I höstas tog vi ned en gammal och stor gran, och förutom bortforsling av själva granen brydde vi oss inte mycket om området där den stått.

Nu i den allmänna våryran insåg vi att vi måste ta tag i den bergknalle där granen stått - alla gamla kottar och de grenar/kvistar som blivit kvar. Vad visar det sig då? Jo, att förre ägaren, och säkert ägare dessförinnan också, använt marken under granen som kompost!? Marken är som gungfly eftersom ingen riktig kompostering skett, och sticker man ner ett spett når man säkert 3-4 dm ned. Körde ner grepen och efter ett par lager granbar/förmultnade löv dök jag på oändliga mängder omulltnad björkris, stora grenar och allskönans skräp.

Så till frågan - finns det något man kan göra, eller är det bortforsling av allt som gäller? Dvs på sina ställen 3-4 dm djupt, och området det rör sig om är en bergknalle om bortåt 20 kvm.

/alacs
 
Du kan ju alltid försöka få fart på komposteringen, men det kommer nog aldrig igång uppe på bergknallen. Antingen får du därför, i mån av plats, försöka hitta ett lägre ställe med lite jordmån där komposteringen kan ta fart, eller så har du en rejäl sudd med avfall till en valborgsmässoeld så småningom. Jag antar att det är relativt torrt, annars får då väl vända runt det så det torkar i blåsten och solen.

Jag skulle försöka elda upp det, eller möjligen forsla bort det, men det är så många kubikmeter att det blir rätt så dyrt och kämpigt. Komposterar ni det kan du kallt räkna med att det tar flera år innan det är färdigt.
 
Tror det får bli forsla-bort-alternativet. Har redan tagit typ 10 skottkärror fulla, men vi får väl jobba vidare helg för helg. Känns nära till hands att ta bort staketet mot gatan för att komma så nära det bara går med släp med galler, men det kanske är att ta i.

Att flytta allt till ett lägre ställe innebär förmodligen mer jobb än de facto ta det till tippen.. Närmsta tipp har dessutom så att man bara behöver skotta direkt ut på marken, till skillnad från "stora" tippen där man måste skotta över en dryga metern hög containersida.

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.