Jag planterade en häck av häggmispel (Amelanchier) vid huset för 43 år sedan.
Den är klippt till 140 cm höjd och har blivit 130 cm bred.
Nu har jag sett att det inuti häcken finns många döda grenar och stammar, blev en rätt stor hög när jag drog ut allt.
Så nu undrar jag hur länge man kan räkna med att en sån här häck kan överleva?
Den är ju ganska "risig" inuti och skulle nog behöva vara både smalare och lägre.

Och då undrar jag vad som är bäst att göra:
1) Ta fram motorsågen och kapa allt på 20 cm höjd i höst och hoppas på ett nytt liv till våren.
2) Klippa ner den i omgångar med start i höst, kanske en halvmeter åt gången. Även minska bredden såklart.
3) Gräva upp allt och byta jord och plantera helt nytt (verkar jobbigast).
Vi bor i Järfälla nära Stockholm om växtzon kan ha betydelse.

PS: när jag ändå är igång och frågar:
Gammalt plommonträd
Vi har också ett gammalt Opal plommonträd intill häcken. Planterades något år efter häcken.
Det är stort med en krona som säkert når drygt 5 meter eller mer högt.
Men detta träd håller på att tappa barken nedtill och det växer trädsvampar på det på ett antal ställen.
Förra sommaren hörde grannen av sig när vi var på landet och berättade att en grov gren som gick en bit ut över gatan hade brutits av och ramlat ner över häcken (samma som ovan) och ner på gatan.
Så jag fick åka hem och ta hand om det med motorsågen. Grenen var säkert 15 cm grov eller lite till där den brutits loss pga vikten av alla plommon-kart.
Vad göra?
Kan man rädda ett svampangripet plommonträd?
 
Karlia
Plommonträdet: svamp brukar komma när trädet är gammalt, viss svamp påskyndar nerbrytningen. Det går inte att bli av med svampen utan att göra sig av med dess substrat, dvs trädet. Trädet kan klara sig flera år till men det är början till slutet.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Föryngra häggmispeln genom att skära ner den till marken. Ta en tredjedel per år. Det går bra nu till hösten (vänta lite) eller under vintervilan. Det är dock inte säkert att den kommer upp med samma växtkraft som i yngre dagar. Ge gärna lite benmjöl nu och kväverikt gödsel till våren. Tänk på att att rötterna som tar upp vatten och näring är längst ut, dvs långt utanför stammen. Jag brukar krafsa upp jorden eller gräset där buskar och träd står vid små rötterna och lägga näring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.