Hej,

Renoverar det mesta själv men har tagit in snickare för att renovera badrummet i fritidshuset. Efter att ha sett snickarna använda packtejp för skarvar på byggfolie istället för åldersbeständig tejp (vilket skall åtgärdas) har mitt förtroende blivit lägre och jag skulle vara tacksam för att få bekräfta vissa val dom gjort.

Badrummet är en tillbyggnad där tre väggar är ytterväggar och en vägg är innervägg. Det är lågt i tak och taket är lutande.

Isolering:
Tak: 45mm (låg takhöjd)
Väggar: 95mm
Golv: 195 + 45mm

Tätskikt kommer att läggas på hela golvet och på väggarna i duschen + 1m omkring.

Fråga:
Läst en del diskussioner om dubbla tätskikt med byggfolie och dess vara eller icke vara. Snickarnas avsikt är att göra följande:

Panel -> Läkt - > Reglar -> Isolering -> Byggfolie -> OSB -> Gips -> Tätskikt (Ardex 7+8 eller Ardex 8+9) -> Fog/Fix & Kakel eller Våtrumsfärg

Är det rätt att använda byggfolie? Ångbroms ska inte användas istället?

Skall det vara byggfolie på innerväggen?

Vill försäkra mig om att det görs på rätt sätt innan det är för sent och ta diskussion redan nu om något verkar vara tokigt.

Tack på förhand till er som svarar på detta så jag kan sova lite lugnare om kvällen!
 
  • Planritning av ett badrum med markerade installationer som dusch, handfat och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen byggfolie där tätskikt ska sitta eller i innervägg. Det är väldigt lite isolering innertaket, måste ju finnas plats för mer än bara 45mm?
 
OSB har inget att göra i ett badrum. Ska du följa allmän praxis så ska du ha 15 mm k-plywood.
 
När jag byggde 2015 var det ångbroms som gällde bakom tätskikt, för att inte stänga in fukt mellan två lager plast. Det borde inte ha ändrats.

Är OSB förenligt med säker våtrumsvägg numera?

Tror inte heller att det är tillåtet med inbyggda rör i yttervägg om du tänkt ha det.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Rör är godkänt inbyggda i installationsskikt om man har det (45mm reglat), den s-k varma delen av väggen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen byggfolie där tätskikt ska sitta eller i innervägg. Det är väldigt lite isolering innertaket, måste ju finnas plats för mer än bara 45mm?
Tack!

Tyvärr går det inte att göra inifrån utan då måste hela taket rivas ovanifrån.

EDIT: När dom rev innertaket visade det sig att luftspalt saknades. Så prioritering i det här fallet blev att sätta luftspalt istället. Är inte tillräckligt högt i tak för att vi vill tappa 4cm till för ytterligare isolering om vi reglar upp inifrån, tyvärr.
 
M Marcussellin skrev:
OSB har inget att göra i ett badrum. Ska du följa allmän praxis så ska du ha 15 mm k-plywood.
Tack! Pratade med snickaren och kommer sätta 15mm k-plyfa istället.
 
T toolman77 skrev:
När jag byggde 2015 var det ångbroms som gällde bakom tätskikt, för att inte stänga in fukt mellan två lager plast. Det borde inte ha ändrats.

Är OSB förenligt med säker våtrumsvägg numera?

Tror inte heller att det är tillåtet med inbyggda rör i yttervägg om du tänkt ha det.
Tack! Kikar närmare.

Vi kommer ha utanpåliggande rör då det är i fritidshuset.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.