Hej!

Har varit inne på att ha spotlights i sovrummen men är på väg att bli övertalad av min sambo. Han säger att antingen har man tänt eller släckt och det har man två gånger om dagen, morgon och kväll.
Han menar på att det är en onödig kostnad att sätta spotligts i dessa rum, ska ha det i alla andra utrymmen?

Har ni några ideer kring detta?

Mvh

bambi
 
En bra taklampa (guld när man städar ) och bra sänglampor bör räcka :)
 
Håller med. Personligen är jag lite tveksam till spotttar i alla rum. Det är väl en överhängande risk att det är en fluga som känns lika ute om några år som de avocadogröna kylskåpen från 70- talet. Skillnaden är att infällda spottar byter man inte ut hur som helst. Det är ett smärre byggprojekt att "modernisera" en dag.

I kök, badrum tycker jag att infällda spottar har en uppenbar funktion. Men i ex. ett vardagsrum eller sovrum kan det vara mycklet roligare att bestämma rummets stil med mer eller mindre designade armaturer som dessutom enkelt går att byta ut med olika modenycker. Om man har pressad budget direkt efter bygget, kan man klara sig med skapliga armaturer till låg kostnad, byta upp sig senare i rum efter rrm alltefterssom kassan tillåter osv.
 
Hej!

Tack för svaren!

Jag får nog tänka om, det blir juh lite mer personligt med en utvald lampa i stället för spotlights.

Kom gärna med mer kommentarer. :)

Mvh
Bambi
 
Det kan vara snyggt med 1st 20 Watt (mys belysning) i vardera hörn, samt en ordentlig lampa i taket (för städning eller likn).

Bara en i´de....
 
Om man har ett klassiskt sovrum med en hel vägg av garderober, kan det vara mycket smakfullt att endast sätta en rad svängbara spots en decimeter ut från graderobsluckorna och svänga in dom mot skåpen, för då kan man tända och se sina kläder utan att ha en stark centrerad lampa i huvudet på den som kanske ligger kvar och sover.
Om det är nåt jag undviker som pesten är det rumscentrerade lampor i tak med synlig ljuskälla. Hu vad det känns östtstat.
Jag strävar efter indirekt ljus och hörn belysning, för i nio fall av tio städar man i dagsljus.

Men visst är det lätt att skratta åt ljussättning från en viss tid. Ta bara de hatade 2x20watt lysrören i alla 70talskök, urgh...
 
Jag var i tyskland i julas och hyrde en lägenhet, dom hade 2*9 spottar i taket i sovrummen som gick att släcka och dimma i två grupper, mycket snyggt och funktionellt. Dock, är jag energimässigt motståndare till spottar tills det kommer kraftigare ledspottar eller lysrörslampor som passar.


Lysrör i köket, det är ju görbra, har just monterat en ny snygg 2*36W över diskbänken för den gamla 2x18W från 80-talet hade gjort sitt. Sen finns givetvis mat och mysbelysning i andra former.
 
Nja, lysrör har jag massvis i garaget, sen ser jag inga fler användningsområden i ett hus för dom, om man inte kan få dom indirekt under längs med golvlister eller nåt annat spaceigt.
Håller med om att spottar slukar ström, men det ger så spännande skuggspel. Lysrör ger inga skuggor alls - mycket bra arbetsljus, men omysigt.
Diodlampor är jag supernyfiken på för tiden. Kjell.com har nån varmvit med GU5.3 sockel som verkar lovande till rätt pris, åtm som effektbelysning. Har ej sett den i drift än.
 
Mikael_L
kalleknas skrev:
... Men visst är det lätt att skratta åt ljussättning från en viss tid. Ta bara de hatade 2x20watt lysrören i alla 70talskök, urgh...
Men ursäkta Dååå !!!!
Jag tycker lysrör är en fenomenal arbetsbelysning i ett kök, som dessutom adderar minimalt med värme till den redan, p.g.a spisen, för höga rumstemperaturen. ;)

När maten är klar, släcks givetvis denna belysning för att inte tändas förrän diskmaskinen ska matas. :cool:

LED-belysning i alla möjliga former tror jag kommer ta en stor marknadsandel i en rätt snar framtid.

edit: Mitt bidrag till trådens egentliga ämne:
Tänk särskillt till på sängbelysningen, så det inte kan bli någon brandfara. Halogenspottar och ev risk att kudde/täcke kan komma för = livsfarligt. I barnsovrum tycker jag att man definitivt ska ha endast fast monterade ljuskällor, så dom inte kan ramla ner i sängen (alt tas ner pga någon lek). LED-belysning i sängmiljön låter perfekt, men jag har inte koll på om ljusstyrka och färgtemperatur håller måttet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.