Hej!

Jag har ett timmerhus med torpargrund där huset delvis står direkt på berg. Detta medförde problem för tidigare ägare som vid ett tillfälle fått bryta upp golvet och frigöra intill berget från matjord, på samma sida av huset är syllen och egentligen hela grunden ganska tveksam; syllen även på andra sidor av huset främst pga bristande underhåll. Då de haft huset som fritidshus de senaste decennierna har jag inga garantier för skick på syllar eller konstruktionerna i övrigt. Vet bara att golven lutar litegrann.

Nu till min fråga. Jag vill ha en grund som håller kvalité för framtiden och önskar en modern, stabil standard att kunna bygga upp bl.a. nya våtrum på, och vill självklart slippa byta syll med jämna mellanrum.

Jag hade tänkt att gjuta igen grunden med EPS efter förslag från en lokal byggfirma som varit på plats och rådgjort utefter mina förutsättningar, men efter att ha läst här så verkar gjutning/EPS utdömt att få att funka i ett timmerhus...

Vad är mina alternativ?

Kan jag gjuta grund/platta och få det att funka?

Har någon här erfaranhet av ett fungerande hus liknande mitt med gjuten grund?
 
Det har väl ingen betydelse vad du ställer på en gjuten platta, en vanlig syllring eller nedersta varvet på en timmerstomme. Du måste i båda fall ha en sylltätning.

Om problemet är att det kommer vatten på berget måste du höja plattan så vattnet inte rinner in i huset.
Det är häftigt att lyfta ett helt hus så man kommer åt att gjuta in under syllen/timmerstommen.

här i byn så lyfte man byns största timmerhus men bara halva i taget och gjöt helplatta.
Jag lyfte ett garage så vi kom åt att gjuta helplatta.

Protte
 
Precis som @prototypen skriver så måste du höja huset för att få bort problem med vatten. Ett berg kan du ju inte dränera. Timmerhus är ganska snälla att lyfta men det kräver rejäl insats och tar tid. Plattan behöver vara belägen så att den är torr och väl dränerad.
 
prototypen prototypen skrev:
Det har väl ingen betydelse vad du ställer på en gjuten platta, en vanlig syllring eller nedersta varvet på en timmerstomme. Du måste i båda fall ha en sylltätning.

Om problemet är att det kommer vatten på berget måste du höja plattan så vattnet inte rinner in i huset.
Det är häftigt att lyfta ett helt hus så man kommer åt att gjuta in under syllen/timmerstommen.

här i byn så lyfte man byns största timmerhus men bara halva i taget och gjöt helplatta.
Jag lyfte ett garage så vi kom åt att gjuta helplatta.

Protte

Tack för svar!
Men om man lyfter huset, hur blir det då med allt som fäster i tex murstock och liknande mitt i huset? Låter oerhört komplicerat och framförallt dyrt att lyfta och höja hela huskroppen från grunden... Har du tips eller råd kring hur man annars skulle ta sig an en grund likt min? Finns idag varken badrum eller tvättstuga och jag är öppen för förslag - vill slippa kalla golv och att behöva oroa mig över grunden och syllen i framtiden.
 
Murstocken måste friläggas alternativt stadgas upp med reglas upp i bottenplan så frigör man den där.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Murstocken måste friläggas alternativt stadgas upp med reglas upp i bottenplan så frigör man den där.

Här är urklipp på svar i en annan tråd som fick mig dra öronen åt mig från första början och ställa en egen fråga.
 
  • Skärmdump från diskussionsforum med text om byggproblem med platta på mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket skick är det på murstocken, är den tät och besiktad?
Kanske ändå måste muras om.
Men att kapa runt mellanbjälklag och i taket är väl inte omöjligt.

men ska huset höjas så passar nog inte murstocken längre.

Protte
 
S stortrötthusprojekt skrev:
Här är urklipp på svar i en annan tråd som fick mig dra öronen åt mig från första början och ställa en egen fråga.

Det där är timmermannen Heimilaga som tycker så. Då sta det vara björknäver som syllisolering och vitmossa mellan timmersvansen, typ.

jag har väl skrivit ganska lika i båda trådarna.
Att lyfta en timmerstomme görs ju när man måste byta nedersta stockvarvet så det är ju inte så komplicerat.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vilket skick är det på murstocken, är den tät och besiktad?
Kanske ändå måste muras om.
Men att kapa runt mellanbjälklag och i taket är väl inte omöjligt.

men ska huset höjas så passar nog inte murstocken längre.

Protte
prototypen prototypen skrev:
Vilket skick är det på murstocken, är den tät och besiktad?
Kanske ändå måste muras om.
Men att kapa runt mellanbjälklag och i taket är väl inte omöjligt.

men ska huset höjas så passar nog inte murstocken längre.

Protte

Murstocken är nyare, murat tegel och i bra skick, besiktigad och välfungerande med bra drag. Taket är ganska nytt på huset, ca 10 år, och vinden är nyisolerad med lösull ovanpå befintlig sågspån.

Att höja huset har tidigare aldrig kommit på tal av någon och jag vet inte om det skulle gå att genomföra utan att det drar med sig mer än vad som vore värt mödan/kostnaden eller göra det jag nämnde ovan ogjort. Har du någon info om vad det rör sig om ekonomiskt att genomföra ett sånt här projekt? Och, som du svarade i andra tråden ang gjutning i grund - varför skulle den andra sortens gjutning "inuti" vara sämre?

Är egentligen emot åsiktsdjungler likt denna men jag behöver verkligen få höra erfarenheter från andra innan jag riskerar att förstöra min husdröm genom okunnighet!
 
Jag fick för mig att nedersta stockvarvet ligger på berget och då måste det höjas.
Har du något mellan berget och nedersta stockvarvet kanske det klarar sig.
Åt vilket håll lutar berget?

