Hej,
Vi har en balkongdörr i vår lägenhet som är mycket svår att stänga/låsa. Själva dörren går igen fint, men det går inte att få ner handtaget/låsmekanismen. Problemet finns även när dörren är öppen och handtaget tar helt stopp (som på filmen). Oftast ”släpper” det efter 10-20 försök och handtaget går plötsligt ner utan kraft.

Det är framförallt en av balkongdörrarna det gäller men har märkt att problemet börjar komma på ett par av fönstren men samma låsmekanism (allt är 15 år gammalt).

Någon som vet vad det beror på och hur jag löser problemet?
 
  • Gilla
Besso
  • Laddar…

Bästa svaret

Smörj alla beslag, det du ser som rör sig och i de små hålen. Använd något smörjmedel du kan spruta in.

EDIT: Smörj inte glidskenan upptill om du har sådana då det då inte går att stoppa dörren eller fönster i vädringsläge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Besso
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hej,
Vi har en balkongdörr i vår lägenhet som är mycket svår att stänga/låsa. Själva dörren går igen fint, men det går inte att få ner handtaget/låsmekanismen. Problemet finns även när dörren är öppen och handtaget tar helt stopp (som på filmen). Oftast ”släpper” det efter 10-20 försök och handtaget går plötsligt ner utan kraft.

Det är framförallt en av balkongdörrarna det gäller men har märkt att problemet börjar komma på ett par av fönstren men samma låsmekanism (allt är 15 år gammalt).

Någon som vet vad det beror på och hur jag löser problemet?
[video]
Jag gissar på en trasig spanjolett. Du kan givetvis testa att plocka loss den och smörja upp den först.
Annars är det en ny som behövs.
 
  • Gilla
Besso
  • Laddar…
Att smörja kan tillfälligt ge funktion åter men en dålig spanjolett bör bytas ut mot en ny.
https://www.assaabloyopeningsolutio...order/Spanjolett_orderblankett_ASSA ABLOY.PDF
Vad du smörjer en spanjolett med spelar inte så stor roll men undvik ren olja då den riskerar att droppa på plattor eller golv.
Jag brukar använda litiumfett men ibland använder jag även en låsspray som tränger in bättre dit det är svårt att få in sprayfett.
Smörj vid kilkolvar samt båda hålen i höjd med vid låshuset samtidigt som du manövrerar spanjoletten.
 
  • Gilla
Risken och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Eftersom den inte kärvar utan är helt stum när den tar stopp så gissar jag att det är lika bra att byta spanjonetten.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Pröva att använda två händer, en för handtaget och en för spärren, sår du får upp spärren ordentligt.
Och så rekommenderar jag
[bild]
[länk]
Tack, det var lite struligt när jag filmade men i vanliga fall använder jag två händer och håller upp spärren ordentligt, men det hjälper inte. Får testa smörja eller byta spanjonetten.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Tack för alla svar! Eftersom den inte kärvar utan är helt stum när den tar stopp så gissar jag att det är lika bra att byta spanjonetten.
Om du smörjer med fett så kommer den troligtvis glida förbi "stoppet" men du har rätt i att spanjoletten bör bytas ut.
Om du ska beställa ny spanjolett så vill du fortfarande smörja så den fungerar så länge då det troligtvis är lång leveranstid.
Normalt är ca 5veckors leveranstid och med industrisemester och alla ordrar som läggs på hög så kan du förvänta dig leverans i september eller kanske oktober om du beställer nu.
 
  • Gilla
Besso och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag gillar att avsluta påbörjade trådar - Efter smörjning fungerar balkongdörren nu felfritt. Jag ska erkänna att jag inte trodde att det skulle hjälpa så mycket! :)

Vi avvaktar byte av spanjolett.
 
  • Gilla
tensiden och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.