S Segge skrev:
Du får gärna utveckla lite.
Har nu testat Hunton och det var fin att jobba med, dock tycker jag den var rätt jobbig att kapa och göra urtag i tjockare än 45mm. 45an kör jag med sänksågen och det blir ju fina snitt men 95an måste jag ta till deras "isolerkniv" men tycker att man får jobba på rätt mycket bara för att dela skivorna, och börjar göra urtag för reglar mitt i och längs efter är ännu besvärligare. Där verkar Ekovilla lättare att jobba med men det är bara vad jag sett på diverse filmer, har varken sett eller känns på den själv.
Hur är Hunton i konsistensen, är det någon flexibilitet i skivorna som kan ta upp ev måttavikelser i facken mellan reglerna?
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Hur är Hunton i konsistensen, är det någon flexibilitet i skivorna som kan ta upp ev måttavikelser i facken mellan reglerna?
Jo visst är det så men inte alls lika flexibel som "vanlig" isolering. Har dock bara haft 45 och 95mm och där upplever jag 95an mycket mjukare och mer flexibel än 45an, 95ans balar är påtagligt lättare också, men räkna med att få skära/såga i isoleringen där du inte har rena fack. Dock skulle jag vilja säga att Hunton har lite kvalitets problem. Någon bal av 95 isoleringen var inte 565 utan snarare 555 vilket märktes när skivorna skulle upp i väggen. Sedan märkte jag när jag påbörjade en ny pall att 45 skivorna var tjockare, från att ha varit knappt 45mm var dom nu 50. Kan ladda upp en bild, skickade ett mail till Hunton gällande detta men fick ingen respons alls. Så nästa gång jag behöver isolering blir det nog att testa Eko villa, blåste in deras ull i golvet och blev riktigt nöjd.

Måttband visar tjockleken på isoleringsmaterial balarna som uppvisar en storlek av cirka 55 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätmätning som visar tjockleken på isoleringsskivor, med en skiva märkt som tjockare än angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget vidare om toleranserna är dåliga och än värre om man som kund inte får respons, sånt är surt.

Annars så verkar ju produkten vettig, men det är fasiken vad dyra träd dom maler ner i fabriken med det kilopriset, liksom alla ekoisoleringar... Snacka om att det finns marginaler!

I mitt fall 38m2 bjälklag över torpargrund där 200 mm sågspån efter 100 år ska ersättas med 145mm annat i skivformat.

Isolina 269:-/m2
Hunton 164:-/m2
Stenull 70:-/m2
Glasull 50:-/m2

Tar gärna in förslag på andra lämpliga produkter som går att uppbringa på max 14 dagar, är dock inte jättesugen på lösull men övertyga mig gärna :thinking:
 
Utan att ha testat skulle jag säga ekovilla, men kanske svår att få tag i där du bor. Såg att finska Byggmax har den, så kanske inte dröjer så länge innan svenska börjar lagerföra. Men varför inte lösull? Var själv skeptisk emot det först, rädd att den sjunker med tiden. Men nu när jag känt på den så tror jag risken är liten. Brukar ju vara svårt att få det bra med skivor i bjälklag då det ofta är saker ivägen, speciellt kök och badrum med avlopp och vatten. Är man rädd att det sjunker kan man ju nogrannt skära till en skiva eller 2 närmast väggen. Är det trossbotten så har du kanske en vindduk i botten som är slaget fast med en list mot reglarna. Huntons skivor behöver nog skäras för att det ska bli bra. Jag tror ull blir bättre och går snabbare även om det är lite pyssel med den efter att man blåst in och ska förbereda för läggning av golvet. Ullen ska packas lite lätt så den fjädrar tillbaka likt en madrass. Jag använde det som blev över för att isolera runt ventilationskanalen som annars hade varit svårt utan att riva en massa mer. Isolerade underifrån, tröck bara fast det lite lätt, hälften hamnade dock på golvet men tyckte det blev riktigt bra.

Isolering runt en ventilationskanal i ett byggprojekt, överskott av ull packat lätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationskanal isolerad med lösull i ett byggprojekt, med träbjälkar och vindskyddsduk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Inget vidare om toleranserna är dåliga och än värre om man som kund inte får respons, sånt är surt.

Annars så verkar ju produkten vettig, men det är fasiken vad dyra träd dom maler ner i fabriken med det kilopriset, liksom alla ekoisoleringar... Snacka om att det finns marginaler!

I mitt fall 38m2 bjälklag över torpargrund där 200 mm sågspån efter 100 år ska ersättas med 145mm annat i skivformat.

Isolina 269:-/m2
Hunton 164:-/m2
Stenull 70:-/m2
Glasull 50:-/m2

Tar gärna in förslag på andra lämpliga produkter som går att uppbringa på max 14 dagar, är dock inte jättesugen på lösull men övertyga mig gärna :thinking:

820 kr m3 för Hunton alltså.

Häromdagen så beställde jag ett paket med Steico Zell från Tyskland. Det kostade ca 11 kr/kg, 560 kr/m3 vid 50 kg/m3. I ett bjälklag har man 40-45 kg/m3, se resp produkts datablad. Men då måste man spruta själv. Minns inte vad frakten kostade, men det var inte speciellt dyrt.

