Man kan använda renoveringsgips för att vinna några mm.
 
Mikael_L
Varför inte bara gips istället, då?

Annars borde väl spånskiva vara ett bättre val, åtminstone slät yta.
 
H Horace76c skrev:
Ska byta ut ett litet väggparti som är ca 3600x600 pga ett fönsterpartibyte.
Hela partier är mer eller mindre dolt bakom ett element.
Funderar på att sätta obs på insidan utan gips pga utrymmesskäl.
Är ser dumt att skippa gipset av någon annan anledning än det estetiska?
Jag hatar rena gipsväggar utan något bakom. Om det inte ryms både träskiva och gips så hade jag använt mdf, den har ju en yta som är enkel att få snygg. Utmaningen blir att få skarven att hålla utan att spricka med tiden, borde gå att fräsa eller slipa ner tjockleken på skivan närmast skarven någon mm och skarva med remsa.
 
H Horace76c skrev:
Ska byta ut ett litet väggparti som är ca 3600x600 pga ett fönsterpartibyte.
Hela partier är mer eller mindre dolt bakom ett element.
Funderar på att sätta obs på insidan utan gips pga utrymmesskäl.
Är ser dumt att skippa gipset av någon annan anledning än det estetiska?
Gips ger brandskydd
 
Mikael_L
M Maximarcus skrev:
Jag hatar rena gipsväggar utan något bakom.
Varför?
 
Hade satt gips om fästena för elementet hade livat med kortlingarna som kommer upp.
Nu kommer det inte bli så om jag ska hålla c-c, därför jag vill köra obs så jag kan hänga elementet i den.
 
Mikael_L
Men kan du kortla där fästen ska vara, och sen en gips?
 
Jo, det går det ju att göra, men tänkte det var enklare med isolering om jag höll 60-60.
Utöver brand samt det estetiska, finns det någon anledning att sätta gips framför MDP eller OSB?
 
Det kanske framkommer i tråden ovan, men är det OK att välja Osb-skiva 10 mm istället för 11 mm bakom gipsskivorna Har 45x45 liggande (cc 60 cm) fastskruvad i de stående reglarna.
Anledningen att jag frågar är att trävaror stigit mycket i pris den senaste tiden och vad jag förstår är 11 mm Osb ca 100 kr dyrare än 10 mm osb
1 mm skillnad är ju inte mycket men vill veta innan vi drar elen så att eldosorna kommer på rätt ”djup”
 
Mikael_L
  • Gilla
Fruck och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dubbelgipsdosor brukar komma på lite fel djup redan med 11mm OSB, typ 1-2 mm fel ...

Men ta du enkelgipsdosor med justerbar ring (som skruvas till rätt nivå) så blir det bra med 10mm OSB.

T.ex.
Schneider VP-2 för enkelgips eller Biltemas med skruvbar ring (som faktiskt är rätt bra och mycket prisvärda)

[länk]
[länk]
Bra tips!
På ett ungefär hur mycket går ringen att skruva ut? Är det så mycket att en grön dosa kan användas för dubbelgips (25mm)?
 
Mikael_L
Det är lite olika.
Biltemas enkelgipsdosor klarar nog inte 26mm. Jag minns att i mitt hus var jag lite i valet och kvalet att använda enkelgips eller dubbelgips.

Dubbelgips sticker ut lite vid de av 24mm som blir med osv+gips
Det är dock lätt och snabbt att skära bort 2mm av dosan med en vass kniv, om man först skruvar in ringen absolut helt.

Valde jag istället enkelgipsdosor så blev det problem att skruva ut ringen tillräckligt. När den nått väggytan så satt den bara med 1-2 gängvarv i dosan, lite risky.

Det alltså vid osv+gips=24mm, dvs 26mm blir inget bra för Biltemas enkelgipsdosa.

Däremot är VP-2 lite mer generösa med justeringsmånen, så där finns det lite mer överlapp.
Deras enkelgipsdosa med grön ring klarar både enkel och dubbelgips, deras dosa med blå ring klarar både dubbelgips och trippel (39mm).
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Jag körde med ABB dosor och förhöjningsringar. Dosorna tar både enkel och dubbelt gips. Ringar finns i olika tjocklekar och även så tjocka så det funkar i badrummet med kakel.
 
mycke_nu mycke_nu skrev:
Ja, jag kan ju inte säga att jag har någon erfarenhet att luta mej mot heller, förutom att jag läst att många gör så och att det verkar funka här på det väggar där jag gjort så.

Beträffande risken för att skruvarna skall arbeta sig igenom gipsen pga fuktrörelser i OSBn så tror jag inte att denna är så stor. Rörelsen kan ju max röra sig om några procent av skivans tjocklek, dvs typ 0.1-0.2 mm, vilket knappast kan orsaka att skruvarna går igenom pappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.