Intressant tråd men snälla, sluta diskutera straffavgifter vid återlämnandet utav bil vid leasing.

Alla typer av kalkyler är intressanta :geek:
 
Snacka om dyr el i Skåne.
Som billigast i idag 99.93 öre och som dyrast över 160 öre, BARA spottpris allt det vanliga tillkommer. Graf över dagens elspotpris med högsta och lägsta värden, meddelande om betald elräkning och information om mätarbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Argastesnickaren skrev:
Snacka om dyr el i Skåne.
Som billigast i idag 99.93 öre och som dyrast över 160 öre, BARA spottpris allt det vanliga tillkommer.[bild]
Svindyrt i Stockholm också... Mer sol hoppas man på...
Graf över elpriser som visar en ökning till 194 öre/kWh med prisfluktuationer över en vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med dom där priserna så kommer man räkna hem kostnaden för solpanelerna betydligt snabbare än man räknat med.

Är glad att jag slog till på det stora paketet med solceller på garagetaket också, för nu i början på september så får jag el nästan 12h om dagen, och det blir nog några timmar till under dom bästa sol månaderna på sommaren.

Men ändå svårt att exakt räkna ut vinst och återbetalningstid. Undrar hur mycket husets värde ökar om man har solpaneler på ett eller flera tak med bra läge också.

Så här i efterhand så borde man ha bett några mäklare värderat huset före och efter installation av solpaneler.
 
F
C Crank skrev:
Med dom där priserna så kommer man räkna hem kostnaden för solpanelerna betydligt snabbare än man räknat med.

Är glad att jag slog till på det stora paketet med solceller på garagetaket också, för nu i början på september så får jag el nästan 12h om dagen, och det blir nog några timmar till under dom bästa sol månaderna på sommaren.

Men ändå svårt att exakt räkna ut vinst och återbetalningstid. Undrar hur mycket husets värde ökar om man har solpaneler på ett eller flera tak med bra läge också.

Så här i efterhand så borde man ha bett några mäklare värderat huset före och efter installation av solpaneler.
klart att huset går upp i pris med solpaneler. Men siffror på +15% som presenterats i nån undersökning är ju bara glädjesiffror. Men en anläggning på 12-15kW borde ju absolut trycka upp priset nån kvarts miljon.
 
Vi hade omvärdering av vårt hus för en månad sen och då ställde jag frågan om värdeskillnad med solceller till mäklaren. I vårt fall skulle de ökat värderingen med ca 100 tkr eller ca 2,3 %. Ökningen berodde inte på solcellerna i sig utan på de lägre driftkostnaderna. Solcellernas påverkan på värderingen var svår att bedöma enligt mäklaren då det inte har sålts många hus med solceller så man kan se vad marknaden värderar dem till. Sammanfattningsvis får man en värdeökning som styrs av de lägre driftkostnaderna och tillsammans med vad man sparar på driften så blir det en bra investering enligt mig.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
D D.anne_85 skrev:
Vi hade omvärdering av vårt hus för en månad sen och då ställde jag frågan om värdeskillnad med solceller till mäklaren. I vårt fall skulle de ökat värderingen med ca 100 tkr eller ca 2,3 %. Ökningen berodde inte på solcellerna i sig utan på de lägre driftkostnaderna. Solcellernas påverkan på värderingen var svår att bedöma enligt mäklaren då det inte har sålts många hus med solceller så man kan se vad marknaden värderar dem till. Sammanfattningsvis får man en värdeökning som styrs av de lägre driftkostnaderna och tillsammans med vad man sparar på driften så blir det en bra investering enligt mig.
Jag har en granne som är mäklare och han sa väl ungefär samma, man kan räkna med att få tillbaka kostnaden för panelerna, eventuellt något mer men framförallt så blir huset mer lättsålt sa han.
Mest, menade han, för att det indikerar på att de som äger huset "bryr sig" och därför får hela huset ett bättre omdöme av eventuella spekulanter.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
det indikerar på att de som äger huset "bryr sig" och därför får hela huset ett bättre omdöme av eventuella spekulanter.
Det låter förnuftigt. Man kan anta att säljaren månat om huset och att även resten av huset skötts väl. Solpaneler läggs ju inte i första hand på ett hus där andra väsentliga delar inte omhändertagits.
 
