Gjuten platta vs krypgrund! Det är som med Husqvarna robotgräsklippare eller Iphone. Det finns alltid någon uppfinnarjocke som säger att det går lika bra med andra märken. Alla vet dock att Huskvarna och Apple är bäst och har minst problem. Vet att det finns hustillverkare som Smålandsvillan och Älvsbyhus som kör krypgrund. Det finns också en annan variant av krypgrund i som heter tät krypgrund med ventilation som Hjältevadshus använder. Min uppfattning är att krypgrund alltid är ett sätt att få ner byggpriserna alt större marginaler. Det finns väl ingen seriöst insatt person som väljer bort platta på mark om det finns budget. Då pratar jag nyproduktion.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Bor i hus från 1930 på sand backe snustorr torpargrund inga problem överhuvudtaget.
Men om man tilläggsisolerar trossbotten kan det uppstå problem. Vilket löses med avfuktare.

På nyare hus som här avses spelar även grunden dvs markens förutsättningar roll och hur material isolering mm kombineras.
Jag vet många områden som byggdes på undermålig mark på 1970-80 talet tom myr/moss mark då funkar nog inte min 30-tals konstruktion heller!
Rätt konstruktion på väl utvald tomt mark dvs vid val av hus bör även detta vägas in.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Har ett hus från 1800-talet. Stengrund 30 - 50 cm. Snustorrt under. Inget fuktkänsla inne. Inget knarr i golv, varken på första eller andra våningen. Timmer i väggarna. Underbar känsla.
Men då visste man väl var man skall placera husen;-)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Ja, största anledningen till att 100+ år gamla hus står sig så bra är att man placerade dom med omsorg. Då var det ingen som skulle komma på tanken att bygga på en blöt åker...
 
  • Gilla
Peter787 och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Alla hus jag gått in i med krypgrund ger så låg kvalitéts känsla på grund av att det knarrar överallt när man går. Därför skulle jag själv sätta högre värde på betongplatta då man slipper den sommarstugekänslan :)
Det kanske ”knarrar” med platta fast det kan kanske inte avgöra
 
S
K kortis skrev:
Det kanske ”knarrar” med platta fast det kan kanske inte avgöra
Va?
 
S SueCia skrev:
Va?
Ja det såg konstigt ut:rofl:
Men knarrar det med torpargrund när någon går så knarrar det nog med platta ock inga trähus är väl ”knarrfria”
 
Tomture61
K kortis skrev:
Ja det såg konstigt ut:rofl:
Men knarrar det med torpargrund när någon går så knarrar det nog med platta ock inga trähus är väl ”knarrfria”
Enda stället i mitt hus med betongplatta och mellanbjälklag i trä är trappen i trä , till ö-våningen , den knarrar :D
 
Jag märkte inte något sånt när vi tittade på hus, utan tyckte att alla hus gick upp galet i pris oaktat skick. Vi valde ett med krypgrund för att jag tyckte det kändes mycket tryggare än en gammal platta. Men visst är det lite svikt i golvet, har dock stärkt upp när vi gjorde en våtrumsrenovering och där är det helt stumt. Det går att bygga ett stadigt golv med krypgrund också, det är en kostnadsfråga. Det är ju samma med övervåningen.
 
Villakvarteren man smäller upp på leråkrar överallt nu klassas nog som mer riskkonstruktion om 20 år, än de krypgrund, källare och sutteräng som placerades med omsorg förr. Så länge det är torrt och väldränerat är det ju lugnt men det är ju fukt deluxe på de där åkrarna.
 
  • Gilla
MVDyvel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.