Vi planterade smaragd med rotklump 180+ i marken i april. De är höga men vi önskar dem högre. Vet nån om vi kan gräva upp och sätta en planteringslåda utan botten på samma ställe, och fylla med jord och plantera dem i? Vi bor i Östergötland.
 
Varför plantera om dem? De når önskad höjd relativt snabbt.

Eller vill TS ha en markhöjning? I så fall är det bättre för plantorna att inte röra rotsystemet men istället sätta en kant och successivt höja marken (under ett par år).
 
Grannen har byggtt ut balkong till altan med direkt insyn över hela vår tomt. Därmed tänkte jag planteringslåda 50 cm hög så att vi får bättre insynskydd tidigare
 
Ok jag förstår. Men det är synd att röra thujornas rotsystem med risk att förlora en växtsäsong. Den där halvmetern i höjdskillnad växer smaragden ikapp på en till eller två år. Brabanten är snabbare men får inte samma fina yta som smaragden och är mer skötselkrävande när den fått ett antal år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hmm, nu blev jag kluven. Kanske ska låta dem vara i alla fall då :) Planteringlådan i corten är så dyr så helst vill jag ju undvika. Tack
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland
Plantera inte om dem. Vattna nästa vår och försommar som du aldrig har vattnat förr (om de inte står i våt lera...). Gödsla på våren. De växer som raketer även om de kan stampa första, andra och i värsta fall tredje säsongen. Men sen...
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Perfekt, tack så mycket för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.