Plockade hem 40 m3/7 ton från Tyskland häromdagen. Den frakten kostade något över 20K min egen regi. Säljaren i Tyskland offererade 35K.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Inget vidare om toleranserna är dåliga och än värre om man som kund inte får respons, sånt är surt.

Annars så verkar ju produkten vettig, men det är fasiken vad dyra träd dom maler ner i fabriken med det kilopriset, liksom alla ekoisoleringar... Snacka om att det finns marginaler!

I mitt fall 38m2 bjälklag över torpargrund där 200 mm sågspån efter 100 år ska ersättas med 145mm annat i skivformat.

Isolina 269:-/m2
Hunton 164:-/m2
Stenull 70:-/m2
Glasull 50:-/m2

Tar gärna in förslag på andra lämpliga produkter som går att uppbringa på max 14 dagar, är dock inte jättesugen på lösull men övertyga mig gärna :thinking:
iCell för 204:- m2 på K-Rauta, Bauhaus har 227:- m2 sådet borde gå att prismatcha ner till 187:-?
 
Det blev Hunton till slut och jag kan inte säga annat än att det är ett väldigt trevligt material att jobba med, tåligt och fyller ut mycket bra. Jag kapar det i klyvsågen vilket ger all precision man kan önska.
Inga måttavikelser på 15 paket mer än deformationen från inplastningen men det rätar ju till sig efter ett tag.
Hunton-fiberisolering som är kapad och utlagd på ett golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredde1992 och 4 till
  • Laddar…
S Segge skrev:
Du får gärna utveckla lite.
Har nu testat Hunton och det var fin att jobba med, dock tycker jag den var rätt jobbig att kapa och göra urtag i tjockare än 45mm. 45an kör jag med sänksågen och det blir ju fina snitt men 95an måste jag ta till deras "isolerkniv" men tycker att man får jobba på rätt mycket bara för att dela skivorna, och börjar göra urtag för reglar mitt i och längs efter är ännu besvärligare. Där verkar Ekovilla lättare att jobba med men det är bara vad jag sett på diverse filmer, har varken sett eller känns på den själv.
Kapar en gammal tråd. Bör gå fint att köra 45:an med vanlig cirkelsåg med alltså?
 
N Nygge72 skrev:
Kapar en gammal tråd. Bör gå fint att köra 45:an med vanlig cirkelsåg med alltså?
Jepp funkar utmärkt. Kapade nog all 45 med sänksågen, sågade även med den får att få rör att falla in i isoleringen
 
S Segge skrev:
Jepp funkar utmärkt. Kapade nog all 45 med sänksågen, sågade även med den får att få rör att falla in i isoleringen
Hur är materialet att jobba i jämfört med vanlig isolering? Är det mycket svårare eller snarlikt, tänker tidsåtgång när man skall anpassa dem
 
Det tar lite längre, åtminstone om man ska vara noggrann. Tex om man behöver göra ett urtag för en kotling eller liknande hade jag med vanlig mineralull bara skurit med bladkniven på plats. Med träfiberisoleringen skulle jag nog sågat med fogsvansen och sista finliret med en vass bladkniv. Bladkniven funkar i ca 5min, sen är den för slö för att ta sig igenom. En stor fördel med träfiberisoleringen är att den tål att hanteras. Vanligt med mineralullen är att man trycker den för hårt närmast regeln så den hamnar för långt in i väggen, den här är mycket lättare att få isoleringen snyggt och jäms med reglarna.

Installation av vägg med träfiberisolering, synliga träreglar, VVS-installationer och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Hur är materialet att jobba i jämfört med vanlig isolering? Är det mycket svårare eller snarlikt, tänker tidsåtgång när man skall anpassa dem
Det är lättare eftersom man inte behöver skydda sig mot kliande fibrer. För min del så går det fortare att mata skivorna genom sågen än att skära sten/glasull. Elasticiteten hos skivorna gör att de på ett galant sätt placeras i väggen utan att de ramlar ut.
 
F Fritt harmoniskt hus skrev:
Det är lättare eftersom man inte behöver skydda sig mot kliande fibrer. För min del så går det fortare att mata skivorna genom sågen än att skära sten/glasull. Elasticiteten hos skivorna gör att de på ett galant sätt placeras i väggen utan att de ramlar ut.
Jag tyckte personligen det var rätt jobbigt material att jobba med. Visst, när det var rena stora man kunde sätt in, var det ju lätt. Men så fort det blev lite specialskärning tyckte jag det blev bökigt. Kanske beror på dåliga verktyg med. Körde med vanlig såg som blev slöare tillslut. Skall sätta lite fler men har beställt en isolerkniv nu. Hoppas mer på den och att den ej blir slö fort
 
Jag är lite nyfiken på hur mycket jobb det är att anpassa för elrören i installationsskiktet. Måste man spåra ur där rören går eller är 45mm-skivan tillräckligt mjuk? Annars är Icell ett alternativt som verkar lättare att anpassa. @Segge
 
M -MH- skrev:
Jag är lite nyfiken på hur mycket jobb det är att anpassa för elrören i installationsskiktet. Måste man spåra ur där rören går eller är 45mm-skivan tillräckligt mjuk? Annars är Icell ett alternativt som verkar lättare att anpassa. @Segge
Nej, man måste jobba på precis somma sätt som vanlig isolering. Med apåra ur osv. Det är t.o.m så att dessa är styvare än vanlig isolering och därför måste man vara nogrannare när man spårar ur osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.