Jag har börjat räkna på detta med solceller också och jämfört det med en "alternativinvestering" på börsen istället.

Enligt hemsol.se där jag ritat upp mitt tak så får jag till en anläggning på dryga 5 kw (16 paneler a 325 watt). Det är ju inte en speciellt stor anläggning, men i alla fall. Ett estimerat pris inklusive avdrag är 88.281 kronor. Den förväntade årliga besparingen är 3.984 kronor. I och med det tar det 14 år i återbetalningstid. Huset ligger i Sumpan och är på 130 kvadrat, ett "medelhus" med andra ord. Om jag djupdyker i kalkylen (som man kallar det) så ser jag att min totala vinst efter 30 år är 119.529 kronor! Låter ju hur bra som helst!

Men... Efter lite funderingar börjar jag räkna på det som kallas för "det åttonde underverket", dvs ränta på ränta effekten. För om jag tar mina pengar som jag tänkt investera i solceller, dvs 88.281 kronor, och i stället placerar dem på börsen där uppgången i snitt varit 7% sedan en lång tid tillbaka, händer det grejer!

Efter 10 år har jag cirka 175.000 kr, efter 20 år cirka 345.000 kr och slutligen efter 30 år från startdatum har jag 685.000 kronor. Helt plötsligt skiljer det en halv miljon till fördel för en alternativinvestering efter 30 år!

Ni som räknat på det här, har ni kommit fram till samma sak? Nu förstår jag också att det kan vara kul med teknik för teknikens skull, samt att miljön mår bra av det hela. Men rent ekonomiskt verkar det vara en katastrofal "investering"...

/Thomas
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Det lönar sig inte ekonomiskt jämfört mot att låna pengar och placera på börsen om börsen utvecklar sig enligt snittet. Men det är en helt annan riskfaktor i det hela. Börsen kan gå upp eller ner. Elkostnaderna är relativt konstanta.

Miljömässigt bättre tycker jag det är svårt att uttala sig om men för mig så är det en teknisk manöver för att minska skatten då denna del har varit den största delen hitentills. Det är först nu som betalningen per kWh blir något. Förra sommaren fick man nära noll, nu har det varit mer än jag köpt el för.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Väldigt svårt att räkna på exakt vinst/återbetalningstid. Men klart att det går snabbare om inflationen tar fart och om elpriserna vi har senaste månaderna blir det nya normala.

Jag vill inte ha alla mina besparingar i aktier/fonder tex utan har en viss procent i räntefonder som ger låg avkastning men har hög säkerhet. Jag tog ut lite av mina räntefond besparingar och investerade dom i solceller i stället, så på så sätt får jag garanterat 8-10% säker avkastning istället för 1-2%.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
T thompalompa skrev:
Jag har börjat räkna på detta med solceller också och jämfört det med en "alternativinvestering" på börsen istället.

Enligt hemsol.se där jag ritat upp mitt tak så får jag till en anläggning på dryga 5 kw (16 paneler a 325 watt). Det är ju inte en speciellt stor anläggning, men i alla fall. Ett estimerat pris inklusive avdrag är 88.281 kronor. Den förväntade årliga besparingen är 3.984 kronor. I och med det tar det 14 år i återbetalningstid. Huset ligger i Sumpan och är på 130 kvadrat, ett "medelhus" med andra ord. Om jag djupdyker i kalkylen (som man kallar det) så ser jag att min totala vinst efter 30 år är 119.529 kronor! Låter ju hur bra som helst!

Men... Efter lite funderingar börjar jag räkna på det som kallas för "det åttonde underverket", dvs ränta på ränta effekten. För om jag tar mina pengar som jag tänkt investera i solceller, dvs 88.281 kronor, och i stället placerar dem på börsen där uppgången i snitt varit 7% sedan en lång tid tillbaka, händer det grejer!

Efter 10 år har jag cirka 175.000 kr, efter 20 år cirka 345.000 kr och slutligen efter 30 år från startdatum har jag 685.000 kronor. Helt plötsligt skiljer det en halv miljon till fördel för en alternativinvestering efter 30 år!

