Hej,
Fattar mig inte på reglerna för frigge/attefallshus. Någon kanske kan hjälpa mig? Har en fastighet med 4 byggnader. Huvudbyggnad 85 kvm, Stora gästhuset 30 kvm, Lilla gästhuset 10 kvm och Förrådet 10 kvm. Byggnaderna har stått länge på tomten. Får jag bygga fler byggnader på tomten med reglerna för friggebod och attefalls? Eller är redan min pott utnyttjad men tanke på alla byggnader som redan finns? Bor utanför detaljplan men med grannar runtomkring. Värmdö kommun.
 
Finns det bygglov för uthusen och förrådet? Ungefär när byggdes dom?
 
P Paragrafryttaren skrev:
Finns det bygglov för uthusen och förrådet? Ungefär när byggdes dom?
Osäker på byggloven. Men jag antar det. Måste ha stått minst 20 år.
 
Om byggnaderna tillkom innan reglerna för friggebod (1979) och attefall (juli 2014) räknas de inte som det i lagens mening. Attefallshus måste dessutom alltid ha ett startbesked så man kan inte bara säga att en befintlig byggnad är ett Attefallshus. Så ett Attefallshus ska du kunna bygga låter det som. Kanske en friggebod med, om du kan visa att dina befintliga byggnader byggda innan 1979. Kanske din kommun har historiska flygfoton man kan kolla på.
 
E eemeliie skrev:
Om byggnaderna tillkom innan reglerna för friggebod (1979) och attefall (juli 2014) räknas de inte som det i lagens mening. Attefallshus måste dessutom alltid ha ett startbesked så man kan inte bara säga att en befintlig byggnad är ett Attefallshus. Så ett Attefallshus ska du kunna bygga låter det som. Kanske en friggebod med, om du kan visa att dina befintliga byggnader byggda innan 1979. Kanske din kommun har historiska flygfoton man kan kolla på.
Tack för svar. Då ska jag forska lite i det.
 
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
Generellt sett är det det som är bygglov på plus friggebod plus attefallshus. Kolla upp status på befintligt bygglov men mest troligt kan du bygga attefallshus.

Eller bara söka vanligt bygglov om planen tillåter
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.