Vi har ett, vad jag tror är, fågelkörsbärsträd på tomten. Det har inte fått frukt än och fick endast någon enstaka blomma i våras, men det är likt ett sådant träd som står i tomtgränsen 10 meter bort. Jag gissar att det är cirka 5 år gammalt och cirka 4 meter högt. Vi hade egentligen inte funderat så mycket på det förrän vi byggde altan för tre år sedan och då tänkte att detta träd kunde få stå kvar och växa till sig. Trädet växer relativt snabbt och har blivit lite yvigt.

Eftersom att vi inte hade några ambitioner med trädet har vi aldrig beskurit det och mina erfarenhet av att beskära träd är låg. Kan någon tipsa om vilka grenar som ska kapas? Eller rent av låta trädet fortsätta att växa fritt?
 
  • Ungt, yvigt träd bredvid nybyggd träaltan med rödfärgat hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte har något direkt mål med beskärningen skall du inte göra det, trädet mår bäst av att få behålla sina grenar. Och det gäller stenfruksträd som körsbär mer än många andra träd, eftersom de inte har några sovande knoppar och därmed svarar dåligt på beskärning. Men på bilden ser det väl ut som om du blir tvungen att kapa eller åtminstone korta in någon gren på högersidan så småningom.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret, då låter jag det vara så länge helt enkelt!
 
Man kan göra en uppbyggnadsbeskäring och skapa en grund för en vacker form på kronan så man slipper kapa tjocka grenar senare. Tex skulle nog jag ta bort de lägsta grenarna som går in över altanen och glesa ut övriga grenar. Men det är absolut inget som måste göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.