uppåt då?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tex när jag ska köpa verktyg så skalar jag direkt bort alternativ B och D och fokuserar på att eliminera C ur mitt urval. Jag behöver inte längre testa B för att veta att jag blir besviken på B.
Blir du besviken på B så är det inte B utan D.

Och du menar alltså att du aldrig blivit besviken på C? Spelar ingen roll om verktyget går sönder direkt om det var dyrt? Då är allt frid och fröjd?
 
sunnis sunnis skrev:
TCO är en faktor men sällan den mest avgörande.
För folk med begränsad ekonomi är det oftast den avgörande faktorn.

Ingen köper medvetet en bil som kostar mer än man har råd med.
 
W witten skrev:
Min bil kommer 50 mil på en laddning, men jag orkar aldrig köra så långt utan en bensträckare.
Med 4 personer och packning i bilen, vintertid?
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Och jag har motorvärmar stolpe på jobbet som jag kan långsam ladda i.
Får du det? Och kan du verkligen även på sommaren? På parkeringen på mitt jobb är motorvärmaruttagen avstängda på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.