Hej!

Vi har nyligen köpt en tvåa som vi planerar göra om till en trea. Enligt säljaren och mäklaren så är det möjligt att göra om en del av köket till ett extra rum och sen placera köket närmre tamburen. Vi tyckte idén lät attraktiv och vill nu försäkra oss om var de bärande väggarna sitter och sen förverkliga projektet på bästa sätt. Har någon av er därför möjlighet och lust att titta på den planritning vi bifogat och säga vilka väggar som är bärande och kanske även komma med tips på hur man kan placera om köket på ett smart sätt? Vår plan är att placera ett litet extra rum mot köksfönstret. Stort tack på förhand!
 
  • Planritning av lägenhet markerad för ombyggnad, möjlig köksplacering vid tambur föreslagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karlia
Börja med att höra med bostadsrättsföreningen, kanske någon annan har gjort samma renovering? Vad innebär er renovering, kommer ni behöva flytta köksfläkt? Jag har lite svårt att förstå hur ni tänker er att nya köket ska se ut.

Jag kan inte se vad som är bärande eller inte, de som kan brukar vilja se en konstruktionsritning för att avgöra.
 
Förmodligen (killgissning) är hjärtväggen mot högra grannen den enda som är bärande.
 
Sannolikt är de lägenhetsskljande väggarna de som också är bärande. För att säga det säkert behöver man se en armeringsritning. Inte stora möjligheter attf örändra planlösningen. Platsbyten mellan kök o bad är väl det som erbjuder flest möjligheter.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för svaren såhär långt. Är det någon som kan säga vad de svarta markeringarna i tamburväggarna mot vardagsrummet symboliserar?

Vi får kolla med styrelsen och grannar. Mäklarens alternativa planlösning som vi vill försöka förverkliga ser ut som följande. Förhoppningsvis ska det gå bra!
 
  • Svartvit ritning av en lägenhetsplanlösning, märkningar vid vissa väggar, ikoner för inredning och textetiketter för rummen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Galba skrev:
Ok, tack för svaren såhär långt. Är det någon som kan säga vad de svarta markeringarna i tamburväggarna mot vardagsrummet symboliserar?
Det ser ut som skjutdörrar. Dörrarna löper inne i väggen på respektive sida; om du förstorar ritningen syns det tydligare.
 
Det ser ut som om det har funnits små glasrutor i väggen, men upplösningen på ritningen är för dålig för att avgöra det säkert.
 
Mäklarens ritning verkar inte ha samma mått/proportioner som ritningen du lade upp först. Jag skulle gissa att ni behöver flytta nuvarande vägg mellan hall och vardagsrum för att få plats med ett kök där mäklarens förslag tänker sig det. Nuvarande hall är för liten. Det går naturligtvis att göra, men är en ytterligare ändring - och kan göra att ni behöver byta golvet i vardagsrummet.
 
Ja, skjutdörrar skulle det kunna vara. Utformningen av motsvarande parti hos grannen tycker jag stödjer den teorin. Med en högupplöst bild hade man nog sett det klart. Jag varnar också för att använda mäklarritningen, den verkar inte skalriktig. Utgå från den gamla ritningen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.