Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sällan man behöver desinficera något i ett hem. Det är vanligen bara en massa irrationella äckelkänslor som ligger bakom och det går bort med kunskap och mental träning. Att smeta Klorin i sitt hem för man har bakterieskräck hoppas jag verkligen att alla har slutat med.

Och som sagt, kör på med ångtvätt om det behövs i ditt liv!
vad använder du klorin till om det inte är för desinfektion? Det är ju även bra mot mögel, men annars är det ju som blekmedel, men det behovet kan inte vara så stort? Vi brukar inte känna behov att desinficera saker, men det var du som tyckte att klorin var ett bättre alternativ än en ångtvätt, det ifrågasätter jag kraftigt och jag har även förmedlat att en ångtvätt kan vara ett bra alternativ till rengöringsmedel som vi vet inte är bra för miljön. Jag försöker att vara öppen för nya metoder och jag tycker att det här fungerar rätt bra.
 
  • Gilla
MiaFiaLotta
  • Laddar…
Claes Sörmland
hlph hlph skrev:
vad använder du klorin till om det inte är för desinfektion?
Jag ser en funktion för Klorin i ett typiskt hem för blekning av fläckar och för att dämpa organisk stank. Om jag ska lista vad jag har använt det till:

- Mögelfläckar som inte går att skrubba bort (eller ånga bort om du vill!) i kakelfogar. Uppstår i dåligt ventilerade badrum som städas för sällan och där ventilationen är dålig. Min erfarenhet är att detta gäller väldigt många badrum i gamla hus för folk orkar inte skrubba badrum så ofta.

- När avloppsvatten har hamnat på ett okänsligt mineralgolv och hela källare stinker avlopp så dämpar applikation det stanken. (Jag har kört Klorin i en slamavskiljare en gång också men det lär inte höra till det vanliga användingsområdet i typhemmet.)

- Minskar eller avlägsnar lukten i en tvättmaskin som har börjar lukta p g a påväxt.

- Bleker bort alla alger och lavar på omålade eternithus samt fasader av tegel eller betong.

- Jag har också petat på det på nån liten stänkfläck från matlagningen på helt vita kläder. Nu talar vi om löjligt små mängder som appliceras med tops.

I övrigt tycker jag Klorin har rätt begränsad användning i det typiska hushållet.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Brukar hälla toarent i fogarna(olika medel olika bra). Använder eltandborstens kasserade borstar och gör rent.
 
Johhhan
Något att tänka på är att alla syror, t.ex. i kalkborttagningsmedel, sliter på kakelfogarna, så det finns skäl att vara försiktig med dem.

Som jag redan nämnde i inlägg #2, funkade ett särskilt mögelborttagningsmedel bra. Det är ett lite tyngre vapen mot möglet och förebygger dessutom återväxt i fogarna. Jag har faktiskt bara behövt använda det en gång. Det var flera år sedan, jag följde instruktionerna till punkt och pricka, och möglet har ännu inte kommit tillbaka.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ångtvättt funkar klockrent mot mögel, dessutom lätt att komma åt med om det inte bara är plana golv och väggar som behöver rengöras.
Har själv en ångtvätt (inte tvshop, en mindre modell av ett industriellt proffsmärke) och använder den till mycket. Både inne, ute, bil, båt, tvåhjulingar osv osv.
Ånga får inte bara bort mögel, också mycket effektivt på olja tex (bra vid mekande iaf om man gillar rent och snyggt).
Sen är det väl upp till var och en som har/vill ha en ångtvätt hur mycket och till vad den används men vill man så går den att använda till det mesta. Har inte köpt rengöringsmedel på flera år, inget behov tack vare ångan.
 
Mirakelsvampen och vanligt rengöringsmedel
 
Åsa Lund
Har inte testat såpa på mögel, men annars har jag det till det mesta. Om det hade varit hemma hos mig hade jag tagit nagelborste och såpa först. Ev bleka fläckarna efteråt med Klorin
 
Här kommer min medicin mot svart mögel.

Ingredienser:

- Borstar till skruvdragaren (https://cdon.se/hem-tradgard/skurbo...i3D1ZPpuupbmxGjyBw8aAgSPEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

- Vim/Cif till att grovrengöra platta o fog. Används ihop med skruvdragare och borstarna.

- Duscha av väggarna och låt de torka en halv timme eller så.

- Cilit Bang (den med klor i) som får verkar över natten. Eventuellt behöver man fylla på med ett nytt spraylager efter någon timme eller två.

Vi valde vita fogar när vi byggde hus 2003. Fogarna ser fortfarande som ny ut efter min huskur.
 
