Halloj!

I samband med radonåtgärder skulle jag bryta bort nederkanten av en uppreglad vägg för att komma åt en spricka i golvet under. Då visade det sig att det var helt blött bakom isoleringen.

Det är ett suterränghus med grund från 1947 och den aktuella väggen är helt ovan jord. Väggen består av följande (utifrån och in):
* Lättbetongblock ~100mm
* Gråsuggor
* Troligen träullit (el. motsvarande) ~30mm?
* Puts
* 70mm uppregling med gullfiber
* Board

Huset i övrigt är ett typiskt fukthus där jag börjat riva ut flytande golv (plast, asfaboard, golvmasonit, matta) för att bl.a lägga klinker. Övriga väggar under jord som är uppreglade hade jag tänkt riva bort, men inte hade jag förväntat mig fukt i denna vägg. Det är ingen som helst röta i virket, som för övrigt har 10mm luftspalt till putsade väggen. Men isoleringen ligger direkt mot putsen och där var det fukt och fula fläckar.

Kan tillägga att jag rivit ur golvet här nyligen för att plasten förmodligen tvingade upp fukten i väggarna istället för att ventilera ut den. Har även satt in en avfuktare som sänkt RH från 75% till 50%. Kan fukten i väggen komma att torka upp av sig själv med tiden (och avfuktarn)? Huset har stått ganska kallt och fuktigt tills vi började avfukta och värma för ett halvår sedan.

Vad gör jag nu?

1. Låter det vara. Det torkar nog upp.

2. River bort skiten och låter det vara ren, putsad vägg. Hur mycket energi förlorar jag på detta?

3. River bort, torkar ur, bygger nytt med cellplast och/eller fuktspärr osv...

/Q
 
Var det någon form av fuktspärr mellan golvet (som jag antar är av betong) och iolering och väggsyllar? Om det inte var det så kan fukten komma från betongen. Var det förresten i souterrain-våningen? Isf har du ju samma fuktproblematik som ett hus bygg med oisolerad platta på mark (vilket det ju lär vara fallet med iom husets ålder). Förutsatt att det är lättbetongen som är bärande skulle jag riva bort allt utom lättbetongen. Hur man ska göra istället är jag dock inte lika säker på, så det överlåter jag åt annan expert.
 
ylven skrev:
Var det någon form av fuktspärr mellan golvet (som jag antar är av betong) och iolering och väggsyllar?
Japp, om grov tjärpapp räknas som fuktspärr.

Har undersökt väggen lite noggrannare nu och konstaterat följande:

* Nära golvet ligger RH på 55-60% längs hela väggen.
* Någon meter upp på väggen sjunker det snabbt till runt 40%.
* Bakom elementet som stått på hela vintern är det endast 30%.
* Ovanför "radonhålet" i golvet har vi 75% (fuktig luft från marken som kondenserats mot väggen?).

Tilläggas bör att väggen/grunden har en form av "utstickare" längst ned på utsidan (se bild), där vatten gärna samlas och förmodligen sugs in i huset. Observera att detta inte är själva sulan, utan den ligger begravd i gruset.

Vad drar man för slutsatser av detta? Uppenbarligen har elementet torkat upp väggen ordentligt, men där är det väl förmodligen 30-40 grader när det grillar på. I hela källaren har vi haft endast 10-12 grader under vintern.

Innan jag börjar riva något så kanske jag ska prova att
* Sätta en plåtkant på utstickaren så att det inte kommer in mer fukt.
* Dra upp temperaturen och se om det torkar upp i väggarna.
* Täta alla radonhål så det inte kommer in mer fuktig luft.

Jag undrar fortfarande hur mycket kallare det kan bli om jag river bort isoleringen från väggen beskriven i mitt första inlägg. Idéer?
 
  • Dörr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.