Vi är i färd med att bygga ett A-hus i Uddevalla. Börjat reka vad som ingår i kök och kakel osv. Det framgår att det ingår kakel för 189 kr/kvm i bad och wc samt hall och klinker för 99 kr/kvm i tvättstuga!!! Har aldrig hört så dåligt bud tidigare. Hört 250-300 kr kvm "rakt över". Vad har ni för erfarenheter?

Annika o Fredrik


Köpt tomt
Huset ritat
Bygglovsansökan inlämnad
 
AMW skrev:
Vi är i färd med att bygga ett A-hus i Uddevalla. Börjat reka vad som ingår i kök och kakel osv. Det framgår att det ingår kakel för 189 kr/kvm i bad och wc samt hall och klinker för 99 kr/kvm i tvättstuga!!! Har aldrig hört så dåligt bud tidigare. Hört 250-300 kr kvm "rakt över". Vad har ni för erfarenheter?

Annika o Fredrik


Köpt tomt
Huset ritat
Bygglovsansökan inlämnad
Vi byggde ett Eksjöhus för ett år sedan och det var samma där, i deras schablon skulle kakel och klinker kosta ca 295kr/kvm. Visst visst, det går att finna k/k för dessa pengar men vill man ha lite mer stil och kvalitet måste man lägga på ett par hundra minst.
 
Jadu! Jag tyckte det var bra jag! Bygger med myresjöhus och får oss ingår kakel för 65 kr/kvm i bad på väggen och all klinker i huset kostar 165 kr/kvm. vi visste om detta när vi skrev med Myresjöhus och la då till en post på 15000 kr för tillval kakel i vår budget och den håller vi.

Som säljaren sa till oss, vill man köpa huset så billigt som möjligt drar dom ner på sånna poster just för att locka köpare. tex om det hade ingått kakel för 300 kr/kvm så hade ju totaltkostnaden varit dyrarare från början. Jag tycker personligen att allt är en katt och råttalek, allt för att jaga kunder. Men det accepterar jag, bara man har koll på det mesta själv och vet vad man har betalat för.
 
Hej

Vi har precis skrivit kontrakt med Eksjöhus och de har 300kr/kvm och det hittar man mycket K/K för.
 
Hur mycket du får för pengarna beror ju på hur stora rabatter byggföretaget har. Vi hade 250kr/m2 att handla för och fick då ca 10% rabatt på golvpoolens/K-rauta/Svenska kakels sortiment.
Om vi köpte billigare klinker/kakel kvittades det mot det dyrare. Så vi hade möjlighet att få huset lite billigare om vi valde enklare klinker/kakel.
 
Vi bygger med Arkitekthem i Helsingborg, och där ingår k/k för 300kr/kvm. Det tycker jag är rimligt. Vi har valt både billigare och dyrare, men snittar på 300 kr.

189 kr resp 99 kr tycker jag låter som ett hån... Inte många plattor av god kvalitet som man kan få för de priserna...
 
Som jag trodde då att kakel och klinker för 189:- resp 99:-/ kvm inte var mycket att hänga i granen...
Våra blivande grannar bygger ett Egna hem lyckan funkis med Eksjöhus. Detta skall ju vara ett "lågpris"-hus, dvs ett lågt utgångspris, men de håller förvånansvärt bra standard tycker jag. De kan förvisso inte göra några direkta ändringar men är man nöjd med planlösningen får man mycket hus för pengarna! De får kakel och klinker för 300:-/kvm...
 
Precis som anderton_swe bygger vi med Myresjöhus. Vi har en kakel- och klinkerpott på 125000 kr. Detta skall räcka till material, arbete och moms för wc/d, bad samt golv i tvättstuga och en mindre hall. Slår man ut det per kvadratmeter blir det ungefär 1500 kr/kvadratmeter.

Min slutsats är att kakel- och klinkerpotten är något som säljaren till stor del själv kan påverka beroende på vilken försäljningstaktik han/hon har. Skulle potten inte räcka till för någon så drabbar det inte säljaren ekonomiskt, utan kommer som en "överaskning" för byggherren.
 