Jag är bara självbyggare men nyfiken hur andra gjort. Vad det kostar, för mig skulle det vara en massa blod svett och tårar och betala allt eftersom.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Jag fick för mig att nedersta stockvarvet ligger på berget och då måste det höjas.
Har du något mellan berget och nedersta stockvarvet kanske det klarar sig.
Åt vilket håll lutar berget?

Jag är bara självbyggare men nyfiken hur andra gjort. Vad det kostar, för mig skulle det vara en massa blod svett och tårar och betala allt eftersom.

Protte

Där är ett problem - syllen/grunden som ligger mot berg ser ut att vara cement bitvis men även liggande trä är synligt nedanför panelen; jag vet inte vem som gjort det och när men det tyder på att problemet med fukt/vatten som tränger in den sidan huset funnits sedan länge men att föregående generationerna av ägare slarvat med det mesta de gjort och det finns idag ingen att fråga om hur huset mått eller konstruerats under årens lopp. Det man kan se på större delen av panelen och syllen jag sett hittills är de i dåligt skick utom ev mot södergaveln där golvhöjden är högre - gaveln mot norr ligger nästan rakt på berget i ca 2 resp 1 meter från hörnet av huset.

Köpte huset för 1 år sedan. Hade först trott att jag skulle börja med att byta syll, panel, fönster och alltihop just den/de väggar som var värst ansatta, men fick förklarat för mig att grunden är problemet och att problemen kommer tillbaka om jag inte åtgärdar den - då fick jag förslag på EPS eftersom det skulle fungera även där det är som grundast invändigt ner mot berget.

Men som du/ni ser det ska en gjutning av grunden alltså funka? Vet i dagsläget heller inte vad en syllring är så jag har nog fortsatta långvariga efterforskningar att göra på området.

Tack för att ni tar er tid!
 
Syllring är dem planka man lägger på en gjuten platta eller på plintar, sedan ställer man stolpar/reglar på syllringen.
Ovanpå stolparna lägger man också en planka,men då heter den hammarband.

Protte
 
Eps är inget bra om man inte kan säkerställa att fukt underifrån inte är ett problem. Den klarar av lite fukt men var den gränsen går vågar jag inte svara på. Jag vet bara att folk som gjutit direkt på oisolerad platta har fått en krypeffekt av fukten som försvunnit efter att dom lite senare dränerat om. Jag har använt eps främst för att det har isolerande egenskaper och det är mkt lättare att jobba med i synnerhet i uttrymmen som är svårjobbade. Om det är så att du har ett kvitto på problemet så är allting annat än att åtgärda det riktiga problemet mer som konstgjord andning.
I frågan hur dyrt det kan tänkas bli beror på hur mycket du kan göra själv. Att lyfta hela huset är inte mer komplicerat än att placera ut ett gäng lämpliga domkrafter som lyfter hela huset med hjälp av lämpliga balkar som går under huset. Golvet invändigt måste också bort. Går inte att jobba annars. Finns andra metoder också. Sen är det markduk, 2-3 dm makadam, 30 cm cellplast och sen en platta på det så har du en platta som håller sig torr. Men det är hur jag hade gjort det.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Eps är inget bra om man inte kan säkerställa att fukt underifrån inte är ett problem. Den klarar av lite fukt men var den gränsen går vågar jag inte svara på. Jag vet bara att folk som gjutit direkt på oisolerad platta har fått en krypeffekt av fukten som försvunnit efter att dom lite senare dränerat om. Jag har använt eps främst för att det har isolerande egenskaper och det är mkt lättare att jobba med i synnerhet i uttrymmen som är svårjobbade. Om det är så att du har ett kvitto på problemet så är allting annat än att åtgärda det riktiga problemet mer som konstgjord andning.
I frågan hur dyrt det kan tänkas bli beror på hur mycket du kan göra själv. Att lyfta hela huset är inte mer komplicerat än att placera ut ett gäng lämpliga domkrafter som lyfter hela huset med hjälp av lämpliga balkar som går under huset. Golvet invändigt måste också bort. Går inte att jobba annars. Finns andra metoder också. Sen är det markduk, 2-3 dm makadam, 30 cm cellplast och sen en platta på det så har du en platta som håller sig torr. Men det är hur jag hade gjort det.

Tack för svar!

Berget som huset står på lutar mot huset, dvs tillrinning kommer ske; alternativ som finns är väl att försöka såga i stenen för att avleda om inte allt, så åtminstone delar av regnvatten den vägen. För det är nog just detta som är "kvittot på problemet", så s.k. konstgjorda andningar är kanske enda alternativen jag har?

När du skriver "gjuta på oisolerad platta", vad menar du då? Jag tackar för din input om fukten gällande EPS, men det är nog just för dess isolerande effekt som den var tänkt att funka bättre än det andra tillvägagångssättet, det finns helt enkelt inga 60 cm att använda till gjutning i den delen av huset. Exakt hur förarbetet under EPSen skulle se ut har jag inga uppgifter eller kunskap om eftersom jag inte fått dem på print av firman som gav förslag på att gjuta så.
Hoppas det gav bättre inblick i mitt dilemma.
 
Med oisolerad platta menar jag att antingen en platta i dess bemärkelse eller att man gjuter direkt på berg utan att ha dränerande lager under. Vad som händer då är att fukten mellan eps och berg eller plattan driver fukten åt sidorna för den har ingen annanstans att ta vägen och då får omgivande material en hög påfrestning. Mer än vad som fanns tidigare. Det kan således leda till en högre fuktkrypning sen tidigare. Men hur det blir för just dig beror på förutsättningarna. Jag skulle nog i alla fall inte chansa utan hellre tagit lite säkra alternativ än tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.