Hej!

Har bestämt mig för lertegel och tvåkupigt sådant. (Anledning för det sistnämnda är att det liggger mer stabilt när det regnar och blåser ute i skärgården)

Nu kollar jag på Vittinge och de har två modeller, T11 och T12. T12 finns även i två olika längder. Vilket taktegel är rätt modell om man bygger ett hus i tidigt 1900-talsstil? Känns som om det är T11 men ej säker...

mvh

Peter
 
Kan inte svara på din fråga men tänkte bara säga att det finns andra tegel än Vittinge. Vi la Nortegel och det var såååå enkelt då de är formpressade som betongtegel men har samma utseende och egenskaper som andra lertegel. Samma pris dessutom. Mycket fin kvalitet. Vi har fått mycket beröm för taket. Så det kan ju vara ett tips.
 
Varför vill du ha fabriksnytt tegel? Begagnat är billigare och snyggare. Fabriksnytt ser så strikt ut. Åtminstone på gamla hus är begagnat att föredra tycker jag. Kolla med Hedenstedt där nere i Sörmland dom har massor med begagnat. Googla- Dom finns på nätet.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
La själv Vittinge tvåkupigt på mitt hus, som är från början av 1900-talet.
T11 kändes självklart, då det har det klassiska läktavståndet 375 mm, och det har ju inte T12. Taket var anpassat efter det, så jag slapp kapa pannor.
Även om det inte är falsat tyckte jag att det gick bra att lägga det, och vad gäller "patineringen" så börjar det redan bli snyggt.
 
Var det svårt stt få till ett rakt och fint tak utan falsningen? Lagt lite benders 2kupigt på sista tiden och även där kan det bli snett.

Magnus
 
Det blev bättre på den sidan jag la sist. Men är man noggrann så är det inga problem.
Hade en medhjälpare på marken som stod och tittade upp mot takfallet, och det underlättade betydligt. Fast jag antar att falsat är lite smidigare att lägga.
 
Jo, T11 får det nog bli om det blir tvåkupigt. Det falsade blir alldeles för "perfekt" även om det säkert är bra.

Dock har jag vacklat i frågan då enkupigt E13 är jäkligt snyggt när jag såg det i verkligheten. Jag har dock bara haft däliga erfarenheter med enkupigt taktegel, fast då gammalt. I höst-stormar där jag bor ute i skärgården har det blåst omkring, fast det är ju gamla tak med kanske inte lika god passform (handslagna).

Någon som har erfarenhet av enkupigt?

/Peter
 
Gällande varför jag inte tar gamla pannor så blir det krångligare, dyrare och jag ser egentligen inte vitsen. Vill även kunna ha samma tegel på alla hus som ska byggas där ute, inte femti-elva sorter som det är nu på några andra hus vi äger. Nya pannor kan jag köpa av samma leverantör som leverar allt virke vilket är smidigt. Patineringen kommer med tiden, det gör det oftast fortare än man önskar i skärgården...


/Peter
 
I Vittinges katalog finns det flera olika klamror som man kan fästa pannorna med, t o m alla om det behövs
 
Dyrare????? Inte där jag har köpt i alla fall. :D
 
Köpte 1000 begagnade Vittinge enkupigt för 2 kr styck. En stolle som bytt till betongpannor (betongtegel är ett märkligt uttryck i mina öron).

Vittinge teglet var lagt 1989! Han hade dessutom högtryckstvättat dom och lagt på pall. Ja jisses. Vilket klipp. Ska ha dom på garagetaket.
Såg sen en annons till på Vittinge enkupigt billigt - en till stackare som bytt.

Vittinges enkupiga ligger bra då det har tre stödklackar i bredd. Vill man att tegelpannor ska ligga kvar ska man spika eller klamra enligt instruktionerna.

Inget problem med varken gammalt eller nytt lertegel. Är det gammalt och i fint skick så lär det hålla i evighet. Är det nytt kommer det snart att få fin patina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.