Jag har haft elementen avstängda till varmgaraget senaste vintrarna och när det blivit som kallast har det till och med hänt att det blivit minusgrader i garaget. Har inget vatten indraget men kanske är detta dåligt ändå för innerväggar, isolering eller annat?

Funderar på att ställa termostaten på elementen så att temperaturen inomhus inte går under typ 5 grader i vinter. Onödigt eller klokt..?
 
surris
P Peter321 skrev:
Jag har haft elementen avstängda till varmgaraget senaste vintrarna och när det blivit som kallast har det till och med hänt att det blivit minusgrader i garaget. Har inget vatten indraget men kanske är detta dåligt ändå för innerväggar, isolering eller annat?

Funderar på att ställa termostaten på elementen så att temperaturen inomhus inte går under typ 5 grader i vinter. Onödigt eller klokt..?
För konstruktionens skull bör det vara värme på, rekommendation 10 grader.
 
Vem rekommenderar det? Och varför?
 
Om man förvarar färgburkar eller annat frostkänsligt i garaget är det viktigt att det inte blir minusgrader. Om det är byggt med åldersbeständig plastfolie i väggarna ska temperaturen inte gå under ca 10 grader. Har man det kallare kan luftfuktigheten bli väldigt hög och det är risk för mögel beroende på byggmaterial och det man förvarar, plus risk för rostiga verktyg etc. Man kan prova med 5 grader men installera fuktmätare och ofta kontrollera hur det ser ut. Ett avancerad avfuktningsaggregat som klarar både plus och minusgrader kan vara till nytta om man inte har någon uppvärmning alls.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
surris
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem rekommenderar det? Och varför?
Ur fuktsynpunkt.
 
Garaget är byggt på 90-talet, då gissar jag att det är plast i väggarna? Det lutar alltså åt att jag bör hålla temperaturen norr om 10 grader…

Har köpt en termometer och fuktmätare så att jag kan trimma in termostaterna när det blir kallt sen. Skulle eventuellt också kunna automatisera en fläkt för ventilation, vad skulle ni ha som gränsvärde för fuktighet innan ni började ventilera garaget? Det är obehandlat betonggolv så blir nog rätt fuktigt där inne tänker jag.
 
Har också garage från 90-talet. Fick frågan om jag ville ha med eller utan plast i väggar och tak av byggaren så det kan säkert vara både och. Kanske borra ett litet hål för undersökning? Fylla igen med fogmassa. Ventilationen behöver egentligen inte vara särskilt hög om man inte parkerar blöta och snöiga bilar i garaget? Betongplattan är förmodligen oisolerad om det är 90-tal. Det är viktigt att den i alla fall är väldränerad för att minska fuktvandringen.
 
jag byggde mitt garage 1981 med plast+95 mm isolering i väggarna utan värme varje vinter går det ner till 2-3 + periodvis,
inga problem med det utom att det inte får frysa i garaget eftersom jag har inkommande vatten där
jag stänger även ventilerna på vintern
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man förvarar färgburkar eller annat frostkänsligt i garaget är det viktigt att det inte blir minusgrader. Om det är byggt med åldersbeständig plastfolie i väggarna ska temperaturen inte gå under ca 10 grader. Har man det kallare kan luftfuktigheten bli väldigt hög och det är risk för mögel beroende på byggmaterial och det man förvarar, plus risk för rostiga verktyg etc. Man kan prova med 5 grader men installera fuktmätare och ofta kontrollera hur det ser ut. Ett avancerad avfuktningsaggregat som klarar både plus och minusgrader kan vara till nytta om man inte har någon uppvärmning alls.
Det betyder ju: om man vill spara värmekostnad bör man bygga oislerat.
Vilket fysikaliskt fenomen gör att det blir så himla fuktigt i ett kallt isolerat garage?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det betyder ju: om man vill spara värmekostnad bör man bygga oislerat.
Vilket fysikaliskt fenomen gör att det blir så himla fuktigt i ett kallt isolerat garage?
Varje går man parkerar bilen som varit ute i rusk och slask. Kan sitta många liter i hjulhusen exempelvis.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Det blir ju också minst lika fuktigt som ute när det jämnat ut sig via bl.a. ventilationen, dvs kanske +2 °C och RF 95% som exempel på vintern "blöta" veckor.
 
Har aldrig hört eller tänkt på detta. Gäller samma sak för ett isolerat förråd? Där drar man ju inte in fukt på samma vis som i ett garage där bilen kan få med sig en hel del. Bör jag ändå ha på värme i förrådet?
(Ber om ursäkt om jag kapar din tråd Peter321, men tänker att du väl har hunnit få svar på din fråga och passar gärna på när det finns kunniga här. Kan bryta ut och skapa egen tråd om du vill.)
 
M Modig skrev:
Har aldrig hört eller tänkt på detta. Gäller samma sak för ett isolerat förråd? Där drar man ju inte in fukt på samma vis som i ett garage där bilen kan få med sig en hel del. Bör jag ändå ha på värme i förrådet?
(Ber om ursäkt om jag kapar din tråd Peter321, men tänker att du väl har hunnit få svar på din fråga och passar gärna på när det finns kunniga här. Kan bryta ut och skapa egen tråd om du vill.)
Ingen fara Modig, det är faktiskt en relevant fråga för mig också då bilen (som för så många tror jag) sällan står i garaget. :cool:
 
  • Haha
Modig
  • Laddar…
När RF går över 60% är det risk för att det börjar rosta. Har man fina dyra verktyg i förrådet bör det vara åtminstone lite uppvärmt. Spadar, hackor och krattor etc kan man spreja med t.ex. sågkedjeolja för att skydda dem under vintern i ett kallförråd.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
J Josth skrev:
När RF går över 60% är det risk för att det börjar rosta. Har man fina dyra verktyg i förrådet bör det vara åtminstone lite uppvärmt. Spadar, hackor och krattor etc kan man spreja med t.ex. sågkedjeolja för att skydda dem under vintern i ett kallförråd.
Tack för tips! Borde nog bli lite bättre på att ta hand om våra verktyg ...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.