Som rubriken lyder så bygger vi till 60+60kvm till ursprungligt hus där ventilation sker genom självdrag/friskluftventiler i alla rum + fuktstyrda fläktar i badrum, och jag har för avsikt att köra på samma typ av ventilation även i nya delen då något FX/FXT system inte är budgeterat för. Gamla & nya delen sitter dessutom ihop till stor del, så att montera en sådan anläggning endast i tillbyggnad känns som att det skulle kosta mer än det smakar.
Har dock nu hört att detta ev. inte skulle vara godkänt för att klara slutbesiktning - men då det inte är en nybyggnad utan TILLbyggnad borde jag väl kunna ha samma typ av ventilation som i ursprungliga huset?

Vad gäller rumsfördelning så finns kök, badrum & kamin i befintliga huset med självdrag, och tillbygget kommer innefatta liten toalett samt tvättstuga.
Värmekällan kommer bytas även från luft/luftvärmepump till luft/vatten (golvvärme i tillbygget och radiatorer i ursprungliga huset)

Och som en bonusfråga:
Har även blivit tillsagd att ventilera vinden för att undvika kondens när värmen stiger, fungerar paxfläktar bra även här eller finns det lämpligare lösningar för vind?
 
Det finns inga krav på hur ventilationen ska funka. Bara du kan ventilera tillräckligt och klarar energiförsörjning brukningen.
 
  • Gilla
ELNORD
  • Laddar…
E ELNORD skrev:
Har även blivit tillsagd att ventilera vinden för att undvika kondens när värmen stiger, fungerar paxfläktar bra även här eller finns det lämpligare lösningar för vind?
Om man antar att det är en kallvind så bör den ventileras, men måttligt. Normalt ska man eftersträva att inte behöva ha någon aktiv utrustning till en kallvind, men om en fläktlösning krävs så är det enda som är motiverat en fukt- och temperaturstyrd lösning. Specifikt utvecklad för just kallvindar. (Dvs inte ngn Pax-fläkt.)

Annars är även trygghetsvakten en nödlösning om problem uppstår. Trygghetsvakten är inget annat än en elektrisk värmekabel som också styrs av temp- och RH.

Om man är orolig för fuktproblem på vinden pga att den ligger över både gammal och ny byggnad så kan det vara lämpligt att inte gödsla på med onödigt tjock isolering, utan låta lite mer spillvärme komma upp. Det minskar risken för kondens/fuktproblem.

Förtydligande av Daniel 109:s svar: Bara du kan ventilera tillräckligt och ändå klara energiförbrukningskraven.
 
Tack för svar.
Då kommer en (kanske dum) följdfråga, men hur vet jag att jag ventilerar tillräckligt och samtidigt klarar energiberäkning? Har en u-beräkning på tillbyggnaden i sig, men där nämns inget om ventilation. Finns det någon kalkylator etc. där man kan föra in storlek på rum, antal ventiler osv?

Pratat med en ventilationsfirma för att få hjälp, men där ville man bara sälja in en större anläggning till hela huset och det är som sagt inte budgeten tilltagen för.
 
Har inte satt mig in i kraven för vare sig nybyggnad eller tillbyggnad vad gäller värme och ventilation. Vet bara att det är krav som ska uppfyllas. Har utgått från att ventilationen finns med i energiberäkningskalkylen för nya hus. Vet dock inte hur det hanteras för tillbyggnader. Att räkna u-värden för tillbyggnad är väl relativt rättframt, men precis som du är inne på så är ventilation kanske inte lika enkelt, eller så går man på schablonvärden för olika typer av ventilationssystem?
Det finns ju normer för ventilation (flöde) av bostäder, men för tillbyggnader?
Borde väl stå i BBR.
Pröva att googla på ventilation + tillbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.