Har precis köpt ett putsat hus från 30-talet som jag ska börja renovera.
Vill behålla det lite äldre stuket med bl a såpskurade trägolv, gamla spegeldörrar osv...
Har en lite knapp renoveringsbudget så kommer göra grejer pö om pö.
Vet väldigt lite om huset då tanta som ägde det innan blivit dement och ej sparat kvitton eller dokumentation på renoveringar och dylikt.
Kan se att det är dränerat för ett tag sedan och att taket är relativt nygjort.
Det sitter idag en värmepump som är från 2015 (ytjordvärme).

Någon som gjort detta i närtid och har lite tips på hur man renoverar lite smartare/ekonomiskt.
Nedan kommer lite generell info om vad som skall göras:

- Bättra på putsen (lossnat flagor och sprickor)
- Dra ny el.
- Sätta renoveringsgips i samtliga rum då det idag sitter gamla tunna masonitskivor el liknande.
- Slipa och måla alt. kakla källarutrymme som ska bli tvättstuga.
- Bygga ny entré/farstukvist (utbyggnad).
- Altan runt större delen av huset.
- Har en stor gammal oljepanna som jag får ont i ryggen bara av att titta på. Den behöver jag demontera och få ur huset.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om elen är från 30-talet kan den vara farlig och bör göras om snarast.

Sen bör man ju börja med utsidan av huset så att man inte riskerar att få vattenskador av inkommande vatten genom tak, mark och väggar.

Allt annat verkar ju mest handla om nöje och finish.

Har du inte gjort någon besiktning?
En bra besiktningsman kan hjälpa dig att hitta sånt som är problem nu eller snart och prioritera mellan dem. Bara för att du ser att taket är relativt nygjort behöver det ju inte vara korrekt utfört. Dumt att göra en altan innan man vet att dräneringen fungerar och kommer att fungera i många år framöver.
 
Det där altanbygget tycker jag att ni gott kan skära ned på om budgeten är knapp.

Tvättstugan i källararen är sannolikt byggt som andra 30-talskällare med dålig eller obefintlig fuktisolering, Källarväggarna under mark svettas litet fukt hela tiden och tanken är att fukten sugs in med tilluften till värmepannan och far ut genom skorstenen. Det gäller att hålla den fuktvandringen igång om man inte vill gräva ned en massa pengar i fuktisolering och dränering.

Oljepannan skall du inte demontera om den är äldre än slutet på 1980-talet. Är den äldre innehåller den sannolikt asbest. Bättre att släpa ut den hel. Med några stumpar svartrör som rulllar och några plankor och ett järnspett flyttar man en oljepanna behändigt på källargolvet och måste den upp för en trappa är det plankor och taljor som gäller.

Det är inget självändamål att sätta renoveringsgips på väggarna om masoniten är hel.

El- och vattensystem skulle jag inte lita på. De är sannolikt i sådant skick att de måste bytas totalt. Vill man vara litet sparsam drar man vattenrör och elkablar på ytan invändigt precis som förr.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om elen är från 30-talet kan den vara farlig och bör göras om snarast.

Sen bör man ju börja med utsidan av huset så att man inte riskerar att få vattenskador av inkommande vatten genom tak, mark och väggar.

Allt annat verkar ju mest handla om nöje och finish.

Har du inte gjort någon besiktning?
En bra besiktningsman kan hjälpa dig att hitta sånt som är problem nu eller snart och prioritera mellan dem. Bara för att du ser att taket är relativt nygjort behöver det ju inte vara korrekt utfört. Dumt att göra en altan innan man vet att dräneringen fungerar och kommer att fungera i många år framöver.
Tack så mycket!
Huset är besiktigat. Vet att taket är gjort 2013 och att det är OK.
Huset är som sagt dränerat med nyare matta så det kan ju vara 10-20 år gammalt.
Förstår din tanke med att vänta med altanen, men vi planerar att göra sn fristående som ej är förankrad med huset så man i framtiden kan flytta den.
Elen är som du skriver viktigt att den är säker och välfungerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.