Är snart klar med mitt nybyggda garage och carport så har ju funderat på det där klarbeskedet man ska skicka in till kommunen.
Nu förstår jag ju att det kan skilja mellan kommuner men jag funderar på hur det funkat för er som gjort detta. Är det någon som kommer ut upp granskar bygget eller får man bara ett papper hem att allt är klart?

Har egentligen ingenting som jag är orolig för mer än att vi passade på att dra ett rör från en tänkt handfat till rännan som är till för smältvattnet. Annars är allt helt enligt ritning.
 
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
Ingen som vet?
 
Du samlar det som står i startbeskedet och skickar in med ansökan om slutbesked. Kan röra sig om tex kontrollplan, lägeskontroll, sakkunnighetsutlåtande, relationsritningar mm.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nu ska vi se. Har kikat igenom alla handlingar jag har och det enda jag tydligen ska skicka in är ett A4 som jag viker på mitten och skickar iväg.

Snabbsammanfattat står det typ:
" Datum, mitt och frugans namn med adress.
Nybyggnad av garagebyggnad med carport samt rivning av vedbod.
Fastighetsbeteckning.

Diarienummer.

Härmed intygas att nybygget sat rivningen är färdigställd och överensstämmer med bygglov. Och att allt uppfylls och sånt...

När byggåtgärderna avslutas så återsänds detta papper till byggnadsnämnden.

Min underkrift och datum."

På baksidan är byggnadskontorets adress, ruta för tejp och att de betalar för portot.
Tolkar det som att jag inte behöver skicka med något annat. Jag är själv kontrollansvarig.
 
Redigerat:
Ja är det allt som framgår är det riktigt, du intygar ju att byggnad överensstämmer med projekteringen. KA är certifierad, du behövde ingen KA.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Ja är det allt som framgår är det riktigt, du intygar ju att byggnad överensstämmer med projekteringen. KA är certifierad, du behövde ingen KA.
Ok, då har jag fattat allt rätt. Då lägger jag det på lådan :)
 
:cool:
 
  • Officiellt dokument på svenska. Avslutat ärende om nybyggnad och rivning, inkluderar datumer och laghänvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.