Hej alla,

Fått väldigt mycket hjälp förr, men kommer tillbaka för lite mer input!

Behöver utföra sanering av asbest i mitt kök. Jag tror att det är gamla ventilationsrör som är på ca 2,5m (rakt). Hur mycket brukar dessa gå för? Har skickat mail till några bolag men tänkte att folk här kanske kan komma med ytterligare referenspriser så jag inte blir grundlurad (iom att jag inte kan något alls inom detta).

Tusen tack och trevlig helg!
 
Ska röret bort? Det är omöjligt att svara på frågan utan att veta vilken arbetsinsats som behövs. Är röret frilagt och bara att lyfta bort, är det inbyggt i bjälklaget så både din och grannens lägenhet behöver rivas och återställas eller är det något mitt emellan?

Är röret frilagt så stoppar du det i en säck och lämnar det gratis på återvinningen. Behövs ingen sanering för det.
 
Yes, allt ska bort. Inget som påverkar grannen eller så. Tänkte egentligen något estimat bara. fått en offert på 12.000 men låter som att det är för mycket för det här lilla.
 
Är det en klassisk eternitkanal så tar du bara isär den i de delar den är, lägger i dubbla sopsäckar och lämnar på återvinningen. Kostnad: en rulle sopsäckar, en rulle tejp och bensinpengar.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Saneringsfirman måste ju göra det efter konstens alla regler. Då är det luftsluss med undertryck och hela programmet. Så etableringskostnaden blir hög i förhållande till vad som ska göras. Är de oseriösa plockar de väl bara ner röret och skickar fakturan.
 
Staffans2000
imported_Benno imported_Benno skrev:
Saneringsfirman måste ju göra det efter konstens alla regler. Då är det luftsluss med undertryck och hela programmet. Så etableringskostnaden blir hög i förhållande till vad som ska göras. Är de oseriösa plockar de väl bara ner röret och skickar fakturan.
Det sista, är det sannolikaste. För det finns inget behov av varken luftsluss eller sanering då rören är som Lego.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.