H hempularen skrev:
Man kan se två olika struslcenarier:

Du låter köparen titta precis innan tillträdesmötet. Köparen ”tycker” det är dåligt städat. Hävdar skador på ytskikt osv. Vägrar betala fullt pappa

Eller du nekar köparen att titta före tillträdet. Köparen vägrar betala fullt pris ”där finns säkert något du vill dölja”. Det blir inget avslut.

I det senare fallet har köparen klockrent brutit avtalet och blir skadeståndsskyldig.

I fallet att köparen faktiskt kan hävda att det finns nya fel. Så har han fortfarande inte rätt att bryta avtalet. Men det blir mer i gråzonen. Vilka fel kan bevisas vara nya eller inte osv.
Har ingen skyldighet att visa enl Mäklarsamfundet. Har nu meddelat köparen att jag kan inte ge honom möjlighet att inspektera., punkt. Han har t o m ringt mäklaren för att denne skulle övertala mig.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MiaSthlm skrev:
Har ingen skyldighet att visa enl Mäklarsamfundet. Har nu meddelat köparen att jag kan inte ge honom möjlighet att inspektera., punkt. Han har t o m ringt mäklaren för att denne skulle övertala mig.
Bra beslut. Särskilt som fonden för denna situation är att köparen redan har misslyckats med att leverera en betalning i tid enligt det första tillträdesdatumet och det har vad jag minns från din andra tråd redan flyttats. Verkar vara en helt gränslös och oplanerad strulköpare. Ingen som jag skulle ge minsta lilla mer om jag var säljare.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Jag är helt på er sida om detta, bästa att få köparen till kontoret. Försöker bara tänka ur haveristens perspektiv.
Klart allt är enklare på kontoret, enkelt att skriva ut papper mm. Men mäklaren har internet i mobilen och knappast en fast lina till banken.
Att skriva ut kvitto på transaktionen kan dock bli svårt utanför kontorslokalen.
 
Claes Sörmland
Jetkokos Jetkokos skrev:
Att skriva ut kvitto på transaktionen kan dock bli svårt utanför kontorslokalen.
Och mäklarna vill väl ha sina kontorsassistenter att hantera bankernas onlinebetalningsystem. Och servera kaffe. Ritualen är viktig, det får inte kännas slarvigt och oseriöst.
 
  • Gilla
MiaSthlm
  • Laddar…
tommib
Håller med Claes Sörmland, bra beslut. Det verkar som en riktig strulköpare och hen ska hållas kort.

Min egen erfarenhet från att sälja en bostadsrätt (i Stockholm) har liknande inslag. Vi hade budgivning, köpare 1 vann men "kunde inte komma upp och skriva" dagen efter pga olika halvlama bortförklaringar. Mäklaren sa rakt ut till oss att han hade en dålig magkänsla kring den köparen. Vi gick direkt till köpare 2 istället och förlorade 20 kkr. Försökte få dem att öka sitt bud lite men de sa nej.

Efter skrivet kontrakt, men innan överlåtelsen, ville köpare 2 komma in och mäta upp lägenheten. Givetvis fick de komma, det var ett trevligt par, ca 5 år yngre än oss. De kom, mätte, ställde relevanta frågor och tackade för sig. Jag visade också runt lite i huset och specifika saker i lägenheten. Hade de varit struliga på samma sätt som TS köpare hade jag sagt blankt nej.

Överlåtelsen gjorde vi hos mäklaren, helt strulfritt. Efter att det var klart berättade mannen i paret att han nu förstod varför vi hade varit lite "stissiga" kring försäljningen. Han skulle sälja sin lägenhet och hade världens strul.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nu har tillträdet skett. Tog med mig maken till mäklarkontoret. Köparen visade med hela kroppen att han ogillade mig , medvetet eller ej. Det enda negativa han sa var att det skulle bli svårt att hitta typ tvättstugan. Nu kommer jag lämna allt bakom mig. Och håller tummaren att jag slipper höra från honom. Nu är jag mest irriterad på mäklaren som inte skött de åtaganden som de skall göra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Nu har tillträdet skett. Tog med mig maken till mäklarkontoret. Köparen visade med hela kroppen att han ogillade mig , medvetet eller ej. Det enda negativa han sa var att det skulle bli svårt att hitta typ tvättstugan. Nu kommer jag lämna allt bakom mig. Och håller tummaren att jag slipper höra från honom. Nu är jag mest irriterad på mäklaren som inte skött de åtaganden som de skall göra.
Men ni (eller mäklaren) har väl ändå visat dem var tvättstuga, förråd och sådant är? Det ska de ju inte behöva gissa sig till??? Eller har de dåligt minne?
 
Har man sabbat kommunikationen så får man stå sitt kast. Man får väl fråga en granne, eller styrelsen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Men ni (eller mäklaren) har väl ändå visat dem var tvättstuga, förråd och sådant är? Det ska de ju inte behöva gissa sig till??? Eller har de dåligt minne?
Jag har inte heller varit i tvättstugan 2 portar 60 medlemmar hemsida med beskrivning. Jag har inte bott där. Största förrådet har de sett. Hen nämnde aldrig att de ville se tvättstugan el det lilla förrådet. De ville inspektera vitvarorna
 
P Putt skrev:
Som alla säger är det normalt att man träffas nån dag innan tillträde för att visa städning, kanske lite guidning i föreningen för att visa hur t ex tvättstugan fungerar.


Men med tanke på att köparen verkar strulig skulle jag nog akta mig för det. Har de sagt vad de vill inspektera?
Jag skulle nog säga att det är ovanligt köpare och säljare brukar inte träffas mer än när man skriver kontrakt.
 
M MiaSthlm skrev:
Jag har inte heller varit i tvättstugan 2 portar 60 medlemmar hemsida med beskrivning. Jag har inte bott där. Största förrådet har de sett. Hen nämnde aldrig att de ville se tvättstugan el det lilla förrådet. De ville inspektera vitvarorna
Är det en nyproduktion som du sålt?
 
A Andy78 skrev:
Jag skulle nog säga att det är ovanligt köpare och säljare brukar inte träffas mer än när man skriver kontrakt.
Jag har träffat köparen 2 ggr i lägenheten och köparen var på minst två visningar. Man har som säljare ingen skyldighet att visa lägenheten extra. Köparen ville få tillgång till lägenheten innan tillträde för att byta ut vitvara för att få förvara lådor oc köparen försökte pruta på slutpriset direkt med mig efter skrivit. En ytterligare inspektion som köparen kallade kan vara för att hitta något påstås skada
 
A Andy78 skrev:
Är det en nyproduktion som du sålt?
Nej en ca 60 år gammal lägenheten som delvis renoverats för 15 år sedan samt nyligen stambytt
 
A Andy78 skrev:
Är det en nyproduktion som du sålt?
Det är mina föräldrars lägenhet jag sålt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.