Funderar på den här ankarspikspistolen..

Stanley Bostitch :  MCN150  -  STRAPSHOT™ Metal Connector Nailer

Grejen är att det står att den skall matas med 35-graders ankarspik, och de enda jag hittar på svenska sidor är Sencos 34-graders..
Tror ni det fungerar med en grads skillnad - eller bättre - vet någon om det finns passande spik i Sverige nånstans..??
 
Amerikanska ankarspik ser inte riktigt likadana ut som våra. De har inte uppkoningen mot huvudet, bla. Den pistol du refererar till fick gott omdöme i senaste "Fine Homebuilding"

Jag har en kombinationspistol, en Bostitch N88 RH-2MCN, dvs en 21-graders Framing gun som med en tillsats även kan skjuta ankarspik. Den blir naturligtvis inte lika smidig som en dedikerad ankarspikpistol.

Min maskin fungerar med Gunnebos 20-graders ankarspik. Gunebo har även varmgalvad ankarspik, men det vet de inte alltid själva. Det gäller att få tag i rätt person på Gunnebo Fastening och få ett artikelnummer.

Det är möjligt att en dedikerad ankarspikspisol är känsligare för vad man matar den med. Den som du vill ha tar endast 1 1/2 tumsspik
 
Då verkar det ju i alla fall som att en grad inte skall spela en avgörande roll..

VÄLDIGT stort tack dock för att du uppmärksammade mig på att endast 1.5"spik passar - där går ju nästan den pistolen bort..
Inte lätt att få tag på ankarspik som är 38mm.. :(
Fast jag kanske kan få tips på vart man kan beställa spik billigt från USA eller EU. Då kan man ju köpa typ 10.000 spik åt gången så det räcker ett tag.

Fast kanske går det med 40mm - det skulle ju räcka i så fall för det är inte ofta jag spikar längre ankarspik.
Skulle vara grymt om någon hade en sådan här och visste hur det fungerade..

Någon annan med dedikerad (eller kombinerad) ankarpistol..?
 
Varför inte köra med ankarskruv (Torx T20) med en skruvdragare i stället?:rolleyes:

Finns på Biltema + andra ställen givetvis.
Archive%5CProduct_images%5C87%5CLarge%5C87-120_l.jpg
 
Här är ett färskt test av ankarspikpistoler:
Tool Test: Metal Connector Nailers

Classeclas: Det tar evig tid att skruva ett par tusen ankarskruv. När jag byggde mitt trädäck med reglar och bärlinor i samma plan gick det åt 1600 ankarspik. Det tog ungefär en timme att spika upp 80 balkskor med spikmaskinen inklusive diverse strul och omladdningar
 
Tack.
Den testen hittade jag igår kväll också, kanske skall satsa på en Hitachi istället, den kollade jag på tidigare också..

EDIT.
Är du förresten nöjd med ankarspiksfunktionen på din 2MCN ?
 
Jag är nöjd nu när jag har kommit på att man måste ta bort en liten skena, i vilken den koniska delen av spikarna annars vill fastna. Makinen är fortfarande stor (skrymmande) och stark som en Framing gun, vilket innebär att den skjuter ankarspiken rakt igenom beslaget om mar har lite för bråttom när man siktar med sökspetsen. Lite skrämmande faktiskt.
 
:)
Bra det..
Det har ju hänt mer än en gång att man sätter vinklar på takstolar, och givetvis skall där vara en spikplåt precis där man vill ha vinkeln - bra att kunna dra spiken rakt igenom då.!!

Får nog bli en sådan som du har istället, inte fel att ha två pickor rullande när man spikar tak heller..!
 
Var försiktig om du med berått mod skall spika genom ett annat beslag. Om spiken får för sig att den vill flyga iväg åt ett annat håll, gäller det att man inte står i vägen. Använd alltid skyddsglasögon. En Bostitch N88RH-MCN har en slagenergi på 1000 in*lbf, dvs 113 Joule. En borrhammare med 3 Joule käkar betong till frukost som jämförelse. Ett Klass 1-vapen (Älgstudsare) har ca 2500 J. Spikpistolen motsvarar ett klass 4-vapen om jag inte missminner mig.
 
mattiasp skrev:
Classeclas: Det tar evig tid att skruva ett par tusen ankarskruv. När jag byggde mitt trädäck med reglar och bärlinor i samma plan gick det åt 1600 ankarspik. Det tog ungefär en timme att spika upp 80 balkskor med spikmaskinen inklusive diverse strul och omladdningar
Hej mattiasp,

Jag hade nog köpt en picka jag med, eller iaf hyrt en för ändamålet. Jag ville bara "flagga" för ankarskruvar eftersom de glöms bort ibland. För egen del hade jag stor användning av ankarskruvar när jag byggde min bastu. När jag reglade ner taket och byggde mellanvägg mot ytterväggen och kortlade, så ville jag inte tjonga med en hammare mot den förmodat ömtåliga kaklade badrumsväggen. Sedan är ankarskruvar förlåtande för oss amatörer, för det går enkelt att göra om om det blir lite fel. :rolleyes: Nu har det ju aldrig hänt mig typ, men jag tänker på alla andra...;););)
 
Ankarskruv skall man alltid ha tillgängligt om man jobbar med beslag. Som jag tidigare påpekat tar en kombipistol en del plats. I de fall det blir omöjligt att spika, kan man ta fram miniboschen (GSR 10,8 Li) och ankarskruv. Som kuriosa kan jag berätta att slagskruvdragare och ankarspik ibland är en olycklig kombination. Jag lyckades dra av en Bosch Torx T-25 en gång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.