Är i färd med att sätta upp solpaneler på taket och skulle därför vilja såga av avloppsluftare på taket för att få plats med panel även där. Avloppsluftaren sticker upp ca 10 cm från betongpannan, se bild.
Har pratat med 2 olika säljare av solpaneler som menar att det inte påverkar panelen negativt att sitta ovanför avloppsluftaren.
Vad tror ni, kan jag kapa avloppsluftaren utan att försämra funktion i badrummet?
Vilka risker finns med att kapa av röret? Lukt/fukt osv.?
Tacksam för input.
 
  • Röd betongtakpannor med en svart utstickande avloppsluftare mot en himmel och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns pannor för avloppsluftning som bara sticker upp någon cm ovanför pannan.

För funktionen av luftaren är det ingen fara att montera solcellerna över den. Däremot så kan det vara en nackdel av andra anledningar, jag kommer direkt att tänka på två:

Om det blir stopp i avloppet går det att högtrycksspola från luftaren.

Luften i avloppsledningar är relativt aggressiv med bland annat svavelväte. Det kan medföra ökad risk för korrosion på metalldelar.
 
N NoOne2k skrev:
Det finns pannor för avloppsluftning som bara sticker upp någon cm ovanför pannan.

För funktionen av luftaren är det ingen fara att montera solcellerna över den. Däremot så kan det vara en nackdel av andra anledningar, jag kommer direkt att tänka på två:

Om det blir stopp i avloppet går det att högtrycksspola från luftaren.

Luften i avloppsledningar är relativt aggressiv med bland annat svavelväte. Det kan medföra ökad risk för korrosion på metalldelar.
Tack för svar. Är det en sån "genomföringspanna" man ska ha då?
Okej, bra input om nackdelarna som jag får fundera vidare på.
 
A anen skrev:
Tack för svar. Är det en sån "genomföringspanna" man ska ha då?
Okej, bra input om nackdelarna som jag får fundera vidare på.
Jag har just bytt till en sådan nu i sommar då mitt rör rostat bort...

Du kan få en bild om en stund.
 
En annan tanke, om du har en vind så är det ju rätt lätt att flytta avluftningen dit där den inte är ivägen. Jag funderade på detta själv, men då inte solpaneler finns i mina planer så valde jag att inte ta den kostnaden.
 
Tegeltak med röda takpannor och en takhuva nära taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus72Bj
  • Laddar…
Tack för info! Ja, tänkte flytta sida ett tag men slipper helst om det inte är nödvändigt. Solcellsbolaget sa att de kan kapa befintligt rör och sätta på någon typ av ventil. Borde ju bli samma effekt som om jag bytte till en genomföringspanna? Eller missar jag något då? Det estetiska är ju mindre viktigt eftersom panel ändå kommer täcka alltsammans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.