Någon som har koll på kvaliten på bottenplattan hur den skiljer sig från olika hustillverkare t.ex. Smålandsvillan.. LB hus, Hjätevadshus etc. Tänker pris-kvalite eller är det typ samma ändå. Betong som betong :)
 
Plattan görs av en lokal entreprenör, så kvaliteten råder inte hustillverkaren över.
 
Kvalitet kan ju betyda hur bra konstruktionen är också, grannhuset har tex ingen kantbalk. Jag tycker det var lite snålt.
Men det har stått nu i 20 år

Protte
 
Men hur mycket råder hustillverkaren över den exakta konstruktionen? Får man kompletta ritningar inklusive armeringsplan och allt, eller får man en ritning som anger yttermått, eventuella punktlaster och exakta platser för alla rör och genomföringar?
 
Vi byggde hus med Hjältevadshus för 2 år sedan. De har något som de kallar för en isolergrund. Typ en isolerad krypgrund som är uppbyggd med kantelement i betong, och mittelement i betong. Cellplast på marken och en plastfolie över det. De blir dock jäkliga kinkiga när man kallar det för en krypgrund.
Hur bra den är vet jag inte riktigt. Men de lämnar 20 års garanti på grunden
 
useless useless skrev:
Men hur mycket råder hustillverkaren över den exakta konstruktionen? Får man kompletta ritningar inklusive armeringsplan och allt, eller får man en ritning som anger yttermått, eventuella punktlaster och exakta platser för alla rör och genomföringar?
Vi fick ganska kompletta ritningar (kan inte svara på om det är allt). Konstruktionsritning för bl.a. grund krävdes som en del av bygglovet, så jag vet inte om det skiljer sig mellan hustillverkare.

Exempel på ritningen: Konstruktionsritning som visar grundens uppbyggnad för byggprojekt, med detaljerade mått och materialangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.