Det är dags att byta ut köket och i samma veva funderar jag på hur det skulle bli om man öppnade upp mellan kök och vardagsrum.

Bifogar en planritning för att förtydliga:
Planritning%20mindre.JPG

T.ex. köksplaneringsverktygen från Kvik eller Ikea är ju smidiga men det går ju inte att påverka väggarnas höjd utan endast takhöjden. Jag vill kunna "öppna upp" och se det i 3D.

Detta kanske är fel forum del för denna typen av frågor?
 
Jag vet inte om jag missuppfattar dig nu men gör så här:

Rita upp köket och vardagsrummet som ett rum, utan mellenväggen du vill riva, så ser du hur det blir utan vägg.

(Om du höjer takhöjden så höjs ju väggarna, eller hur menar du?)
 
veasel skrev:
Jag vet inte om jag missuppfattar dig nu men gör så här:

Rita upp köket och vardagsrummet som ett rum, utan mellenväggen du vill riva, så ser du hur det blir utan vägg.

(Om du höjer takhöjden så höjs ju väggarna, eller hur menar du?)
Tack för tipset.

Jag har gjort som du sa men jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Med att öppna upp menar jag inte att bara riva hela väggen utan det jag vill ha är ett planeringsverktyg att testa olika varianter med. T.ex öppna upp halva helt och låta resterande halva vara kvar från golvet och upp till säg 140 cm höjd (för att sätta köket mot så köket får en L-form. eller att bara ta upp en bredare dörr. Planeringsverktygen från t.ex. IKEA har ju möjligheten att ändra takhöjd men då ändrar man ju på alla väggar samtidigt.
 
I Ikeas program kan du göra så att där du väljer dörrar och fönster så finns det även innervägg att sätt in. Dessa går att ändra höjden på. Det borde lösa ditt problem.
Lycka till.
 
I SketchUp kan du också rita fritt vad du vill.
Man kan lägga olika saker i olika lager som man kan välja att se eller inte se och på så sätt prova hur olika lösningar ser ut.

Här är en bild på halva vårt kök ritad med SketchUp:
Köket
 
tokan skrev:
I Ikeas program kan du göra så att där du väljer dörrar och fönster så finns det även innervägg att sätt in. Dessa går att ändra höjden på. Det borde lösa ditt problem.
Lycka till.
Jag är mest inne på Kvik för tillfället (det svänger fram och tillbaka). Det programmet är ju väldigt likt det som Ikea använder. Kan inte minnas att jag sett hur jag ska välja till innerväggar, vill minnas att det för mig ser ut exakt lika som i Kviks program. Dörrar och fönster ser jag men inte hur jag ska lägga in innerväggar.

Nu löste jag det genom att välja en annan rumsform men jag kan fortfarande inte "sänka" enbart den väggen.

Så här ser det ut i mitt Kvik program


Axel24 skrev:
Här är ett bra program
IMSI FloorPlan® 3D v11
Tack för tipset!


pinebar skrev:
I SketchUp kan du också rita fritt vad du vill.
Man kan lägga olika saker i olika lager som man kan välja att se eller inte se och på så sätt prova hur olika lösningar ser ut.

Här är en bild på halva vårt kök ritad med SketchUp:
Köket
Det jag är ute efter är precis så som du har i det kök du ritat upp, "väggen" som diskbänken står emot.

Så här har det blir när jag gjort det med min fullösning =)

(Bilderna blev lite stora tror jag så jag lägger de som länkar istället för att lägga de direkt i tråden)
 
Nu verkar du ju löst problemet i alla fall men i den raden där du i Kvicks program har dörrar och fönster så finns alternativet innervägg i Ikeas program. Bara att dra in på ritningen och sedan välja både bredd, längd och det du ville ha, höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.