Claes Sörmland
M MiaFiaLotta skrev:
Ångtvättt funkar klockrent mot mögel, dessutom lätt att komma åt med om det inte bara är plana golv och väggar som behöver rengöras.
Har själv en ångtvätt (inte tvshop, en mindre modell av ett industriellt proffsmärke) och använder den till mycket. Både inne, ute, bil, båt, tvåhjulingar osv osv.
Ånga får inte bara bort mögel, också mycket effektivt på olja tex (bra vid mekande iaf om man gillar rent och snyggt).
Sen är det väl upp till var och en som har/vill ha en ångtvätt hur mycket och till vad den används men vill man så går den att använda till det mesta. Har inte köpt rengöringsmedel på flera år, inget behov tack vare ångan.
Här finns argumenten i sammanfattning:

 
Klorin ftw som sagt. Bleker tom ur mögelfläckar i mjukfog om de inte är för allvarliga.

Miljöbelastningen av klorin rätt använt är inte särskilt stor. Hypokloriten reagerar snabbt och neutraliseras när den går ner i avloppet. Sparsam användning i hushållet är inte mycket i jämförelse med ex pooltabletter.
 
Det enda du behöver är att slå ihop Eko-tipsets rengöringsspray + tandborste + tålamod.
Du kommer inte hitta en billigare, mer miljövänlig eller effektiv metod!
 
Jag har inte haft så kraftigt men lite mögel har det ju blivit nån gång. Jag brukar köra ren klorin + borsta med tandborste.
 
Jag vill slå ett slag för andra oxideringsmedel än klorbaserade, då natriumhypoklorit inte får kombineras med syrabaserade rengöringsmedel eller ammoniak, för då bildas giftig klorgas. Även om man själv inte gör det misstaget så kanske det finns en tonåring i hushållet som får för sig att städa..

Första steget bör vara en redig rengöring, för möglet livnär sig på tvålrester och andra organiska avlagringar. Sen skulle jag rekommendera väteperoxidbaserade medel, så slipper man klordoft och giftighet. Typ Änglamark Bleksalt, blanda med bakpulver och vatten så att det blir en tjockflytande pasta och lämna på fogen. När det torkat in så kan man spraya/skölja rent med ättika, biltemas ogräsättika tex. Bikarbonat reagerar med syror som ättika och bildar koldioxid som får djupare smuts att bubbla upp mot ytan. Skölj sedan med vatten, för syror är inte bra att lämna kvar på kakelfog (som ju är baserad på kalksten).

Det kan vara svårt att förhindra ny uppkomst av mögel om fogen aldrig får torka ut ordentligt, tvålrester kommer alltid att finnas och med näring och fukt tillsammans med värme så är mögel snart tillbaka.

Är det större ytor att behandla så kan man blanda väteperoxidbaserade medel i en ångtvätt och ånga på. Så mycket ånga är det inte att det är en klimatbov, eller? Annars är katjoner som löser upp cellväggen bra att spraya på. Bensalkoniumklorid är den verksamma substansen i JaPe och liknande, om man letar lite efter CAS 68424-85-1 så kan man hitta långt billigare alternativ. Mjukgörare för tvätt är koncentrerad lösning av katjoner, och fungerar nog lika väl.

Bättre än att försöka tvätta bort och döda mögel är att förhindra att det får fäste i första taget. Och då är det smart att använda något hydrofoberande medel på fogen, samma som i ”keramisk försegling” på bilar. Antingen köper man ett för ändamålet avsedd lösning, eller nåt liknande avsett för betong som nog blir billigare.
 
Tack för många bra tips. Vi har skrubbat i flera omgångar med olika medel vid olika tillfällen. Vi har kört vanlig badrumsrengöring, nån mögelborttagning från bauhaus och klorin blandat med vatten. Legat på som fan med borste och svamp och skrubbat. Efter att vi körde några omgångar med klorin har det givetvis blekts men allt går inte bort. Det är som att vi får bort det översta lagret men att en del mögel letat sig ner/in i fogen. Finns det något att göra eller är det bara att acceptera detta?

Väggen ser ju lite bättre ut. Golvet ser ok ut vid första anblick men tittar man lite noggrannare och närmre så syns det fläckiga rätt tydligt. Rengjord badrumshörna visande delvis blekta fogar mellan svarta golvplattor och vita väggkakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläckig badrumsgolvplatta med synliga mögelfläckar på fogarna trots rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumshörna med vita kakelväggar och svartvita golvkakel, rengöringsborstar på badkaret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläckigt kakelgolv och fogar i badrum efter rengöring för mögelborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.