Vi har byggt med LB-hus Pärlugglan och vi fick kakel/klinker för 200:-/m2 så vi betalade 9000:- extra inklusive golvvärmen i badrummet däruppe
 
anderton_swe skrev:
Jadu! Jag tyckte det var bra jag! Bygger med myresjöhus och får oss ingår kakel för 65 kr/kvm i bad på väggen och all klinker i huset kostar 165 kr/kvm. vi visste om detta när vi skrev med Myresjöhus och la då till en post på 15000 kr för tillval kakel i vår budget och den håller vi.

Som säljaren sa till oss, vill man köpa huset så billigt som möjligt drar dom ner på sånna poster just för att locka köpare. tex om det hade ingått kakel för 300 kr/kvm så hade ju totaltkostnaden varit dyrarare från början. Jag tycker personligen att allt är en katt och råttalek, allt för att jaga kunder. Men det accepterar jag, bara man har koll på det mesta själv och vet vad man har betalat för.
Det var inget vidare. Då har nog säljaren stoppat pengar i egen ficka.

Vi skall precis starta bygget av vårat Myresjöhus - Mästergården och hos oss ingår det kakel och klinker för 250 kr/kvm. En kollega som byggde ett MH för 3 år sedan fick oxå kakel o klinker för 250 kr/kvm

Jag håller dock med om att 2-300 kr/kvm inte är särskilt mycket om man vill ha lite kvalitet på plattorna. Visst man kan handla kaklet på Bauhaus eller K-rauta men det är inte av samma kvalitet tycker jag.

Å andra sidan så blir det inte så många kvadratmeter totalt.
 
AMW skrev:
Det framgår att det ingår kakel för 189 kr/kvm i bad och wc samt hall och klinker för 99 kr/kvm i tvättstuga!!!
Då skall ni också få ett sortiment att kunna välja på.
De är ju skyldiga att lämna ett relevant pris till er som det faktiskt går att bygga för. Att det sedan är lägsta kvalité med ett begränsat utbud må vara hänt.


Prisläget anger säkert bara materialkostnaden för plattorna, arbete och fix/fog ligger troligen på annat ställe i kalkylen.
 
Ja det priset gäller bara klinker och kakel, arbetskostnade ligger vid sidan av. Ska träffa säljaren i veckan och konfrontera honom ang summorna!! :(
 
Intressant diskussion. Hur avgör man vad som är bra resp. dålig kvalite på kakel/klinker? Är det priset som avgör? Eller?

Eftersom jag inte är kakelfantast men tänker lägga klinker i hela bv så är jag lite nyfiken. Själv har jag tittat på ett golv på Cheapy men det kanske diskvalificeras av namnet? Priset låg på ca 70:-/kvm

Kjell G
 
Vi bygger Ugglan 159 från LB-hus, där ingår det kakel & klinker för 200kr/kvm. Vi får själva välja vart vi skall handla. Vi har lagt ~2000:- extra, men då är det inget märkvärdigt kakel eller klinker som vi valt, dvs Konradsson eller Höganäs etc... Utan klinkers från K-rauta och kakel från en lokal handlare.

Inflytt om 20dagar
 
Jo men frågan är väl, är det priset de får betala för plattorna efter rabatt? Kika upp deras plattor i kakelbutik och se vad de går för i handeln! Husföretagen brukar ju ha ett sk bassortiment somd e får kraftigt rabatterat av kakelsäljare.
Vi har gjort tillval på klinkers i bad och WC, men valt deras vita standardkakel på väggar då det håller relativt hög klass, med lite dekor uppåt väggarna av annan sten så behöver det inte bli såå dyrt att höja intrycket anser jag.
Deras standarsdklinkers till typ hall och tvättstuga kostar ca 250 kr/kvm. Den är helt ok, inget wow men helt ok. De stenar jag kikat på som man bara vill ha går på 570 kr och uppåt. Frågan är om det är värt det. Jag tror dessvärre inte att man rakt av kan räkna på mellanskillnaden från deras sten till dyrare utan att det blir ännu lite dyrare eftersom deras "privata" pris är kraftigt rabatterat.

lycka till i kakeldjungeln!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.