Hej,
Enklare fråga om isolering till Boden.
Vill kunna förvara kläder, tyger, verktyg, och egentligen vad som helst i friggeboden, utan att det möglar eller rostar.
Vilken tjocklek på isolering bör jag ha?
En snickare sa att det ska räcka med 70mm.
Jag blev lite osäker då jag hade tänkt att det skulle vara tjockare,
Är dock helt oerfaren av detta, därför jag frågar.
någon som kan ge tips?
 
Du har alltså tänkt värma upp boden?

Jag har isolerat min friggebod med 2*50 mm cellulosaskivor i väggarna och 1*100 mm + 1*50 mm i tak. Cellplast 100 mm i golv. Räcker bra för att inte dra för mycket el när jag värmer upp den till 8-10 grader vintertid.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Du har alltså tänkt värma upp boden?

Jag har isolerat min friggebod med 2*50 mm cellulosaskivor i väggarna och 1*100 mm + 1*50 mm i tak. Cellplast 100 mm i golv. Räcker bra för att inte dra för mycket el när jag värmer upp den till 8-10 grader vintertid.
Har inte riktigt tänkt så långt. Behövs det uppvärmning om man ska kunna förvara allt där? Tänker inte att det ska vara någon gäststuga. Bara förvaring.
Vad använder du för uppvärmningsmetod? Elradiator?
 
A
M Maestrof skrev:
Har inte riktigt tänkt så långt. Behövs det uppvärmning om man ska kunna förvara allt där? Tänker inte att det ska vara någon gäststuga. Bara förvaring.
Vad använder du för uppvärmningsmetod? Elradiator?
Jag har ett förråd med 95 i väggar och 120 i golv och tak, 7m2. Har bara satt ett fjuttelelemnt på 600w(tror jag) för att hålla lite ljummet. Brukar knappt vara varmt när man känner på det, förutom när det är -20 ute. Isolering är ju inte ngn värmekälla, så ja, du bör värma utrymmet.
 
M Maestrof skrev:
Har inte riktigt tänkt så långt. Behövs det uppvärmning om man ska kunna förvara allt där? Tänker inte att det ska vara någon gäststuga. Bara förvaring.
Vad använder du för uppvärmningsmetod? Elradiator?
Jag har en s.k. frostvakt som enda uppvärmningskälla, men det var mest för att jag redan hade sådana hemma. Går lika bra att sätta en annan typ av elradiator.

Frostvakten går att ställa temp när den ska gå på, men antalet watt bör ju vara anpassat efter storlek på rum och isolering samt vilken temperatur man vill försöka hålla. Typ denna https://www.bauhaus.se/frostvakt-20...MIiKmC6dzi8gIV2W1vBB2IGgbQEAQYAiABEgKPS_D_BwE
 
ecb182 ecb182 skrev:
Jag har en s.k. frostvakt som enda uppvärmningskälla, men det var mest för att jag redan hade sådana hemma. Går lika bra att sätta en annan typ av elradiator.

Frostvakten går att ställa temp när den ska gå på, men antalet watt bör ju vara anpassat efter storlek på rum och isolering samt vilken temperatur man vill försöka hålla. Typ denna [länk]
Kanon
Blir något liknande hos mig. Tack!
 
Unikt namn
Räcker det med värme för att hålla fukten I shack?
 
Tomture61
Unikt namn Unikt namn skrev:
Räcker det med värme för att hålla fukten I shack?
Ventilation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.