Ni som räknat på det här, har ni kommit fram till samma sak? Nu förstår jag också att det kan vara kul med teknik för teknikens skull, samt att miljön mår bra av det hela. Men rent ekonomiskt verkar det vara en katastrofal "investering"...

/Thomas
Om vi börjar med den anläggning som du fått pris på så tycker jag att den är dyr om det inte finns optimerare som drar i väg priset.
Sista anläggningen som min svåger fick offert var på var 30 paneler färdigt på taket för 89000kr.
Sen kan man jämföra med andra saker än börsen.
Ett mellanpris på en bil ca 100000kr vad är den investeringen värd om 10 år.
Ett par lyxsemestrar så försvinner fort lite pengar.
Du har minnen kvar men inte mer om 10 år.
Alla tänker inte likadant utan var och en för ju göra sina val.
Jag byggde nytt hus i fjol och la på solceller direkt så vi fick undan kablar så allt blev osynligt.
Dom pengarna jag la där kunde man lätt bränt på extra tillval utöver vad jag redan kostat på men för mig var detta rätt.
Går i pension om några år och ville ha ett hus med låga driftskostnader framöver och detta var ett sätt.
Ett annat var att satsa rejält på isoleringen i huset.
Såna saker är lättare att ordna innan än efter huset byggs.
Då jag bor själv så har jag förbrukat 4500 kwh på ett år och sålt 7500 kwh.
Då är värme och hushållsel med.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
A
Det bästa sättet att göra tycker jag är att göra det som min leverantör av solceller med lager föreslog.
Betala inget för mitt sollcellstak och energilager! Kostar 0 kr.
Hur?
Man tar bolån på kostnaden. För systemet genererar vad lån + amortering på 12 år kostar. Avbetalat på 12 år alltså. Sedan är det ren vinst.
Allt var igång tidigt i år och elpriserna var rekordlåga. Men sedan har elpriserna förbubblats eller tredubblats, beroende på hur man ser det. Så allt kommer nu att vara betalat långt innan 12 år om elpriserna inte går ned mycket.
Har bundit importpriset i tre år 36 öre/kWh med ett elbolag. Säljer till ett annat och Nordpools timpris + 16,5 öre. Timpriset har varit 2,20 kr/kWh rätt ofta sedan dess. Vi går riktigt bra plus nu. Sist vi hade en elräkning var i mars, 43 kr. Dessutom får vi lite pengar tillbaka varje månad för nyttjande av certificat.
Vi importerar rätt lite, och tur är det för nätöverföringen kostar 89 öre/ kWh.
Kommer att tända brasa ibland när jag hinner till vintern, egen ved.

Man kan sätta pengarna på börsen också. Det kan vara korttsiktigt bra. Men också stå stilla i åratal. Med solceller har man garanterad pengagenerering hela tiden, som att äga skog, för den växer hela tiden.
Sprida riskerna.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Pga det extrema elpriset vi haft sedan juni så ska jag sätta paneler nu, det känns inte som man har något val längre, det kommer nog va dyrt framöver i E3 och framförallt E4. Band elpriset på tre år idag också på 71,40 öre.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Pga det extrema elpriset vi haft sedan juni så ska jag sätta paneler nu, det känns inte som man har något val längre, det kommer nog va dyrt framöver i E3 och framförallt E4. Band elpriset på tre år idag också på 71,40 öre.

Precis för efter att vi stängt kärnkraftverk så måste vi köpa in el från andra EU länder och där är elen mycket dyrare än vad vi haft i Sverige, så elpriserna kommer normaliseras på samma höga nivå som i EU sedan så börjar inflationen smyga på också vilket gör sitt.

Tänkte att det var lika bra att slita av plåstret o slå till i år, om nåt år har man glömt bort den kostnaden. Har man bra sol-läge på taket så kommer man bara ångra sig i framtiden när allt är dyrare att man inte slog till nu.

Ångrar mig själv att jag inte slog till på ett bra erbjudande för ca 8 år sedan om att konvertera huset till vattenburen värme, skulle få Luft/Vatten värmepump med varmvattenberedare och 8 vattenburna element installerade för ca 100.000kr. En sån installation kostar betydligt mer idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.